Ruská kríza znížila zisky českej Škode, firme Hamé aj Kellnerovi

Podľa štatistík najväčší výpadok postihol automobilky.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

PRAHA. Prudký prepad rubľa a prehlbujúca sa kríza v Rusku pridala starosti viacerým českým firmám.

Export českého tovaru do Ruska klesol o tretinu, pričom krízu najviac pocítili automobilky, ale slabšie zisky majú aj potravinári a strojári. Informoval o tom server iDNES.cz.

Vývoz do Ruska za desať mesiacov roka 2015 klesol podľa Českého štatistického úradu medziročne o tretinu, reálne o viac než 30 miliárd Kč (1,11 miliardy eur).

Klesol dopyt po poistení 

Vyčísliť celkové straty českých firiem je ťažké. Zväz českého priemyslu odhadol z podkladov od necelej stovky firiem priame dôsledky približne na 10 miliárd českých korún.

"Vplyv sankcií bude pre český priemysel znamenať veľké straty," tvrdí riaditeľ Sekcie medzinárodných vzťahov Zväzu priemyslu Lukáš Martin, pričom dodal, že Rusko si bude v dôsledku sankcií vyvíjať vlastné technológie.

Pokles obchodu s Ruskom ilustruje aj skutočnosť, že firmy si menej poisťujú export. Minulý rok dopyt po poistení vývozov do Ruska prudko klesol.

"Mnohé projekty boli v súvislosti s nedostatočnými zdrojmi na ruskej strane zrušené, svoju rolu hrajú aj sankcie a nervozita ohľadne ďalšieho vývoja. Významným regulátorom dovozu do Ruska je v poslednom čase aj nízky kurz ruského rubľa, ktorý oproti minulosti všetky dovozy zdražuje na dvojnásobok," povedala hovorkyňa Exportnej garančnej a poisťovacej spoločnosti Hana Hikelová.

Automobilky, Hamé aj Kellner

Podľa štatistík najväčší výpadok postihol automobilky. Škoda Auto exportuje do Ruska komponenty pripravené na zmontovanie v tamojších závodoch. Za 11 mesiacov minulého roka firma v krajine predala medziročne asi o tretinu menej áut. Ruský trh pritom mal byť jedným z pilierov rastovej stratégie.

"Z dlhodobého hľadiska zostáva ruský trh pre značku perspektívny, momentálne sa preto Škoda sústreďuje na udržanie trhového podielu," tvrdí Tomáš Kubík z tlačového oddelenia automobilky.

Pre nošovický závod Hyundai bolo Rusko ešte v roku 2014 druhým najväčším odbytiskom. Minulý rok spadlo na 5. miesto, napriek tomu závod vytvoril rekord v počte vyrobených áut vďaka rastu iných trhov.

Ruský zákaz dovozu potravín z Európskej únie postihol najmä potravinárske firmy. "Ruskí spotrebitelia majú hlbšie do vrecka a prejavuje sa to aj v poklese spotrebiteľského trhu," uviedol generálny riaditeľ Hamé Martin Štrupl. Tržby firmy na jej 3. najväčšom trhu v 1. polroku minulého roka klesli o deväť percent. Väčšinu výrobkov pritom dodáva zo závodu v Rusku.

Na výsledkoch firmy sa najviac negatívne prejavuje kurz rubľa. Napriek tomu firma z trhu neodchádza. "V Rusku sa chceme rozvíjať a pozíciu na tomto atraktívnom veľkom trhu posilňovať. Problémy považujeme skôr za prechodný jav," dodal Štrupl.

Ruská kríza sa výrazne odrazila na skupine Home Credit Petra Kellnera. "V 1. štvrťroku minulého roka sa Home Credit v Rusku prepadol do straty. Reagovali sme tým, že sme výrazne znížili náklady, sprísnili kritériá na schvaľovanie úverov, a teda výrazne zmenšili úverové portfólio. V 3. kvartáli 2015 sme dokončili stabilizačný program, ktorý ruský Home Credit priviedol späť na cestu k ziskovosti," uviedol hovorca spoločnosti Milan Tománek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.