SLOVENSKO BEZ PRÁCE

Ekonóm: Našou slabinou sú regióny aj školstvo

Stotisíc nových pracovných miest je len politický slogan bez reálneho podkladu, vraví ekonóm Martin Kahanec.

Ak ide ekonomika dobre, sú firmy schopné zvládať problémy, aj keď sú zákony menej flexibilné, hovorí ekonóm Martin Kahanec.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Zákony, ktoré vplývajú na firmy a na pracovný trh na Slovensku, sú dnes oveľa menej flexibilné ako boli pred pár rokmi. Z toho dôvodu môžeme mať pri ďalšej kríze problém zvládnuť nezamestnanosť, myslí si ekonóm MARTIN KAHANEC.

Premiér Robert Fico tvrdí, že vláda vytvorila za uplynulé štyri roky 130-tisíc pracovných miest. Súhlasíte s ním?

(smiech)... „To je vymyslené číslo. Muselo by sa to porovnať s tým, čo by v danej situácii dosiahla iná vláda. Pracovné miesta vytvárajú zamestnávatelia. Samozrejme, že im v tom pomáha aj legislatíva... Dobrým príkladom je Nemecko, kde aj počas  krízy, keď sa ekonomika spomalila, nezamestnanosť vďaka reformám klesala. Tie majú veľký potenciál umožniť firmám udržať zamestnanosť aj v čase krízy.“

Máte pocit, že naše zákony sú dobre nastavené? Keď ako príklad zoberieme, že sa zaviedli odvody z dohôd. Je to v poriadku?

„Ak vzrastú náklady na prácu o desať percent, zníži sa zamestnanosť približne o tri percentá, to vychádza z  medzinárodných štúdií.
A práve dohody boli flexibilné hlavne pre ľudí, ktorí sú ťažko zamestnateľní. Nemci počas krízy vo veľkej miere využívali inštitút minijobov, ktoré môžu uzatvárať ľudia pri zárobku do 450 eur. Neplatia pri nich všetky odvody a sú možné výnimky. Menej kvalifikovaní si vďaka nim našli prácu. Na jednej strane rozumiem argumentu, že každá práca by mala byť rovnakou mierou zdanená, ale potom treba uvažovať, ako podporiť flexibilitu trhu práce, aby ľudia, ktorí nemajú dobré predpoklady sa zamestnať, sa predsa len zamestnali. Kritici hovoria, že pri dohodách neboli ľudia chránení, ale pre ekonomiku je potrebné, aby trh práce bol schopný reagovať na výkyvy.“

Tvrdíte, že dnes máme horšie zákony. 

„V porovnaní so zákonmi, ktoré sme tu mali pred pár rokmi, sme sa trochu vrátili naspäť, ale vzhľadom na to, že ekonomika ide relatívne dobre, nemá sprísňovanie legislatívy nejaké katastrofálne dôsledky. “

Môže sa stať v prípade ďalšej krízy, ktorá nemusí byť úplne nereálna vzhľadom na to, čo sa deje v Číne, že budeme mať väčšie problémy zvládnuť nezamestnanosť?

„Myslím, že áno. Ak ekonomika ide dobre, nie sú veľké turbulencie, firmy majú čas reagovať na problémy a sú schopné zvládať ich, aj keď sú zákony menej flexibilné, ale problém môže nastať, ak sa zníži rast.

Premiér tiež tvrdí, že vytvorí ďalších stotisíc pracovných miest. Myslíte, že je to reálne?

„Toto vnímam ako politické slogany. Nemajú žiadny reálny podklad.“

Faktom však je, že nezamestnanosť klesla pod 11 percent a Slovensko sa priblížilo k priemeru eurozóny.

„To, že nezamestnanosť u nás klesla, je pekné, ale stále je relatívne vysoká v porovnaní s okolitými krajinami. A priemer eurozóny deformujú Grécko, Španielsko či Taliansko. My sa musíme porovnávať s krajinami, ako sú Česko, Maďarsko alebo Poľsko. Ak sa pozrieme na ne, vidíme, že naša nezamestnanosť je vysoká.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop