Sme na prahu štvrtej priemyselnej revolúcie, niektoré profesie môžu zaniknúť, tvrdí Šefčovič

Európska únia je ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.(Zdroj: TASR/AP)

Dnes je ťažké povedať, kedy sa o projekte Eastring definitívne rozhodne. MAROŠ ŠEFČOVIČ v rozhovore pre SME hovorí, že by išlo o predčasnú otázku.

Jednou z hlavných tém Svetového ekonomického fóra v Davose sú aj klimatické zmeny. Dá sa to chápať tak, že ide o neformálne pokračovanie klimatického summitu v Paríži? 

"Ide o jednu z nosných tém, ktoré sa v Davose diskutujú. Je to z dôvodu, že rokovania v Paríži potvrdili trend dekarbonizácie priemyslu. Jeho uplatňovanie bude mať veľký vplyv na to, ako sa bude transformovať energetika a ako sa bude realizovať klimatická politika. To bude mať celkový vplyv na ekonomiku ako takú. 

Zapadá todo hlavnej témy, ktorú organizátori fóra zvolili na tento rok, a to je štvrtá priemyselná revolúcia. Takéto skoky nastávajú vždy, keď dochádza k zosúladeniu veľkých zmien v oblasti dopravy, energetiky, či komunikácie."

Čo si pod štvrtou priemyselnou revolúciou máme predstaviť?

"Môžeme si predstaviť to, že dochádza k veľmi významným zmenám práve v oblastiach, napríklad spôsobov ako produkujeme energiu, a to nielen z hľadiska oveľa väčšej prítomnosti a efektívnosti obnoviteľných zdrojov, ale aj takzvanej demokratizácie produkcie energie. Čoraz viac ľudí má záujem produkovať vlastnú energiu z obnoviteľných zdrojov.

To isté vidíme aj v oblasti dopravy, kde dochádza k jej digitalizácii. V niektorých amerických štátoch už majú napríklad nákladné autá povolenie používať takzvané bezšoférové systémy. Oveľa viac sa bude využívať digitálna technológia na oveľa presnejšie naplánovanie logistiky." 

V Európskej komisii zodpovedáte za energetiku. S čím ste išli na konferenciu do Davosu? 

"Potvrdiť, že na zásadnú transformáciu ekonomiky sa v Európskej únii cítime veľmi dobre pripravení. Pokiaľ ide o zavedenie transformačných zmien v energetike sme zašli najďalej. 

Sme jedinou ekonomikou na svete, ktorá od roku 1990 dokázala narásť o 46 percent a pritom znížiť skleníkové plyny o 24 percent. To  ešte nikto nedokázal. Skleníkové plyny pritom budú musieť znížiť všetky ekonomiky na svete a ide o odraz dohody z Paríža.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 379
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 857
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 062
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 863
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 603
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 544
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 418
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 213
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop