Štátne InterCity vlaky v nedeľu skončia

Železničná spoločnosť Slovensko po zastavení InterCity vlakov rozšíri rýchlikové spoje.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v nedeľu 17. januára skončí prevádzku stratových InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň po ich zastavení rozšíri rýchlikové spoje.

Bude viac rýchlikov

Tri najlepšie vozne zo zastavených IC vlakov, ktoré sa používali na prémiové triedy s označením plus, štátny dopravca nasadí do vybraných rýchlikov na hlavnej domácej trati. Ako vozne 1. triedy budú určené pre platiacich cestujúcich. IC vlaky jazdili dvadsaťdva rokov, posledné štyri ako komerčné bez dotácií od štátu.

ZSSK zachová Šarišan, denne spájajúci Humenné a Prešov s hlavným mestom, ako bežný rýchlik. Kapacitu dotovaných vlakov na 445-kilometrovej trase z Bratislavy do Košíc rozšíri v piatok popoludní o ďalších zhruba tisíc miest a v nedeľu o 850 miest.

V priamych diaľkových vlakoch medzi oboma mestami tak bude pred víkendom a v nedeľu celkovo vyše 15-tisíc miest. Rýchliky na tejto trati jazdia denne v dvojhodinových odstupoch oboma smermi.

"Našli sme riešenie zvýšenia kapacity pre cestujúcich pri minimálnom rozširovaní celkových výkonov objednaných štátom. Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu," informoval riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt.

Nový rýchlik Šarišan (R 1603/R 1602) do Humenného pôjde po novom vždy v piatok od 22. januára o 14:45 z Bratislavy a zastaví v 27 staniciach. Opačne pôjde v nedeľu popoludní z Humenného. Cestu zvládne za osem hodín. Nový rýchlik Chopok (R 1605) z Bratislavy s odchodom v piatok o 16:55 bude mať predĺženú trasu až do Košíc, nahradí vlak jazdiaci do 15. januára po Žilinu.

"ZSSK pridala nové spojenia a vlaky z dôvodu vysokého záujmu cestujúcich v najviac vyťažené dni - v piatok z Bratislavy na východné Slovensko a v nedeľu opačným smerom. Cieľom bolo znížiť riziko, že ponuka nebude dostatočná a neodvezú sa všetci," uviedol Schmidt.

ZSSK v najbližších mesiacoch plánuje rozšíriť služby v 1. triede rýchlikov na trase Bratislava - Košice. Chce tak prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. Na hlavnej trati premáva denne šestnásť priamych diaľkových vlakov, v piatok a nedeľu osemnásť. Z toho dva vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové.

Zastavenie IC vlakov podľa ministerstva dopravy zabezpečí ZSSK lepší hospodársky výsledok, keďže tieto vlaky boli dlhodobo v strate. Manažment štátnej organizácie má totiž povinnosť správať sa najmä hospodárne.

"Slovensko je pomerne riedko osídlená krajina. Prúdy cestujúcich ani medzi dvoma najväčšími mestami nie sú také mohutné, aby umožnili spoľahlivú, trvalo udržateľnú existenciu komerčnej vlakovej linky," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"A je úplne vylúčené, aby na takejto linke s otáznym prúdom súperili dvaja dopravcovia. Prúd cestujúcich sa tak len rozdelil medzi dva vlakové systémy, ktoré majú dvakrát väčšie náklady," uviedol.

Logický krok

Ústup štátu zo segmentu IC vlakov je podľa rezortu dopravy určite logickým krokom. Umožní tak dostať komerčnú linku do plusových čísel súkromnému dopravcovi.

"Je dôležité, aby občania nestratili kvalitu cestovania. Preto ministerstvo dopravy v spolupráci so ZSSK pripravilo alternatívne riešenie. Pôjde o posilnenie vybraných vlakov v najsilnejšie dni v týždni, a to na maximálne možnú kapacitu. Rozšíri sa najmä ponuka v piatky a nedele, v najsilnejších dňoch presúvania sa študentov a pracujúcich," dodal Kóňa. Naďalej podľa neho zostáva možnosť zaviesť ďalšie komerčné, nedotované vlaky, čo závisí od súkromného dopravcu.

Súkromný dopravca RegioJet od nedele 17. januára posilní všetky svoje diaľkové vlaky medzi Bratislavou a Košicami. V každej súprave bude päťsto miest na sedenie a opäť budú radené aj reštauračné vozne.

Ako spoločnosť informovala, predĺžila svoje súpravy zo šesť na desať vozňov a má všetko pripravené k nasadeniu vlakov s trinástimi vozňami. V súčasnosti to však podľa prepravcu komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde je možné taký dlhý vlak vybaviť iba na nástupišti číslo tri, koľaj desať.

Železnice Slovenskej republiky zatiaľ RegioJetu neumožnili využívať tento perón. ZSSK totiž nesúhlasila s tým, aby bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode vlaku RegioJet.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 271
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 203
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 121
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 957
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 538
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 796
  7. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 572
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 406
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 365
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 343

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.

EKONOMIKA

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom SPP ostáva Štefan Šabík.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop