Stavebná komora chce samostatné ministerstvo výstavby

Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ilustračné foto(Zdroj: ARCHÍV SVET ZDRAVIA)

BRATISLAVA. Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR) navrhuje opätovné vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja.

Riešenie nepriaznivej situácie v stavebníctve vidí v prijatí novej funkčnej platformy. Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

Ako druhoradý prívesok

"Naše stavebníctvo nemôže byť ako druhoradý prívesok súčasťou iných štátnych centrálnych úradov odvolávajúc sa na akési prevádzkové úspory. Preto ako jedno z významných pozitívnych riešení pre naše stavebníctvo navrhujeme politickým stranám a budúcej vláde, ktorá vzíde z nastávajúcich volieb, aby zaradili ako jeden zo svojich prvých a najvýznamnejších vládnych programov vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja," vyplýva zo stanoviska prezídia Stavebnej komory, ktoré vo štvrtok poskytol jej prezident Ivan Pauer.

"Zriaďovanie, zlučovanie alebo rušenie akýchkoľvek orgánov štátnej správy musí byť výsledkom odbornej diskusie a samozrejme si vyžaduje aj politickú podporu a zhodu," zareagoval pre agentúru SITA na návrh Stavebnej komory hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. "Sme krátko pred parlamentnými voľbami a je to téma, ak vôbec, pre budúcu vládu," dodal.

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja už existovalo počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a zabezpečovalo aj koordináciu využívania eurofondov. Na čele tohto ministerstva boli v tom čase nominanti SNS Marián Janušek a Igor Štefanov.

Neskôr bolo ministerstvo zrušené aj z dôvodu škandálu v súvislosti s tzv. nástenkovým tendrom a problematika výstavby a regionálneho rozvoja sa stala súčasťou ministerstva dopravy.

Nestabilný zákon

Stavebná komora tvrdí, že v súčasnosti platný stavebný zákon (od roku 1976) je legislatívne nestabilný, neprehľadný a komplikovane použiteľný v praxi. Svedčí o tom podľa nej jeho takmer 41 doplnení, noviel, zmien a 38 problematických až nefunkčných paragrafových ustanovení, len v časti stavebného poriadku.

"Tento roky problematický stav umožňuje v stavebníctve výstavbu prakticky bez akejkoľvek zákonnej kontroly a regulácie. Súčasný legislatívny stav tiež nevyžaduje uskutočňovať všetky odborné a remeselné činnosti na stavbách výlučne kvalifikovanými a odborne spôsobilými osobami vzdelanými v danom odbore.

Jednoznačne nevynucuje ani kvalitu a zodpovednosť za svoje konanie a bezpečnosť stavieb," informovala stavebná komora. Umožňuje tiež podľa nej zahmlievanie dodávateľsko - odberateľských vzťahov a zneužívanie dominancie objednávateľa, čo často vedie k zneužívaniu menších dodávateľov a následne k nevymožiteľnosti práva a náhrady škôd.

Po kritike ho stiahli

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) stiahol návrh nového stavebného zákona z parlamentu počas druhého čítania vlani v septembri. Urobil tak po kritike zákona z radov opozície a absencie konsenzu, čím podmieňoval schválenie zákona.

Stavebná komora zároveň žiada schválenie skutočne nového progresívneho zákona o urbanizme, zákona o územnom plánovaní a zákona o stavebnom poriadku. Stavebníctvo podľa nej nie je len o obchode a politike, ale hlavne o stavebnom poriadku a o základných systémových legislatívnych technických a administratívnych pravidlách pre celé stavebníctvo a hospodárstvo.

Absencia urbanistického plánovania podľa Stavebnej komory spôsobila, že z územného plánovania sa stal "trhací kalendár“ na riešenie momentálnych potrieb a záujmu investora bez principiálneho pohľadu na urbanistický rozvoj krajiny a rozvoj spoločnosti v horizonte najmenej pätnásť až dvadsať rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 466
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 536
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 896
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 687
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 789
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 865
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 938
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 906
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 607

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

EKONOMIKA

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov.

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop