Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici

Obrovský tender na modernizáciu koľají, možné zvyšovanie cien v IC vlakoch RegioJetu i zmeny v rýchlikoch medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Vybrali sme top udalosti, ktoré sa v roku 2016 udejú na železnici.

Rýchliky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou čakajú tento rok zmeny. Dopravcovia medzi sebou vôbec prvýkrát súťažia, kto na túto trasu získa dotácie od ministerstva dopravy. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Rok 2015 bol na slovenskej železnici revolučný. Išlo o prvý rok s vlakmi zadarmo pre časť obyvateľov, čo zaviedla vláda Roberta Fica ešte v novembri 2014.

Ale tiež išlo o rok, kedy sa vyostril súboj o InterCity vlaky medzi súkromným prepravcom RegioJet a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).

Ministerstvo dopravy navyše spustilo súťaž o vôbec prvú veľkú dotovanú linku – medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Práve ukončenie tohto tendra bude top udalosťou slovenskej železnice tento rok. Pozrite si, čo všetko čaká cestujúcich v roku 2016.

1. Súťaž o dotácie na linku do Bystrice

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov.

Momentálne spájajú Bratislavu s Banskou Bystricou vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko. Podnik za to dostáva dotácie od ministerstva dopravy, keďže ide o dopravu vo verejnom záujme.

Tento rok by sa dopravca na tejto trasa mohol vymeniť. Ministerstvo totiž ešte vlani vypísalo o ňu súťaž, priniesť môže úsporu v znížení dotácií a zvýšenie kvality cestovania. Víťaz súťaže by mal byť známy práve tento rok.

Podľa bývalého generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kraveca je uzatvorenie súťaže top udalosť tohto roka na slovenskej železnici. Ide totiž podľa neho o prvú skutočnú súťaž o dotovanú trať. V roku 2011 síce český RegioJet získal dotovanú lokálnu trať medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, no nezískal ju cez súťaž.

Naproti tomu v súťaži o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa očakáva ostrá konkurencia. „Zúčastnia sa jej silní hráči a výsledok je nateraz veľmi otvorený a neodhadnuteľný. Jasnejšie snáď bude po prvom takzvanom kvalifikačnom kole,“ vraví Kravec.

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov. Vtedy totiž ministerstvo dopravy uzatvára ponuky do predkvalifikačného kola.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Voľby v Nemecku


Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.