Operačný program Doprava minul skoro všetky eurofondy

program Doprava je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste.

Minister financií Ján Počiatek.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA.Operačný program Doprava (OPD) 2007 - 2013 vyčerpal z peňazí Európskej únie k 31. decembru minulého roka 3,098 mld. eur, čo je 98,03 % zo záväzku 3,16 mld. eur.

Oproti koncu novembra využívanie európskych zdrojov v tomto programe vzrástlo o 160,34 mil. eur a miera sa zvýšila o 5,08 percentuálneho bodu. V minulom roku sa tak minulo 1,146 mld. eur a úroveň vzrástla oproti koncu roka 2014 o 36,27 percentuálneho bodu.

Vyplýva to z údajov o čerpaní eurofondov v štrnástich operačných programoch obdobia 2007 - 2013 ku koncu roka 2015. Ministerstvo dopravy očakáva dočerpanie všetkých peňazí v januári, kedy sa ešte zúčtujú zálohy a predfinancovanie.

OPD je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste. Na projekty ukončené do konca vlaňajška zostáva z peňazí EÚ dočerpať 62,34 mil. eur. Na úrovni prijímateľov bolo potrebné dočerpať zvyšnú alokáciu do konca roka 2015. Finálna úroveň čerpania bude známa až po predložení posledných súhrnných žiadostí o platbu na ministerstvo financií, ako certifikačný orgán, najneskôr do konca apríla 2016.

Oprávnené výdavky treba následne spracovať a deklarovať a spolu s potrebnou dokumentáciou predložiť Európskej komisii najneskôr do konca marca 2017.

Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere vlaňajška 606,05 mil. eur, teda 97,19 % zo záväzku 623,54 mil. eur. V porovnaní s koncom novembra vzrástlo o 27,89 mil. eur a podiel o 4,47 percentuálneho bodu. Spolufinancovanie v minulom roku predstavovalo 196,77 mil. eur a miera sa zvýšila o 31,47 percentuálneho bodu. Zostatok predstavuje 17,49 mil. eur.

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom roka 2015 dosiahli 295,63 mil. eur (9,54 % z objemu čerpania) a pri spolufinancovaní 59,41 mil. eur (9,8 %).

"Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na české a poľské hranice," pripomenul minister dopravy Ján Počiatek.

"Najväčšie slovenské mestá obnovili vozový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy," dodal. Plné využitie európskych peňazí by podľa ministra nebolo možné bez spolupráce s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli, jej technických expertov a zastúpenia na Slovensku.

S využitím najmä eurofondov bolo v OPD ukončených vyše 140 projektov. Z týchto peňazí bolo postavených 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovaných 600 km ciest I. triedy a 80 km železničných tratí.

Európske zdroje išli aj na nákup 61 nových regionálnych vlakov a modernizáciu desiatok vozňov a rušňov, na 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach, 120 nových trolejbusov v Bratislave. Zmodernizované boli električkové trate v Bratislave a Košiciach, postavený Starý most nad Dunajom v hlavnom meste, spolu s električkovou traťou do Petržalky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.