Operačný program Doprava minul skoro všetky eurofondy

program Doprava je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste.

Minister financií Ján Počiatek.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA.Operačný program Doprava (OPD) 2007 - 2013 vyčerpal z peňazí Európskej únie k 31. decembru minulého roka 3,098 mld. eur, čo je 98,03 % zo záväzku 3,16 mld. eur.

Oproti koncu novembra využívanie európskych zdrojov v tomto programe vzrástlo o 160,34 mil. eur a miera sa zvýšila o 5,08 percentuálneho bodu. V minulom roku sa tak minulo 1,146 mld. eur a úroveň vzrástla oproti koncu roka 2014 o 36,27 percentuálneho bodu.

Vyplýva to z údajov o čerpaní eurofondov v štrnástich operačných programoch obdobia 2007 - 2013 ku koncu roka 2015. Ministerstvo dopravy očakáva dočerpanie všetkých peňazí v januári, kedy sa ešte zúčtujú zálohy a predfinancovanie.

OPD je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste. Na projekty ukončené do konca vlaňajška zostáva z peňazí EÚ dočerpať 62,34 mil. eur. Na úrovni prijímateľov bolo potrebné dočerpať zvyšnú alokáciu do konca roka 2015. Finálna úroveň čerpania bude známa až po predložení posledných súhrnných žiadostí o platbu na ministerstvo financií, ako certifikačný orgán, najneskôr do konca apríla 2016.

Oprávnené výdavky treba následne spracovať a deklarovať a spolu s potrebnou dokumentáciou predložiť Európskej komisii najneskôr do konca marca 2017.

Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere vlaňajška 606,05 mil. eur, teda 97,19 % zo záväzku 623,54 mil. eur. V porovnaní s koncom novembra vzrástlo o 27,89 mil. eur a podiel o 4,47 percentuálneho bodu. Spolufinancovanie v minulom roku predstavovalo 196,77 mil. eur a miera sa zvýšila o 31,47 percentuálneho bodu. Zostatok predstavuje 17,49 mil. eur.

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom roka 2015 dosiahli 295,63 mil. eur (9,54 % z objemu čerpania) a pri spolufinancovaní 59,41 mil. eur (9,8 %).

"Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na české a poľské hranice," pripomenul minister dopravy Ján Počiatek.

"Najväčšie slovenské mestá obnovili vozový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy," dodal. Plné využitie európskych peňazí by podľa ministra nebolo možné bez spolupráce s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli, jej technických expertov a zastúpenia na Slovensku.

S využitím najmä eurofondov bolo v OPD ukončených vyše 140 projektov. Z týchto peňazí bolo postavených 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovaných 600 km ciest I. triedy a 80 km železničných tratí.

Európske zdroje išli aj na nákup 61 nových regionálnych vlakov a modernizáciu desiatok vozňov a rušňov, na 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach, 120 nových trolejbusov v Bratislave. Zmodernizované boli električkové trate v Bratislave a Košiciach, postavený Starý most nad Dunajom v hlavnom meste, spolu s električkovou traťou do Petržalky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 237
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 368
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 399
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 159
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 104
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 840
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 069
  8. Splnený sen 1 045
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 976
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 962

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.