Stavebná komora chce samostatné ministerstvo výstavby

Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ilustračné foto(Zdroj: ARCHÍV SVET ZDRAVIA)

BRATISLAVA. Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR) navrhuje opätovné vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja.

Riešenie nepriaznivej situácie v stavebníctve vidí v prijatí novej funkčnej platformy. Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ako druhoradý prívesok

"Naše stavebníctvo nemôže byť ako druhoradý prívesok súčasťou iných štátnych centrálnych úradov odvolávajúc sa na akési prevádzkové úspory. Preto ako jedno z významných pozitívnych riešení pre naše stavebníctvo navrhujeme politickým stranám a budúcej vláde, ktorá vzíde z nastávajúcich volieb, aby zaradili ako jeden zo svojich prvých a najvýznamnejších vládnych programov vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," vyplýva zo stanoviska prezídia Stavebnej komory, ktoré vo štvrtok poskytol jej prezident Ivan Pauer.

"Zriaďovanie, zlučovanie alebo rušenie akýchkoľvek orgánov štátnej správy musí byť výsledkom odbornej diskusie a samozrejme si vyžaduje aj politickú podporu a zhodu," zareagoval pre agentúru SITA na návrh Stavebnej komory hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. "Sme krátko pred parlamentnými voľbami a je to téma, ak vôbec, pre budúcu vládu," dodal.

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja už existovalo počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a zabezpečovalo aj koordináciu využívania eurofondov. Na čele tohto ministerstva boli v tom čase nominanti SNS Marián Janušek a Igor Štefanov.

Neskôr bolo ministerstvo zrušené aj z dôvodu škandálu v súvislosti s tzv. nástenkovým tendrom a problematika výstavby a regionálneho rozvoja sa stala súčasťou ministerstva dopravy.

Nestabilný zákon

Stavebná komora tvrdí, že v súčasnosti platný stavebný zákon (od roku 1976) je legislatívne nestabilný, neprehľadný a komplikovane použiteľný v praxi. Svedčí o tom podľa nej jeho takmer 41 doplnení, noviel, zmien a 38 problematických až nefunkčných paragrafových ustanovení, len v časti stavebného poriadku.

"Tento roky problematický stav umožňuje v stavebníctve výstavbu prakticky bez akejkoľvek zákonnej kontroly a regulácie. Súčasný legislatívny stav tiež nevyžaduje uskutočňovať všetky odborné a remeselné činnosti na stavbách výlučne kvalifikovanými a odborne spôsobilými osobami vzdelanými v danom odbore.

Jednoznačne nevynucuje ani kvalitu a zodpovednosť za svoje konanie a bezpečnosť stavieb," informovala stavebná komora. Umožňuje tiež podľa nej zahmlievanie dodávateľsko - odberateľských vzťahov a zneužívanie dominancie objednávateľa, čo často vedie k zneužívaniu menších dodávateľov a následne k nevymožiteľnosti práva a náhrady škôd.

Po kritike ho stiahli

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) stiahol návrh nového stavebného zákona z parlamentu počas druhého čítania vlani v septembri. Urobil tak po kritike zákona z radov opozície a absencie konsenzu, čím podmieňoval schválenie zákona.

Stavebná komora zároveň žiada schválenie skutočne nového progresívneho zákona o urbanizme, zákona o územnom plánovaní a zákona o stavebnom poriadku. Stavebníctvo podľa nej nie je len o obchode a politike, ale hlavne o stavebnom poriadku a o základných systémových legislatívnych technických a administratívnych pravidlách pre celé stavebníctvo a hospodárstvo.

Absencia urbanistického plánovania podľa Stavebnej komory spôsobila, že z územného plánovania sa stal "trhací kalendár“ na riešenie momentálnych potrieb a záujmu investora bez principiálneho pohľadu na urbanistický rozvoj krajiny a rozvoj spoločnosti v horizonte najmenej pätnásť až dvadsať rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 215
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 883
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 126
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 788
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 613
  7. Kam do tepla v januári? 1 962
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 796
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 619
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 974

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.