Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici

Obrovský tender na modernizáciu koľají, možné zvyšovanie cien v IC vlakoch RegioJetu i zmeny v rýchlikoch medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Vybrali sme top udalosti, ktoré sa v roku 2016 udejú na železnici.

Rýchliky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou čakajú tento rok zmeny. Dopravcovia medzi sebou vôbec prvýkrát súťažia, kto na túto trasu získa dotácie od ministerstva dopravy. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Rok 2015 bol na slovenskej železnici revolučný. Išlo o prvý rok s vlakmi zadarmo pre časť obyvateľov, čo zaviedla vláda Roberta Fica ešte v novembri 2014.

Ale tiež išlo o rok, kedy sa vyostril súboj o InterCity vlaky medzi súkromným prepravcom RegioJet a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).

Ministerstvo dopravy navyše spustilo súťaž o vôbec prvú veľkú dotovanú linku – medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Práve ukončenie tohto tendra bude top udalosťou slovenskej železnice tento rok. Pozrite si, čo všetko čaká cestujúcich v roku 2016.

1. Súťaž o dotácie na linku do Bystrice

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov.

Momentálne spájajú Bratislavu s Banskou Bystricou vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko. Podnik za to dostáva dotácie od ministerstva dopravy, keďže ide o dopravu vo verejnom záujme.

Tento rok by sa dopravca na tejto trasa mohol vymeniť. Ministerstvo totiž ešte vlani vypísalo o ňu súťaž, priniesť môže úsporu v znížení dotácií a zvýšenie kvality cestovania. Víťaz súťaže by mal byť známy práve tento rok.

Podľa bývalého generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kraveca je uzatvorenie súťaže top udalosť tohto roka na slovenskej železnici. Ide totiž podľa neho o prvú skutočnú súťaž o dotovanú trať. V roku 2011 síce český RegioJet získal dotovanú lokálnu trať medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, no nezískal ju cez súťaž.

Naproti tomu v súťaži o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa očakáva ostrá konkurencia. „Zúčastnia sa jej silní hráči a výsledok je nateraz veľmi otvorený a neodhadnuteľný. Jasnejšie snáď bude po prvom takzvanom kvalifikačnom kole,“ vraví Kravec.

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov. Vtedy totiž ministerstvo dopravy uzatvára ponuky do predkvalifikačného kola.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Voľby


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ. Polovicu dotácií si rozdelí päť podnikateľov

V Košiciach má vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou (príklady)

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia o 280 eur oproti poslednej ponuke Volkswagenu.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Agentúra Fitch potvrdila ratingy nemeckej poisťovne Allianz

Prevádzkový zisk poisťovne za rok 2016 bol stabilný.