Sme na prahu štvrtej priemyselnej revolúcie, niektoré profesie môžu zaniknúť, tvrdí Šefčovič

Európska únia je ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.(Zdroj: TASR/AP)

Dnes je ťažké povedať, kedy sa o projekte Eastring definitívne rozhodne. MAROŠ ŠEFČOVIČ v rozhovore pre SME hovorí, že by išlo o predčasnú otázku.

Jednou z hlavných tém Svetového ekonomického fóra v Davose sú aj klimatické zmeny. Dá sa to chápať tak, že ide o neformálne pokračovanie klimatického summitu v Paríži? 

"Ide o jednu z nosných tém, ktoré sa v Davose diskutujú. Je to z dôvodu, že rokovania v Paríži potvrdili trend dekarbonizácie priemyslu. Jeho uplatňovanie bude mať veľký vplyv na to, ako sa bude transformovať energetika a ako sa bude realizovať klimatická politika. To bude mať celkový vplyv na ekonomiku ako takú. 

Zapadá todo hlavnej témy, ktorú organizátori fóra zvolili na tento rok, a to je štvrtá priemyselná revolúcia. Takéto skoky nastávajú vždy, keď dochádza k zosúladeniu veľkých zmien v oblasti dopravy, energetiky, či komunikácie."

Čo si pod štvrtou priemyselnou revolúciou máme predstaviť?

"Môžeme si predstaviť to, že dochádza k veľmi významným zmenám práve v oblastiach, napríklad spôsobov ako produkujeme energiu, a to nielen z hľadiska oveľa väčšej prítomnosti a efektívnosti obnoviteľných zdrojov, ale aj takzvanej demokratizácie produkcie energie. Čoraz viac ľudí má záujem produkovať vlastnú energiu z obnoviteľných zdrojov.

To isté vidíme aj v oblasti dopravy, kde dochádza k jej digitalizácii. V niektorých amerických štátoch už majú napríklad nákladné autá povolenie používať takzvané bezšoférové systémy. Oveľa viac sa bude využívať digitálna technológia na oveľa presnejšie naplánovanie logistiky." 

V Európskej komisii zodpovedáte za energetiku. S čím ste išli na konferenciu do Davosu? 

"Potvrdiť, že na zásadnú transformáciu ekonomiky sa v Európskej únii cítime veľmi dobre pripravení. Pokiaľ ide o zavedenie transformačných zmien v energetike sme zašli najďalej. 

Sme jedinou ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent. To  ešte nikto nedokázal. Skleníkové plyny pritom budú musieť znížiť všetky ekonomiky na svete a ide o odraz dohody z Paríža.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44ZF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44ZF na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 176
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 535
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 311
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 076
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 891
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 759
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 655
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 249
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 124
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 873

Téma: Klimatické zmeny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.