Štátne InterCity vlaky v nedeľu skončia

Železničná spoločnosť Slovensko po zastavení InterCity vlakov rozšíri rýchlikové spoje.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v nedeľu 17. januára skončí prevádzku stratových InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň po ich zastavení rozšíri rýchlikové spoje.

Bude viac rýchlikov

Tri najlepšie vozne zo zastavených IC vlakov, ktoré sa používali na prémiové triedy s označením plus, štátny dopravca nasadí do vybraných rýchlikov na hlavnej domácej trati. Ako vozne 1. triedy budú určené pre platiacich cestujúcich. IC vlaky jazdili dvadsaťdva rokov, posledné štyri ako komerčné bez dotácií od štátu.

ZSSK zachová Šarišan, denne spájajúci Humenné a Prešov s hlavným mestom, ako bežný rýchlik. Kapacitu dotovaných vlakov na 445-kilometrovej trase z Bratislavy do Košíc rozšíri v piatok popoludní o ďalších zhruba tisíc miest a v nedeľu o 850 miest.

V priamych diaľkových vlakoch medzi oboma mestami tak bude pred víkendom a v nedeľu celkovo vyše 15-tisíc miest. Rýchliky na tejto trati jazdia denne v dvojhodinových odstupoch oboma smermi.

"Našli sme riešenie zvýšenia kapacity pre cestujúcich pri minimálnom rozširovaní celkových výkonov objednaných štátom. Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu," informoval riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt.

Nový rýchlik Šarišan (R 1603/R 1602) do Humenného pôjde po novom vždy v piatok od 22. januára o 14:45 z Bratislavy a zastaví v 27 staniciach. Opačne pôjde v nedeľu popoludní z Humenného. Cestu zvládne za osem hodín. Nový rýchlik Chopok (R 1605) z Bratislavy s odchodom v piatok o 16:55 bude mať predĺženú trasu až do Košíc, nahradí vlak jazdiaci do 15. januára po Žilinu.

"ZSSK pridala nové spojenia a vlaky z dôvodu vysokého záujmu cestujúcich v najviac vyťažené dni - v piatok z Bratislavy na východné Slovensko a v nedeľu opačným smerom. Cieľom bolo znížiť riziko, že ponuka nebude dostatočná a neodvezú sa všetci," uviedol Schmidt.

ZSSK v najbližších mesiacoch plánuje rozšíriť služby v 1. triede rýchlikov na trase Bratislava - Košice. Chce tak prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. Na hlavnej trati premáva denne šestnásť priamych diaľkových vlakov, v piatok a nedeľu osemnásť. Z toho dva vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové.

Zastavenie IC vlakov podľa ministerstva dopravy zabezpečí ZSSK lepší hospodársky výsledok, keďže tieto vlaky boli dlhodobo v strate. Manažment štátnej organizácie má totiž povinnosť správať sa najmä hospodárne.

"Slovensko je pomerne riedko osídlená krajina. Prúdy cestujúcich ani medzi dvoma najväčšími mestami nie sú také mohutné, aby umožnili spoľahlivú, trvalo udržateľnú existenciu komerčnej vlakovej linky," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"A je úplne vylúčené, aby na takejto linke s otáznym prúdom súperili dvaja dopravcovia. Prúd cestujúcich sa tak len rozdelil medzi dva vlakové systémy, ktoré majú dvakrát väčšie náklady," uviedol.

Logický krok

Ústup štátu zo segmentu IC vlakov je podľa rezortu dopravy určite logickým krokom. Umožní tak dostať komerčnú linku do plusových čísel súkromnému dopravcovi.

"Je dôležité, aby občania nestratili kvalitu cestovania. Preto ministerstvo dopravy v spolupráci so ZSSK pripravilo alternatívne riešenie. Pôjde o posilnenie vybraných vlakov v najsilnejšie dni v týždni, a to na maximálne možnú kapacitu. Rozšíri sa najmä ponuka v piatky a nedele, v najsilnejších dňoch presúvania sa študentov a pracujúcich," dodal Kóňa. Naďalej podľa neho zostáva možnosť zaviesť ďalšie komerčné, nedotované vlaky, čo závisí od súkromného dopravcu.

Súkromný dopravca RegioJet od nedele 17. januára posilní všetky svoje diaľkové vlaky medzi Bratislavou a Košicami. V každej súprave bude päťsto miest na sedenie a opäť budú radené aj reštauračné vozne.

Ako spoločnosť informovala, predĺžila svoje súpravy zo šesť na desať vozňov a má všetko pripravené k nasadeniu vlakov s trinástimi vozňami. V súčasnosti to však podľa prepravcu komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde je možné taký dlhý vlak vybaviť iba na nástupišti číslo tri, koľaj desať.

Železnice Slovenskej republiky zatiaľ RegioJetu neumožnili využívať tento perón. ZSSK totiž nesúhlasila s tým, aby bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode vlaku RegioJet.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 936
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 154
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 769
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 424
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 400
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 299
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 194
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.