BRATISLAVA. Virtuálna realita by mala tento rok zarábať. Po prvýkrát by jej tržby mali prekročiť hranicu jednej miliardy dolárov, pričom značnú časť tržieb – 700 miliónov dolárov – by mali tvoriť tržby z predaja hardvéru.
Vyplýva to z predpovedí spoločnosti Deloitte pre oblasť technológií, médií a telekomunikácií pre rok 2016 (Technology, Media & Telecommunications Predictions).
Podľa štúdie by sa malo v tomto roku dariť najmä náhlavným súpravám pre virtuálnu realitu (VR headsety), predať by sa malo približne 2,5 milióna kusov. Dariť by sa malo aj hrám, predať by sa malo približne 10 miliónov kópií.
„Očakáva sa, že virtuálna realita dosiahne významný míľnik, stane sa trhom v hodnote jednej miliardy dolárov. V dlhodobom horizonte však pravdepodobne bude ťažké dosiahnuť úroveň rozšírenia smartfónov, počítačov alebo televízorov,“ uviedol partner spoločnosti Deloitte Ivan Lužica.
Dodal, že výrazne bude rásť potenciál technológií na skúmanie mozgu, ako napríklad počítačové videnie, spracovanie prirodzeného jazyka či učenie sa strojov.
„Očakáva sa, že tento roka bude túto technológiu používať 80 zo sto najväčších softvérových firiem,“ vraví Lužica. Časom by sa podľa neho mohli počítače tak, ako ich poznáme, zmeniť.
Stále málo žien
Aj keď je miléniová generácia generáciou smartfónov, štúdia predpokladá, že práve mladšia miléniová generácia, teda mladí od 18 do 24 rokov, bude tento rok najviac naklonená počítačom. Podľa skorších štúdií vnímajú práve títo mladí ľudia smartfóny a počítače skôr ako doplnky a nie ako náhrady.
Štúdia ďalej hovorí, že do konca tohto roka bude v rozvinutých krajinách v oblasti IT pracovať menej ako 25 percent žien, čo je takmer rovnaký počet, ako vlani.
Zvýšiť by sa mal aj počet ľudí, ktorí používajú platobnú službu tretej strany na nakupovanie vo svojich mobilných zariadeniach, a to o 150 percent na 50 miliónov pravidelných používateľov.
Očakáva sa, že blokovanie reklám bude do konca roka používať len 0,3 percenta ľudí, čo môže ohroziť menej ako 100 miliónov dolárov z trhu mobilných reklám v hodnote 70 miliárd dolárov.
Vymeníme viac smartfónov
V tomto roku sa podľa prognózy stanú smartfóny a tablety pravdepodobne hlavnou platformou pre hry z hľadiska výnosov zo softvéru. Tie by mohli dosiahnuť približne 35 miliárd dolárov, čo je takmer 20-percentný nárast oproti vlaňajšku.
Vyššie výnosy by mali zaznamenať aj e-športy. Predpokladá sa, že ich bude on-line sledovať takmer 150 miliónov ľudí, pričom výnosy by mali vzrásť o 25 percent, na 500 miliónov dolárov.
V roku 2016 by mali spotrebitelia predať alebo vymeniť približne 120 miliónov použitých smartfónov, čím ich vlastníci získajú viac ako 17 miliárd dolárov. Vlani sa predali či vymenili smartfóny za 11 miliárd dolárov.
Zdieľať budeme viac, a to aj fotografie. Podľa prognózy sa budeme tento rok deliť na webe približne o 2,5 bilióna fotiek, čo je oproti vlaňajšiu približne 15-percentný nárast. Viac ako 90 percent fotografií by mali byť vytvorené pomocou mobilov.
Očakáva sa taktiež, že v tomto roku bude až 26 percent používateľov smartfónov komunikovať s blízkymi výhradne cez dáta, teda ani raz za týždeň svojmu známemu nezavolajú.
O prognózach pre oblasť TMT
Prognózy pre oblasť TMT vychádzajú z celosvetového prieskumu, ktorý sa opiera o hĺbkové rozhovory a poznatky získané od klientov členských firiem Deloitte, bývalých pracovníkov Deloitte, odvetvových analytikov, riaditeľov popredných spoločností v sektore TMT a tisícok odborníkov na sektor TMT členských firiem Deloitte v celej globálnej sieti. Zameranie prognóz sa každý rok mení, ale jedna téma ostáva nemenná: vplyv TMT na naše správanie je čoraz väčší.