Príchod Iránu na ropné trhy môže spôsobiť ďalší prepad cien

Ceny ropy sa nachádzajú v strmhlavom páde a koniec je v nedohľadne. Dôvodom je nízky dopyt a príliš vysoká ponuka, ktorá sa príchodom Iránu ešte viac zvýši.

Ilustračné foto(Zdroj: SITA, AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM. Irán sa po zrušení ekonomických sankcií môže vrátiť na ropný trh, no stane sa tak v najnevhodnejšom možnom čase. To, čo je pre iránske hospodárstvo dobrou správou, môže výrazne zhoršiť beztak napätú situáciu na ropných trhoch. Informovala o tom vo svojej analýze agentúra DPA.

Ceny ropy sa nachádzajú v strmhlavom páde a koniec je v nedohľadne. Dôvodom je nízky dopyt a príliš vysoká ponuka, ktorá sa príchodom Iránu ešte viac zvýši.

Význam Iránu prudko klesol

Irán bol pred konfliktom o jeho atómový program dôležitým producentom ropy. V rámci Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) bol po Saudskej Arábii najvplyvnejším členom a dlhý čas bol aj najväčším vývozcom.

Jeho význam po zavedení sankcií prudko klesol. Jeho doterajšia ťažba sa pohybovala okolo troch miliónov barelov denne v porovnaní s viac než 10 miliónmi barelov v Saudskej Arábii.

Zrušenie sankcií nebolo ničím prekvapivé, keďže Irán splnil svoje záväzky vyplývajúce z dohody o atómovom programe. Krajina už vlani opakovane zdôraznila, že vývoz ropy chce postupne zvyšovať o pol milióna barelov denne.

Odborníci však pochybujú, že Irán bude schopný rýchlo obnoviť ťažbu aj vývoz, keďže to si v prvom rade bude vyžadovať modernizáciu ropného priemyslu. Aj iránsky prezident Hasan Rúhání považuje rýchly a prudký vzostup exportu za nereálny.

Návrat Iránu na ropné trhy bude mať veľké dôsledky, keďže svet sa doslova topí v rope. Export ropy z krajín OPEC o viac než milión barelov denne presahuje aktuálny dopyt. Hlavnou príčinou je cenová vojna, keďže najmä Saudská Arábia si chce za každú cenu ochrániť trhové podiely.

Jej snaha sa zameriava primárne proti novej konkurencii z USA, ktoré výrazne zvýšili ťažbu pomocou frakovacích technológií. No aj Rusko a Kanada pumpujú čoraz viac ropy na trh, čo zrazilo svetové ceny čierneho zlata na najnižšiu úroveň za 12 rokov.

V súčasnosti sú ceny pod 30 dolármi za barel (27,49 eura), kým ešte v polovici roka 2014 sa pohybovali okolo 100 USD za barel.

Dôsledky sú zmiešané

Dôsledky tohto vývoja pre svetové hospodárstvo sú zmiešané. Jednoznačnými "víťazmi" sú spotrebitelia a firmy v krajinách, ktoré sú odkázané na dovoz ropy.

"Nízke ceny ropy sa v Európe rovnajú zníženiu daní," hovorí Erik Nielsen, šéf-ekonóm banky Unicredit. A Holger Schmieding, šéf-ekonóm súkromnej banky Berenberg, dodáva: "Pre svet ako celok sú dodatočné dodávky ropy požehnaním."

Na druhej strane spektra stoja firmy a krajiny, ktoré závisia od predaja ropy. To môže viesť k celému radu problémov, keďže firmy musia prepúšťať a krajiny krátiť sociálne výdavky.

Zatiaľ nie je jasné, kam až ceny ropy môžu spadnúť. Vysoký previs ponuky nad dopytom hovorí v prospech ďalšieho zlacňovania. Odborníci však očakávajú mierny pokles ťažby v USA, keďže činnosť mnohých tamojších producentov prestáva byť rentabilná.

Analytici Commerzbank preto už v priebehu tohto roka očakávajú výrazné zníženie objemu ťažby v USA. V dlhodobom horizonte dokonca nevylučujú nedostatok ropy a rastúce ceny, keďže mnohé firmy v dôsledku lacnej ropy škrtajú investície.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Za posledných 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 10
  2. Trendy udržateľnej architektúry
  3. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  4. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  5. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  7. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 825
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 459
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 662
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 415
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 270
  6. Ako na refinancovanie hypotéky 940
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 826
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 726
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 540
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“ 384

Téma: Ropa


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Vodiči starších dieselových áut si za vjazd do centra Londýna priplatia

Motoristi so staršími autami zaplatia poplatok vo výške 24 eur.

Kto musí zrušiť podpis na občianskom a čo mu to prinesie (18 odpovedí)

Občianske preukazy s čipom majú bezpečnostnú chybu, denník SME zodpovedal 18 otázok.

Bratislava, Zvolen či Košice. Štátne železnice žiadajú viac vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko rokuje s ministerstvom dopravy o zvýšení počtu vlakových kilometrov.

Lekári a sestry musia mať špeciálny preukaz

Lekári majú posledné dni na to, aby požiadali o preukaz, bez ktorého sa do e-zdravia nedostanú.