Operačný program Doprava minul skoro všetky eurofondy

program Doprava je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste.

Minister financií Ján Počiatek.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA.Operačný program Doprava (OPD) 2007 - 2013 vyčerpal z peňazí Európskej únie k 31. decembru minulého roka 3,098 mld. eur, čo je 98,03 % zo záväzku 3,16 mld. eur.

Oproti koncu novembra využívanie európskych zdrojov v tomto programe vzrástlo o 160,34 mil. eur a miera sa zvýšila o 5,08 percentuálneho bodu. V minulom roku sa tak minulo 1,146 mld. eur a úroveň vzrástla oproti koncu roka 2014 o 36,27 percentuálneho bodu.

Vyplýva to z údajov o čerpaní eurofondov v štrnástich operačných programoch obdobia 2007 - 2013 ku koncu roka 2015. Ministerstvo dopravy očakáva dočerpanie všetkých peňazí v januári, kedy sa ešte zúčtujú zálohy a predfinancovanie.

OPD je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste. Na projekty ukončené do konca vlaňajška zostáva z peňazí EÚ dočerpať 62,34 mil. eur. Na úrovni prijímateľov bolo potrebné dočerpať zvyšnú alokáciu do konca roka 2015. Finálna úroveň čerpania bude známa až po predložení posledných súhrnných žiadostí o platbu na ministerstvo financií, ako certifikačný orgán, najneskôr do konca apríla 2016.

Oprávnené výdavky treba následne spracovať a deklarovať a spolu s potrebnou dokumentáciou predložiť Európskej komisii najneskôr do konca marca 2017.

Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere vlaňajška 606,05 mil. eur, teda 97,19 % zo záväzku 623,54 mil. eur. V porovnaní s koncom novembra vzrástlo o 27,89 mil. eur a podiel o 4,47 percentuálneho bodu. Spolufinancovanie v minulom roku predstavovalo 196,77 mil. eur a miera sa zvýšila o 31,47 percentuálneho bodu. Zostatok predstavuje 17,49 mil. eur.

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom roka 2015 dosiahli 295,63 mil. eur (9,54 % z objemu čerpania) a pri spolufinancovaní 59,41 mil. eur (9,8 %).

"Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na české a poľské hranice," pripomenul minister dopravy Ján Počiatek.

"Najväčšie slovenské mestá obnovili vozový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy," dodal. Plné využitie európskych peňazí by podľa ministra nebolo možné bez spolupráce s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli, jej technických expertov a zastúpenia na Slovensku.

S využitím najmä eurofondov bolo v OPD ukončených vyše 140 projektov. Z týchto peňazí bolo postavených 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovaných 600 km ciest I. triedy a 80 km železničných tratí.

Európske zdroje išli aj na nákup 61 nových regionálnych vlakov a modernizáciu desiatok vozňov a rušňov, na 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach, 120 nových trolejbusov v Bratislave. Zmodernizované boli električkové trate v Bratislave a Košiciach, postavený Starý most nad Dunajom v hlavnom meste, spolu s električkovou traťou do Petržalky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 789
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 455
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 437
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 964
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 267
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 065
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 838
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 798
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 577
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 474

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.

Europarlament predĺžil fungovanie Európskeho fondu pre strategické investície

Investície chcú prioritne nasmerovať na tvorbu pracovných miest.