Slováci majú e-známky na diaľnice, Česi ich chcú tiež

Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež.

Ilustračná foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

PRAHA. Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež. Minister dopravy Dan Ťok sa domnieva, že plán na jeho zavedenie už do troch rokov nie je sci-fi. Z českých diaľnic by tak mohli zmiznúť číhajúci policajti s ďalekohľadmi, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke české Lidové noviny (LN).

LN pripomínajú, že e-známky sa už pred rokmi osvedčili v Maďarsku, teraz po nich siahli aj Slováci. Tvrdia, že ich zavedenie im ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti klasickým. Systém je jednoduchý: vodičom stačí nahlásiť ŠPZ, zaplatiť cez internet či mobilnú aplikáciu (alebo klasicky na predajnom mieste), a potom ich kontrolujú kamery umiestnené na mýtnych bránach.

Dobrý koncept

Načítaním poznávacej značky zistia, či má dané auto zaplatený ročný, mesačný alebo desaťdňový kupón. Policajti sa tak môžu venovať niečomu inému a za neplatičmi vyrazia až na základe konkrétnej informácie z kamery.

České ministerstvo dopravy už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne. Napriek tomu je šéf rezortu Ťok optimistický.

"Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávame, že tento rok zámer predstavíme, a ak všetko pôjde dobre, spustili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny," pripomína minister dopravy termín, o ktorom sa v súvislosti s e-známkami v Česku hovorí najčastejšie.

Na Slovensku si od nového systému sľubujú radikálne zníženie výdavkov, ročne o viac ako 50 %. Kupóny nie je potrebné tlačiť, pridávať na ne ochranné prvky, ani obávať sa plagiátov.

Českí dopravní experti sú ale pri odhade efektivity slovenského systému zatiaľ opatrní.

Petr Moos a František Lehovec z ČVUT boli pred šiestimi rokmi pri posudzovaní systému elektronických viniet, ktoré mali nahradiť diaľničné známky. Zjednodušene povedané malo ísť o akési elektronické škatuľky, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá.

Česko vtedy tento plán nakoniec odložilo, najmä pre vysoké vstupné náklady. Prechod na tieto prístroje mal totiž stáť až 8 miliárd korún (296,04 milióna eur). Súčasný slovenský systém však vinety či podobné zariadenia nepotrebuje.

Výhody vs. nevýhody

"Systém môže byt pozitívny, ak je súčasťou celkovej koncepcie v dopravných službách. Zariadenia, ktoré slúžia na výber mýta či reguláciu dopravy, môžu súčasné plniť funkciu sledovania známok a napríklad vytvoriť analýzu intenzity dopravných prúdov. Takýto koncept ale neexistuje. Len ako náhrada papierových známok je preto minimálne diskutabilný a nemyslím si, že to bude ekonomický prínos," obáva sa Moos.

Podobne zdržanlivý, čo sa týka úspory nákladov, je aj jeho kolega František Lehovec. Domnieva sa, že až čas ukáže výhody či nevýhody elektronických diaľničných známok. Pripomína však, že technologický pokrok sa zastaviť nedá a v podstate ho víta.

Logické by podľa neho bolo previazať modernú podobu diaľničných známok s výberom nového prevádzkovateľa mýta pre nákladné automobily a spojiť ich do jedného riešenia. Česko sa pritom nemusí nikam ponáhľať a môže celý projekt dôkladne naplánovať.

České ministerstvo dopravy totiž v decembri oznámilo, že na prípravu tendra na existujúce mýto bude potrebovať viac času - a podľa všetkého predĺži zmluvu bez súťaže existujúcemu správcovi, firme Kapsch.

Variantu jedného riešenia - pre mýto aj elektronické diaľničné známky - ale podľa ministra Dana Toka nepripúšťa zákon o vládnom obstarávaní.

LN na záver pripomínajú, že elektronická forma diaľničných známok zatiaľ nie je v Európe príliš obvyklá. Klasické diaľničné známky využívajú Rakúšania, Slovinci, Bulhari alebo Švajčiari. Úspešnými priekopníkmi elektronických diaľničných známok sú zase Maďari - súčasný model si veľmi chvália.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  2. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  3. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  4. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  5. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  6. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  9. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  10. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 639
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 480
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 666
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 301
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 936
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 419
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 884
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 471
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 220
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 619

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Na univerzitnú pôdu nesmiem pustiť nejakých šašov

Prodekan Filozofickej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe Jan Bičovský hovorí, že veľmi prísne posudzujú, koho na konferenciu zavolajú.

KOMENTÁRE

Prečo opäť rušiť Akreditačnú komisiu?

Diskusia k textu Učiace sa Slovensko je v oblasti vysokých škôl zbytočná.

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie.

DOMOV

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Neprehliadnite tiež

Kažimír: Uberisti dane platia, taxislužby by bolo dobré deregulovať

Problémom je firma, ktorá nezdaňuje príjmy zo Slovenska na Slovensku.

Twitter zvýšil počet užívateľov, zostal však v strate

Počet užívateľov vzrástol najprudšie za viac ako jeden rok.

Zisk Boeingu vzrástol, aj keď jeho tržby klesli

Čistý zisk koncernu za prvé tri mesiace tohto roka vzrástol na 1,45 miliardy dolárov.

Brusel chce dať voľno otcom, ktorým sa narodilo dieťa

Návrh predpokladá aspoň desaťdňové voľno po narodení dieťaťa.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop