Štátne InterCity vlaky v nedeľu skončia

Železničná spoločnosť Slovensko po zastavení InterCity vlakov rozšíri rýchlikové spoje.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v nedeľu 17. januára skončí prevádzku stratových InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň po ich zastavení rozšíri rýchlikové spoje.

Bude viac rýchlikov

Tri najlepšie vozne zo zastavených IC vlakov, ktoré sa používali na prémiové triedy s označením plus, štátny dopravca nasadí do vybraných rýchlikov na hlavnej domácej trati. Ako vozne 1. triedy budú určené pre platiacich cestujúcich. IC vlaky jazdili dvadsaťdva rokov, posledné štyri ako komerčné bez dotácií od štátu.

ZSSK zachová Šarišan, denne spájajúci Humenné a Prešov s hlavným mestom, ako bežný rýchlik. Kapacitu dotovaných vlakov na 445-kilometrovej trase z Bratislavy do Košíc rozšíri v piatok popoludní o ďalších zhruba tisíc miest a v nedeľu o 850 miest.

V priamych diaľkových vlakoch medzi oboma mestami tak bude pred víkendom a v nedeľu celkovo vyše 15-tisíc miest. Rýchliky na tejto trati jazdia denne v dvojhodinových odstupoch oboma smermi.

"Našli sme riešenie zvýšenia kapacity pre cestujúcich pri minimálnom rozširovaní celkových výkonov objednaných štátom. Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu," informoval riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt.

Nový rýchlik Šarišan (R 1603/R 1602) do Humenného pôjde po novom vždy v piatok od 22. januára o 14:45 z Bratislavy a zastaví v 27 staniciach. Opačne pôjde v nedeľu popoludní z Humenného. Cestu zvládne za osem hodín. Nový rýchlik Chopok (R 1605) z Bratislavy s odchodom v piatok o 16:55 bude mať predĺženú trasu až do Košíc, nahradí vlak jazdiaci do 15. januára po Žilinu.

"ZSSK pridala nové spojenia a vlaky z dôvodu vysokého záujmu cestujúcich v najviac vyťažené dni - v piatok z Bratislavy na východné Slovensko a v nedeľu opačným smerom. Cieľom bolo znížiť riziko, že ponuka nebude dostatočná a neodvezú sa všetci," uviedol Schmidt.

ZSSK v najbližších mesiacoch plánuje rozšíriť služby v 1. triede rýchlikov na trase Bratislava - Košice. Chce tak prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. Na hlavnej trati premáva denne šestnásť priamych diaľkových vlakov, v piatok a nedeľu osemnásť. Z toho dva vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové.

Zastavenie IC vlakov podľa ministerstva dopravy zabezpečí ZSSK lepší hospodársky výsledok, keďže tieto vlaky boli dlhodobo v strate. Manažment štátnej organizácie má totiž povinnosť správať sa najmä hospodárne.

"Slovensko je pomerne riedko osídlená krajina. Prúdy cestujúcich ani medzi dvoma najväčšími mestami nie sú také mohutné, aby umožnili spoľahlivú, trvalo udržateľnú existenciu komerčnej vlakovej linky," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"A je úplne vylúčené, aby na takejto linke s otáznym prúdom súperili dvaja dopravcovia. Prúd cestujúcich sa tak len rozdelil medzi dva vlakové systémy, ktoré majú dvakrát väčšie náklady," uviedol.

Logický krok

Ústup štátu zo segmentu IC vlakov je podľa rezortu dopravy určite logickým krokom. Umožní tak dostať komerčnú linku do plusových čísel súkromnému dopravcovi.

"Je dôležité, aby občania nestratili kvalitu cestovania. Preto ministerstvo dopravy v spolupráci so ZSSK pripravilo alternatívne riešenie. Pôjde o posilnenie vybraných vlakov v najsilnejšie dni v týždni, a to na maximálne možnú kapacitu. Rozšíri sa najmä ponuka v piatky a nedele, v najsilnejších dňoch presúvania sa študentov a pracujúcich," dodal Kóňa. Naďalej podľa neho zostáva možnosť zaviesť ďalšie komerčné, nedotované vlaky, čo závisí od súkromného dopravcu.

Súkromný dopravca RegioJet od nedele 17. januára posilní všetky svoje diaľkové vlaky medzi Bratislavou a Košicami. V každej súprave bude päťsto miest na sedenie a opäť budú radené aj reštauračné vozne.

Ako spoločnosť informovala, predĺžila svoje súpravy zo šesť na desať vozňov a má všetko pripravené k nasadeniu vlakov s trinástimi vozňami. V súčasnosti to však podľa prepravcu komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde je možné taký dlhý vlak vybaviť iba na nástupišti číslo tri, koľaj desať.

Železnice Slovenskej republiky zatiaľ RegioJetu neumožnili využívať tento perón. ZSSK totiž nesúhlasila s tým, aby bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode vlaku RegioJet.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 704
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 264
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 365
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 362
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 531
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 456
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop