Stavebná komora chce samostatné ministerstvo výstavby

Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ilustračné foto(Zdroj: ARCHÍV SVET ZDRAVIA)

BRATISLAVA. Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR) navrhuje opätovné vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja.

Riešenie nepriaznivej situácie v stavebníctve vidí v prijatí novej funkčnej platformy. Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ako druhoradý prívesok

"Naše stavebníctvo nemôže byť ako druhoradý prívesok súčasťou iných štátnych centrálnych úradov odvolávajúc sa na akési prevádzkové úspory. Preto ako jedno z významných pozitívnych riešení pre naše stavebníctvo navrhujeme politickým stranám a budúcej vláde, ktorá vzíde z nastávajúcich volieb, aby zaradili ako jeden zo svojich prvých a najvýznamnejších vládnych programov vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," vyplýva zo stanoviska prezídia Stavebnej komory, ktoré vo štvrtok poskytol jej prezident Ivan Pauer.

"Zriaďovanie, zlučovanie alebo rušenie akýchkoľvek orgánov štátnej správy musí byť výsledkom odbornej diskusie a samozrejme si vyžaduje aj politickú podporu a zhodu," zareagoval pre agentúru SITA na návrh Stavebnej komory hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. "Sme krátko pred parlamentnými voľbami a je to téma, ak vôbec, pre budúcu vládu," dodal.

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja už existovalo počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a zabezpečovalo aj koordináciu využívania eurofondov. Na čele tohto ministerstva boli v tom čase nominanti SNS Marián Janušek a Igor Štefanov.

Neskôr bolo ministerstvo zrušené aj z dôvodu škandálu v súvislosti s tzv. nástenkovým tendrom a problematika výstavby a regionálneho rozvoja sa stala súčasťou ministerstva dopravy.

Nestabilný zákon

Stavebná komora tvrdí, že v súčasnosti platný stavebný zákon (od roku 1976) je legislatívne nestabilný, neprehľadný a komplikovane použiteľný v praxi. Svedčí o tom podľa nej jeho takmer 41 doplnení, noviel, zmien a 38 problematických až nefunkčných paragrafových ustanovení, len v časti stavebného poriadku.

"Tento roky problematický stav umožňuje v stavebníctve výstavbu prakticky bez akejkoľvek zákonnej kontroly a regulácie. Súčasný legislatívny stav tiež nevyžaduje uskutočňovať všetky odborné a remeselné činnosti na stavbách výlučne kvalifikovanými a odborne spôsobilými osobami vzdelanými v danom odbore.

Jednoznačne nevynucuje ani kvalitu a zodpovednosť za svoje konanie a bezpečnosť stavieb," informovala stavebná komora. Umožňuje tiež podľa nej zahmlievanie dodávateľsko - odberateľských vzťahov a zneužívanie dominancie objednávateľa, čo často vedie k zneužívaniu menších dodávateľov a následne k nevymožiteľnosti práva a náhrady škôd.

Po kritike ho stiahli

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) stiahol návrh nového stavebného zákona z parlamentu počas druhého čítania vlani v septembri. Urobil tak po kritike zákona z radov opozície a absencie konsenzu, čím podmieňoval schválenie zákona.

Stavebná komora zároveň žiada schválenie skutočne nového progresívneho zákona o urbanizme, zákona o územnom plánovaní a zákona o stavebnom poriadku. Stavebníctvo podľa nej nie je len o obchode a politike, ale hlavne o stavebnom poriadku a o základných systémových legislatívnych technických a administratívnych pravidlách pre celé stavebníctvo a hospodárstvo.

Absencia urbanistického plánovania podľa Stavebnej komory spôsobila, že z územného plánovania sa stal "trhací kalendár“ na riešenie momentálnych potrieb a záujmu investora bez principiálneho pohľadu na urbanistický rozvoj krajiny a rozvoj spoločnosti v horizonte najmenej pätnásť až dvadsať rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 466
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 052
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 513
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 400
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 745
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 672
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 003
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 749
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 512
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 435

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.