Sme na prahu štvrtej priemyselnej revolúcie, niektoré profesie môžu zaniknúť, tvrdí Šefčovič

Európska únia je ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.(Zdroj: TASR/AP)

Dnes je ťažké povedať, kedy sa o projekte Eastring definitívne rozhodne. MAROŠ ŠEFČOVIČ v rozhovore pre SME hovorí, že by išlo o predčasnú otázku.

Jednou z hlavných tém Svetového ekonomického fóra v Davose sú aj klimatické zmeny. Dá sa to chápať tak, že ide o neformálne pokračovanie klimatického summitu v Paríži? 

"Ide o jednu z nosných tém, ktoré sa v Davose diskutujú. Je to z dôvodu, že rokovania v Paríži potvrdili trend dekarbonizácie priemyslu. Jeho uplatňovanie bude mať veľký vplyv na to, ako sa bude transformovať energetika a ako sa bude realizovať klimatická politika. To bude mať celkový vplyv na ekonomiku ako takú. 

Zapadá todo hlavnej témy, ktorú organizátori fóra zvolili na tento rok, a to je štvrtá priemyselná revolúcia. Takéto skoky nastávajú vždy, keď dochádza k zosúladeniu veľkých zmien v oblasti dopravy, energetiky, či komunikácie."

Čo si pod štvrtou priemyselnou revolúciou máme predstaviť?

"Môžeme si predstaviť to, že dochádza k veľmi významným zmenám práve v oblastiach, napríklad spôsobov ako produkujeme energiu, a to nielen z hľadiska oveľa väčšej prítomnosti a efektívnosti obnoviteľných zdrojov, ale aj takzvanej demokratizácie produkcie energie. Čoraz viac ľudí má záujem produkovať vlastnú energiu z obnoviteľných zdrojov.

To isté vidíme aj v oblasti dopravy, kde dochádza k jej digitalizácii. V niektorých amerických štátoch už majú napríklad nákladné autá povolenie používať takzvané bezšoférové systémy. Oveľa viac sa bude využívať digitálna technológia na oveľa presnejšie naplánovanie logistiky." 

V Európskej komisii zodpovedáte za energetiku. S čím ste išli na konferenciu do Davosu? 

"Potvrdiť, že na zásadnú transformáciu ekonomiky sa v Európskej únii cítime veľmi dobre pripravení. Pokiaľ ide o zavedenie transformačných zmien v energetike sme zašli najďalej. 

Sme jedinou ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent. To  ešte nikto nedokázal. Skleníkové plyny pritom budú musieť znížiť všetky ekonomiky na svete a ide o odraz dohody z Paríža.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 472
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 962
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 276
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 825
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 446
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 301
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 820
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop