Výstavba výrobných hál bude pokračovať, pozemkov je dosť

Rok 2015 bol na slovenskom priemyselnom trhu silný, trend bude pokračovať.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slovenskému trhu s priemyselnými nehnuteľnosťami sa v minulom roku darilo, rástli investície do budov určených pre priemysel a logistiku a neobsadenosť priestorov klesala.

Rok 2016 by mal podľa očakávaní poradenských firiem pôsobiacich v oblasti komerčných realít svojou aktivitou nadviazať na ten predchádzajúci.

Pozitívny vývoj 

Vývoj na všetkých hlavných trhoch s priemyselnými a logistickými priestormi v Európe označil Tomáš Horváth zo spoločnosti Colliers International za pozitívny.

"Tento trend je citeľný aj na Slovensku. Miera neobsadenosti klesla pri priemyselných budovách zo 7,3 % na konci roka 2013 na 3,3 % na konci prvého polroka 2015. V druhom polroku 2015 pribudlo na západnom a východnom Slovensku v rámci rozširovania existujúcich parkov viac ako 100.000 štvorcových metrov," zhodnotil pre TASR.

Priaznivý vývoj na trhu v uplynulom roku potvrdzuje aj konzultantka oddelenia priemyselných nehnuteľností spoločnosti JLL Michaela Tomková. "Rok 2015 bol na slovenskom priemyselnom trhu silný nielen čo sa výstavby týka, ale aj z pohľadu nájomnej aktivity. Pri najväčších transakciách mali zastúpenie spoločnosti z oblasti elektronického obchodu, logistiky a automobilového priemyslu," priblížila. V tomto roku predpokladá nadviazanie na optimistický vlaňajšok a ďalší nárast trhu.

Haly šité na mieru 

Vzhľadom na nízku neobsadenosť priestorov predpovedá Horváth pre rok 2016 citeľný trend výstavby hál šitých na mieru a tiež špekulatívnej výstavby. Zásobu pozemkov pripravených na výstavbu považuje za dostatočnú.

"Či už ide o klasické lokality rozvíjané domácimi alebo zahraničnými developérmi, ako sú Malacky, Lozorno, Bratislava, Senec, Trenčín, Žilina, Prešov, Košice, alebo novovznikajúce lokality, napríklad priemyselná zóna Sereď-Juh a ďalší rozvoj Nitry v súvislosti s príchodom Jaguar Land Roveru, respektíve revitalizácie už zaužívaných brownfieldov," opísal.

Na umiestnenie logistických projektov podľa neho vplýva najmä dobrá dostupnosť z diaľnice, požadované nájomné a ponúkaný technicky štandard.

"Na umiestnenie výrobných závodov zahraničných investorov vplývajú okrem už uvedených faktorov aj povolenia pre daný typ výroby, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, možnosť získať štátne dotácie a podobne," dodal konzultant Colliers International.

Ako upozornil, väčšiu mieru výstavby v priemyselnom sektore blokujú odlišné očakávania klientov, developérov a financujúcich bank. "V súčasnosti sa dĺžky kontraktov v logistike pohybujú v rozpätí od jedného do troch rokov, čo nie je v línii s očakávaniami bánk a fondov, ktoré stoja za developérmi a očakávajú dlhodobé kontrakty, teda päť až 10 rokov pre uvoľnenie financovania pre daný projekt," vysvetlil Horváth.

Zároveň je presvedčený, že sa nevyužíva potenciál geografického umiestnenia Slovenska v strede Európy, čo má byť spôsobené najmä výrazne menším trhom oproti susedným štátom. "Slovensko malo k prvému polroku 2015 k dispozícii iba 1,3 milióna m2 prenajímateľných plôch v štandarde A. Pre porovnanie, napríklad v Českej republike je 3,5-násobne väčší trh. Limity trhu pociťujú tak developéri, ako aj nájomcovia," uzavrel Horváth.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 534
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 841
  3. Od septembra opäť po starom 2 239
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  5. Ako sme jazdili v socializme 1 695
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 585
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 260
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 198
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 169
  10. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mnohí členovia SNS chcú odísť z vlády, povedal Danko. Fico chystá tlačovku

Vláda nezasadla tak, ako to žiadal predseda SNS.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

DOMOV

Košičanku pustili z letiska v Burgase po dvoch dňoch

Pas jej priviezla dobrovoľníčka, ktorá prípad zachytila v médiách.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

Neprehliadnite tiež

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.