Pokuta pre Volkswagen by sa mohla vyšplhať až na 90 miliárd

V Nemecku sa však tento postih nepovažuje za reálny.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

CHICAGO/ WOLFSBURG.  Správa agentúry Reuters, že Volkswagen môže dostať v Spojených štátoch pokutu za zmanipulovaný softvér v autách s dieselovým motorom až takmer 90 miliárd dolárov (83,75 miliardy eur), vyvolala okamžitú reakciu nemeckého manager magazinu online určeného špičkovým kapitánom priemyslu krajiny.

Teoretická možnosť 

Magazín pripomína, že základný závod VW a dcéry koncernu Porsche a Audi predali od roku 2009 do konca septembra 2015 spolu takmer 600-tisíc vozidiel s ilegálnym softvérom. Softvér je ilegálny preto, lebo o ňom nepodali americkým úradom nijaké informácie.

 V 31-stránkovej žalobe amerického ministerstva spravodlivosti súdu v Chicagu sa uvádza, že za každé takéto predané auto môžu dostať výrobcovia pokutu 32.500 a 37.500 USD.

Výsledná suma by sa mala vynásobiť číslom štyri, lebo automobilky porušili americký zákon o ochrane čistoty ovzdušia (Clean Air Act) v štyroch prípadoch.

Mimoriadne vysoký postih sa pokladá len za teoretickú možnosť. V podobných technických prípadoch z automobilového priemyslu, keď došlo aj k strate ľudských životov, bol konečný verdikt sudcov podstatne miernejší, než teoretická výška postihu vinníkov.

Prípad BP Deepwater Horizon

Prípad ropnej plošiny BP Deepwater Horizon v roku 2010 v Mexickom zálive by mal byť pre VW výstrahou. V plameňoch zahynulo 11 robotníkov a ropa, ktorá sa valila spod morského dna niekoľko mesiacov, zamorila rozsiahlu časť juhovýchodného pobrežia Spojených štátov.

BP prijal dvanásť obvinení žaloby, za čo dostal pokutu 4 miliardy USD. Vlani sa jeho spor skončil prijatím dohody s početnými poškodenými subjektmi, ktorým zaplatí odškodné takmer 19 miliárd USD a ony potom stiahli svoje žaloby.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen sťahuje so sebou dole BMW aj Daimler, dokopy stratili 40 miliárd eur

Žaloba v nevhodný čas

Žaloba v Spojených štátoch prišla teraz Volkswagenu vo veľmi nevhodnom čase. Na budúci týždeň začne v Detroite medzinárodná výstava automobilov. Spojené štáty majú po Číne najväčší trh s osobnými vozidlami na svete.

Veľtrh sa pokladá za meradlo hodnôt pre tento sektor svetového priemyslu a úspech nemeckých výrobcov v USA má ďalekosiahly význam.

Šéf značky VW Herbert Diess má v pláne budúci utorok vystúpiť na digitálnom veľtrhu CES, v ktorom chce znovu získať dôveru americkej verejnosti voči vozidlám koncernu VW.

Nič dobré pre VW, Audi a Porsche neveští ani vyjadrenie námestníka americkej ministerky spravodlivosti Johna Crudena, že USA použijú proti Volkswagenu všetky primerané prostriedky, aby ho prinútili rešpektovať všetky zákony národa, ktoré má na ochranu čistoty ovzdušia.

Súdny proces proti VW sa uskutoční najprv v štáte Michigan, kde ho zažalovala vláda a proces, v ktorom žalujú koncern a jeho dcéry združení poškodení majitelia jeho vozidiel s dieselovým motorom, sa bude konať v Kalifornii.

Podľa žaloby sa má na lavicu obžalovaných posadiť nielen predstaviteľ VW, ale aj zástupcovia jeho dcér Audi a Porsche.

Americké ministerstvo spravodlivosti na svojej stránke uvádza, že VW porušil zákon o ochrane čistoty ovzdušia predovšetkým tým, že autá predával v rozpore s technickými údajmi, ktoré uviedol v dokumentoch o povolení ich predaja v krajine.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen sa priznal k podvodu s emisiami v Spojených štátoch

Emisný škandál 

Diskusia o zvolávaní áut do servisov a odstraňovaní nedostatkov nevedie k nijakým výsledkom. Takmer 600-tisíc áut s dieselovým motorom malo "rušiace zariadenie". Montovali sa do áut od roku 2009.

Celkovo sa s ním predalo odvtedy 499-tisíc vozidiel s motorom 2.0 TDI a asi 85-tisíc s motorom 3.0 TDI. Autá s motorom 2.0 TDI prekračovali limit škodlivín vo výfukových plynoch až 40-násobne. Autá s motorom 3.0 TDI boli nad normou deväťnásobne.

Ministerstvo tvrdí, že tým dochádzalo k ohrozeniu zdravia obyvateľov a spotrebitelia boli podvedení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 439
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 503
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 490
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 233
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 809
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 606
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 901
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 844
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 943
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 738

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.