Ruská kríza znížila zisky českej Škode, firme Hamé aj Kellnerovi

Podľa štatistík najväčší výpadok postihol automobilky.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

PRAHA. Prudký prepad rubľa a prehlbujúca sa kríza v Rusku pridala starosti viacerým českým firmám.

Export českého tovaru do Ruska klesol o tretinu, pričom krízu najviac pocítili automobilky, ale slabšie zisky majú aj potravinári a strojári. Informoval o tom server iDNES.cz.

Vývoz do Ruska za desať mesiacov roka 2015 klesol podľa Českého štatistického úradu medziročne o tretinu, reálne o viac než 30 miliárd Kč (1,11 miliardy eur).

Klesol dopyt po poistení 

Vyčísliť celkové straty českých firiem je ťažké. Zväz českého priemyslu odhadol z podkladov od necelej stovky firiem priame dôsledky približne na 10 miliárd českých korún.

"Vplyv sankcií bude pre český priemysel znamenať veľké straty," tvrdí riaditeľ Sekcie medzinárodných vzťahov Zväzu priemyslu Lukáš Martin, pričom dodal, že Rusko si bude v dôsledku sankcií vyvíjať vlastné technológie.

Pokles obchodu s Ruskom ilustruje aj skutočnosť, že firmy si menej poisťujú export. Minulý rok dopyt po poistení vývozov do Ruska prudko klesol.

"Mnohé projekty boli v súvislosti s nedostatočnými zdrojmi na ruskej strane zrušené, svoju rolu hrajú aj sankcie a nervozita ohľadne ďalšieho vývoja. Významným regulátorom dovozu do Ruska je v poslednom čase aj nízky kurz ruského rubľa, ktorý oproti minulosti všetky dovozy zdražuje na dvojnásobok," povedala hovorkyňa Exportnej garančnej a poisťovacej spoločnosti Hana Hikelová.

Automobilky, Hamé aj Kellner

Podľa štatistík najväčší výpadok postihol automobilky. Škoda Auto exportuje do Ruska komponenty pripravené na zmontovanie v tamojších závodoch. Za 11 mesiacov minulého roka firma v krajine predala medziročne asi o tretinu menej áut. Ruský trh pritom mal byť jedným z pilierov rastovej stratégie.

"Z dlhodobého hľadiska zostáva ruský trh pre značku perspektívny, momentálne sa preto Škoda sústreďuje na udržanie trhového podielu," tvrdí Tomáš Kubík z tlačového oddelenia automobilky.

Pre nošovický závod Hyundai bolo Rusko ešte v roku 2014 druhým najväčším odbytiskom. Minulý rok spadlo na 5. miesto, napriek tomu závod vytvoril rekord v počte vyrobených áut vďaka rastu iných trhov.

Ruský zákaz dovozu potravín z Európskej únie postihol najmä potravinárske firmy. "Ruskí spotrebitelia majú hlbšie do vrecka a prejavuje sa to aj v poklese spotrebiteľského trhu," uviedol generálny riaditeľ Hamé Martin Štrupl. Tržby firmy na jej 3. najväčšom trhu v 1. polroku minulého roka klesli o deväť percent. Väčšinu výrobkov pritom dodáva zo závodu v Rusku.

Na výsledkoch firmy sa najviac negatívne prejavuje kurz rubľa. Napriek tomu firma z trhu neodchádza. "V Rusku sa chceme rozvíjať a pozíciu na tomto atraktívnom veľkom trhu posilňovať. Problémy považujeme skôr za prechodný jav," dodal Štrupl.

Ruská kríza sa výrazne odrazila na skupine Home Credit Petra Kellnera. "V 1. štvrťroku minulého roka sa Home Credit v Rusku prepadol do straty. Reagovali sme tým, že sme výrazne znížili náklady, sprísnili kritériá na schvaľovanie úverov, a teda výrazne zmenšili úverové portfólio. V 3. kvartáli 2015 sme dokončili stabilizačný program, ktorý ruský Home Credit priviedol späť na cestu k ziskovosti," uviedol hovorca spoločnosti Milan Tománek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop