SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

ZSSK Cargo má dať za elektrinu pre rušne desiatky miliónov eur

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia bude odoberať elektrinu pre lokomotívy z technických dôvodov aj v tomto roku od Železníc Slovenskej republiky.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) má za združenú dodávku elektriny v tomto roku zaplatiť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) 26,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (32,28 mil. eur vrátane dane).

Ide o odber elektriny pre hnacie dráhové vozidlá štátneho nákladného vlakového dopravcu pripojené do distribučnej sústavy ŽSR na napäťovej úrovni 25 kV a 3 kV.

Cez rokovacie konanie

Ako vyplýva z výsledku verejného obstarávania, ZSSK Cargo zadala zákazku štátnemu prevádzkovateľovi železničnej infraštruktúry cez rokovacie konanie bez zverejnenia, keďže z technických dôvodov jej môžu elektrinu poskytnúť len ŽSR.

Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladaná cena za dodávku a distribúciu elektriny bola 30,4 mil. eur bez dane (36,47 mil. eur s daňou).

"ŽSR sú jediným a výhradným vlastníkom dopravnej cesty a infraštruktúry, ktorej súčasťou je aj distribučná sústava elektriny (trakčné vedenie, napájacie stanice).

Odber elektriny rušňami je považovaný za nemeraný odber, pretože distribučná sústava nemá momentálne plnohodnotné nástroje na plnenie si všetkých povinností distribútora pre zabezpečenie plynulého priebehového merania a odpočtu v distribučnej sústave ŽSR," uviedla ZSSK Cargo.

Je to jedna z piatich technických prekážok, ktoré spôsobujú, že dodanie elektriny pre rušne ZSSK Cargo pripojené do distribučnej sústavy ŽSR na napäťových úrovniach 25 kV a 3 kV môžu pre tento rok poskytnúť len ŽSR.

Skryť Vypnúť reklamu

"Momentálne stále prebieha skúšobná prevádzka celého systému merania spotreby rušňov. Chyby v meraniach sa odstraňujú postupne, ich rýchlosť však závisí od schopností dodávateľov (väčšinou zahraničných) jednotlivých komponentov odstraňovať zistené nedostatky," oznámil nákladný dopravca ďalšiu prekážku.

Koncom roka ďalšie zmluvy

ZSSK Cargo a ŽSR koncom vlaňajška uzatvorili dve zmluvy o združenej dodávke elektriny na rok 2016 na úrovni 25 kV a 3 k v objeme 49 tisíc MWh. Cena za silovú elektrinu dodanú na základe špecifikovaného množstva pre tento rok je 48,16 eur za 1 MWh bez DPH.

Za združenú dodávku zemného plynu na tento a budúci rok má ZSSK Cargo uhradiť Slovenskému plynárenskému priemyslu, a.s. (SPP) 2,21 mil. eur bez dane (2,65 mil. eur s daňou).

Skryť Vypnúť reklamu

Dodávateľ uspel vo verejnej súťaži spomedzi ponúk štyroch uchádzačov s použitím elektronickej aukcie. Ide o dodávku zemného plynu na vykurovanie, prípravu teplej úžitkovej vody a technologické účely na všetkých odberných miestach ZSSK Cargo v predpokladanom celkovom objeme 77 696,40 MWh. Predpokladaná hodnota zákazky bola 2,44 mil. eur bez dane, verejná súťaž bola vyhlásená vlani v júli.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 554
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 199
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 680
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 455
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 644
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 958
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 857
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 677
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 444
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 847
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kto prekonal covid, testovaniu sa vyhne. Nemusí to byť zadarmo

Vzor potvrdenia zverejnil Úrad verejného zdravotníctva.

Ilustračná snímka.
Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám ostáva, keď Fico slintá po moci a vláda sa háda?

Čoraz ťažšie sa rozlišuje, ktoré rozhodnutie smeruje k ochrane životov a ktoré je len zneužívaním dôvery občanov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Únia má stratégiu na posilnenie odolnosti a otvorenosti eura

Únia chce dosiahnuť vedúce postavenie v oblasti ekologického a digitálneho financovania.

Eurokomisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni.

Heger: Plán obnovy je obrovskou výzvou pre našu vládu

Minister predstavil hlavné priority slovenského Plánu obnovy.

Minister financií Eduard Heger (OĽANO).

Fondom v druhom pilieri sa počas minulého týždňa prevažne nedarilo

Celkový objem majetku sa však zvýšil o 18,4 milióna eur.

Nastaviť si druhý pilier je pre výnos dôležité.

Evidenčné číslo má byť po novom viazané na auto bez ohľadu na okres

Navrhuje to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.