Slovenskí tínedžeri chcú byť youtubermi aj rapermi

Takmer polovica opýtaných žiakov by pritom po skončení strednej školy rada prešla plynule do zamestnania.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Žiakov druhého stupňa základných škôl čoraz viac lákajú povolania súvisiace s modernou spoločnosťou. Zaujímajú sa o profesie z oblasti IT, dizajnu či architektúry. Nájdu sa však aj takí, ktorí už dnes vedia, že remeslo má zlaté dno. Práve pre nich je tu systém duálneho vzdelávania.

Spoločnosť dm drogerie markt počas decembra 2015 vypracovala dotazník pre žiakov druhého stupňa základných škôl. Jeho cieľom bolo zistiť, či majú slovenskí adolescenti vo veku 13, 14 a 15 rokov predstavy o svojom budúcom povolaní.

Zrkadlo dnešnej doby

V mnohých prípadoch boli odpovede zrkadlom dnešnej doby a reflektovali na súčasné záujmy mládeže. Okrem oblasti IT sa v odpovediach objavili profesie ako youtuber, animátorka filmov či raperka. Slovenské deti by v budúcnosti rady rozšírili aj policajný zbor, právnickú i lekársku komoru.

Takmer polovica opýtaných žiakov by pritom po skončení strednej školy rada prešla plynule do zamestnania. Týka sa to najmä respondentov, ktorí uviedli profesie typu stolár, kozmetička, kaderníčka, kuchár, čašník či obchodný pracovník.

Ideálnym riešením pre mládež je v tomto smere systém duálneho vzdelávania. Navyše, o odborne vzdelaných mladých ľudí je už teraz v radoch zamestnávateľov veľký záujem.

"Systém duálneho vzdelávania tak, ako je aktuálne nastavený, má veľký potenciál prispieť k riešeniu vysokej nezamestnanosti na Slovensku. Príkladom môže byť nízka nezamestnanosť mladých ľudí v Rakúsku a Nemecku, kde takýto systém už dlhodobo funguje. Žiaci stredných odborných škôl, ktorí absolvujú praktickú časť výučby priamo u zamestnávateľov, si po ukončení štúdia na strednej odbornej škole omnoho ľahšie nachádzajú uplatnenie na trhu práce," povedal Peter Fečík z Republikovej únie zamestnávateľov.

Školu vyberajú s rodičmi

Z výsledkov dotazníka zároveň vyplýva i to, že budúci stredoškoláci majú záujem nadobúdať vedomosti aktívne. "Našich žiakov učíme napríklad vnímať zákazníka z rôznych uhlov pohľadu. Dobrý obchodný pracovník naslúcha potrebám zákazníka a reflektuje na ne. Dôležité sú aj poznatky z oblasti marketingu, tvorby vízií, stratégií, cieľov a ich aplikácia v praxi. Treba vedieť plánovať kvalitatívne a kvantitatívne, poznať organizáciu práce na pracovisku, a tiež to, ako sa vedie tím ľudí, ako sa s ním komunikuje, ako ho hodnotiť," vyratúva žiadané schopnosti a zručnosti obchodníka v drogérii koordinátorka duálneho vzdelávania dm drogerie markt Jana Hornáková.

Až 86,3 % opýtaných žiakov konzultuje výber strednej školy s rodičmi. Tí by však mali prihliadať aj na záujmy dieťaťa a zároveň poukázať na možnosti jeho uplatnenia sa po skončení štúdia.

Podľa Hornákovej by sa mal rodič, ktorý chce pre svoje dieťa to najlepšie, zorientovať nielen vo vysokých školách, ale aj v ponuke duálneho vzdelávania, aby získal povedomie o tom, kde má jeho dieťa sociálnu istotu, garanciu pracovného miesta, priestor pre osobnostný rast, rozvoj finančnej gramotnosti, osvojenie si pracovnej morálky a vybudovaný pocit zodpovednosti.

Pretože toto všetko sú atribúty, ktoré dnešný trh práce žiada. Neexistuje lepšia a horšia práca, iba na ňu lepšie a horšie pripravený uchádzač, zdôrazňuje Hornáková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 397
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 024
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 085
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 723
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 601
  7. Kam do tepla v januári? 1 972
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 614
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 974

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.