Takmer polovica Slovákov nakupuje aj vtedy, keď nemá dosť peňazí

Ľudia síce vstupujú do nového roka s najrôznejšími predsavzatiami, ako zmenia svoj život k lepšiemu, ale január aj tak patrí k najdepresívnejším obdobiam roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Len čo sa skončila predvianočná nákupná horúčka, obchodníci už lákajú zákazníkov na obrovské zľavy v rámci povianočných výpredajov. Niektorí spotrebitelia odložili vianočné nákupy na začiatok nového roka, aby zohnali potrebný tovar za výhodnejšiu cenu. Iní v domnienke, že nakúpia výhodne, utratia posledné ušetrené peniaze, alebo sa dokonca zadlžia.

Obchodníci vedia, že veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov a prieskum agentúry Ipsos pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) to potvrdzuje. Až 48 % Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani v situácii, keď nemajú dosť peňazí.

Ľudia síce vstupujú do nového roka s najrôznejšími predsavzatiami, ako zmenia svoj život k lepšiemu, ale január aj tak patrí k najdepresívnejším obdobiam roka. Počasie je nepriaznivé, skoro sa stmieva a ľudia sa prebúdzajú do finančnej reality vyplývajúcej z nadmerných vianočných výdavkov.

"V rámci prieskumu sme zisťovali, ako by sa ľudia postavili k situácii, keď si už dlho chcú kúpiť nejaký špeciálny prístroj, na ktorý nemajú peniaze, a práve ho objavili v predajni so 70-% zľavou. Situácia viac než typická pre povianočné obdobie. Takmer polovica (48 %) Slovákov by lákavému nákupu neodolala a prístroj by si kúpila, aj keď naň nemajú peniaze. Riešením by pre nich bola pôžička. Približne tretina (30 %) ľudí by si požičala od rodiny či priateľov, 18 % Slovákov by si na prístroj požičalo peniaze v banke," hovorí Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Nadpolovičná väčšina ľudí sa k útratám nad rámec svojich možností stavia predsa len racionálne. "Prístroj by sa rozhodlo nekúpiť 52 % Slovákov s tým, že niekedy v budúcnosti ešte nájdu podobnú zľavu a budú mať dostatok peňazí na jeho nákup. Odložia teda súčasnú potrebu do budúcnosti, keď ich finančná situácia bude priaznivejšia a nebudú sa musieť zadlžiť," dopĺňa Fixová.

Ľudia vo veku 50 až 69 rokov sú obozretní, pokiaľ ide o pôžičky a keby nemali peniaze, až 60 % z nich by sa rozhodlo, že si prístroj nekúpia. Oproti tomu z mladších ľudí do 29 rokov by sa tak rozhodlo len 40 %. Viac ako polovica z nich by si prístroj kúpila, aj keby nemali peniaze. So žiadosťou o pôžičku by sa najčastejšie obrátili na svoju rodinu či kamarátov (42 %), až potom na banku (17 %).

Pre Slovákov je jednoznačne zdrojom finančnej pomoci hlavne rodina, na ktorú by sa v prípade potreby obrátila až tretina opýtaných. K poskytovateľom bankových či nebankových pôžičiek a úverov by si potrebnú sumu išlo vypožičať priemerne 18 % ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 534
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 476
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 449
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 280
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 838
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 689
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 880
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 797
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 906
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 844

Téma: Obchod a nakupovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií, Eurofondy, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

SVET

Bývalá bojovníčka SEALS: Nech mi Trump povie osobne, že nemám bojovať

Na Trumpov zákaz reagujú médiá, LGBTI aktivisti, politici aj najznámejšie osobnosti Sillicon Valley.

Neprehliadnite tiež

Pozrite sa, koľko peňazí dokáže Facebook vytiahnuť z reklamy

Zisky sociálnej siete prudko stúpajú, môže za to reklama v telefónoch.

Banky menia od augusta poplatky, pobočkám sa radšej vyhnite

Za pravidelným zvyšovaním poplatkov môžu byť nízke úroky na úveroch, ako aj silná konkurencia.

Cestujete do Egypta? Štát upozorňuje na rizikové miesta

V krajine platí výnimočný stav, ktorý spustili po aprílových teroristických útokoch.

Nestlé stavia nový závod, vyrobí v ňom aj wasabi či čajový Kit Kat

Spoločnosť Nestlé chce na ostrove Honšú vybudovať továreň na výrobu cukroviniek.