Stavebná komora chce samostatné ministerstvo výstavby

Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ilustračné foto(Zdroj: ARCHÍV SVET ZDRAVIA)

BRATISLAVA. Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR) navrhuje opätovné vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja.

Riešenie nepriaznivej situácie v stavebníctve vidí v prijatí novej funkčnej platformy. Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ako druhoradý prívesok

"Naše stavebníctvo nemôže byť ako druhoradý prívesok súčasťou iných štátnych centrálnych úradov odvolávajúc sa na akési prevádzkové úspory. Preto ako jedno z významných pozitívnych riešení pre naše stavebníctvo navrhujeme politickým stranám a budúcej vláde, ktorá vzíde z nastávajúcich volieb, aby zaradili ako jeden zo svojich prvých a najvýznamnejších vládnych programov vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," vyplýva zo stanoviska prezídia Stavebnej komory, ktoré vo štvrtok poskytol jej prezident Ivan Pauer.

"Zriaďovanie, zlučovanie alebo rušenie akýchkoľvek orgánov štátnej správy musí byť výsledkom odbornej diskusie a samozrejme si vyžaduje aj politickú podporu a zhodu," zareagoval pre agentúru SITA na návrh Stavebnej komory hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. "Sme krátko pred parlamentnými voľbami a je to téma, ak vôbec, pre budúcu vládu," dodal.

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja už existovalo počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a zabezpečovalo aj koordináciu využívania eurofondov. Na čele tohto ministerstva boli v tom čase nominanti SNS Marián Janušek a Igor Štefanov.

Neskôr bolo ministerstvo zrušené aj z dôvodu škandálu v súvislosti s tzv. nástenkovým tendrom a problematika výstavby a regionálneho rozvoja sa stala súčasťou ministerstva dopravy.

Nestabilný zákon

Stavebná komora tvrdí, že v súčasnosti platný stavebný zákon (od roku 1976) je legislatívne nestabilný, neprehľadný a komplikovane použiteľný v praxi. Svedčí o tom podľa nej jeho takmer 41 doplnení, noviel, zmien a 38 problematických až nefunkčných paragrafových ustanovení, len v časti stavebného poriadku.

"Tento roky problematický stav umožňuje v stavebníctve výstavbu prakticky bez akejkoľvek zákonnej kontroly a regulácie. Súčasný legislatívny stav tiež nevyžaduje uskutočňovať všetky odborné a remeselné činnosti na stavbách výlučne kvalifikovanými a odborne spôsobilými osobami vzdelanými v danom odbore.

Jednoznačne nevynucuje ani kvalitu a zodpovednosť za svoje konanie a bezpečnosť stavieb," informovala stavebná komora. Umožňuje tiež podľa nej zahmlievanie dodávateľsko - odberateľských vzťahov a zneužívanie dominancie objednávateľa, čo často vedie k zneužívaniu menších dodávateľov a následne k nevymožiteľnosti práva a náhrady škôd.

Po kritike ho stiahli

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) stiahol návrh nového stavebného zákona z parlamentu počas druhého čítania vlani v septembri. Urobil tak po kritike zákona z radov opozície a absencie konsenzu, čím podmieňoval schválenie zákona.

Stavebná komora zároveň žiada schválenie skutočne nového progresívneho zákona o urbanizme, zákona o územnom plánovaní a zákona o stavebnom poriadku. Stavebníctvo podľa nej nie je len o obchode a politike, ale hlavne o stavebnom poriadku a o základných systémových legislatívnych technických a administratívnych pravidlách pre celé stavebníctvo a hospodárstvo.

Absencia urbanistického plánovania podľa Stavebnej komory spôsobila, že z územného plánovania sa stal "trhací kalendár“ na riešenie momentálnych potrieb a záujmu investora bez principiálneho pohľadu na urbanistický rozvoj krajiny a rozvoj spoločnosti v horizonte najmenej pätnásť až dvadsať rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 502
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 735
  3. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 777
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 770
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 628
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 114
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 037
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 008
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 018
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 950

Téma: Eurofondy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.