Slováci majú e-známky na diaľnice, Česi ich chcú tiež

Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež.

Ilustračná foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

PRAHA. Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež. Minister dopravy Dan Ťok sa domnieva, že plán na jeho zavedenie už do troch rokov nie je sci-fi. Z českých diaľnic by tak mohli zmiznúť číhajúci policajti s ďalekohľadmi, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke české Lidové noviny (LN).

LN pripomínajú, že e-známky sa už pred rokmi osvedčili v Maďarsku, teraz po nich siahli aj Slováci. Tvrdia, že ich zavedenie im ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti klasickým. Systém je jednoduchý: vodičom stačí nahlásiť ŠPZ, zaplatiť cez internet či mobilnú aplikáciu (alebo klasicky na predajnom mieste), a potom ich kontrolujú kamery umiestnené na mýtnych bránach.

Dobrý koncept

Načítaním poznávacej značky zistia, či má dané auto zaplatený ročný, mesačný alebo desaťdňový kupón. Policajti sa tak môžu venovať niečomu inému a za neplatičmi vyrazia až na základe konkrétnej informácie z kamery.

České ministerstvo dopravy už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne. Napriek tomu je šéf rezortu Ťok optimistický.

"Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávame, že tento rok zámer predstavíme, a ak všetko pôjde dobre, spustili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny," pripomína minister dopravy termín, o ktorom sa v súvislosti s e-známkami v Česku hovorí najčastejšie.

Na Slovensku si od nového systému sľubujú radikálne zníženie výdavkov, ročne o viac ako 50 %. Kupóny nie je potrebné tlačiť, pridávať na ne ochranné prvky, ani obávať sa plagiátov.

Českí dopravní experti sú ale pri odhade efektivity slovenského systému zatiaľ opatrní.

Petr Moos a František Lehovec z ČVUT boli pred šiestimi rokmi pri posudzovaní systému elektronických viniet, ktoré mali nahradiť diaľničné známky. Zjednodušene povedané malo ísť o akési elektronické škatuľky, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá.

Česko vtedy tento plán nakoniec odložilo, najmä pre vysoké vstupné náklady. Prechod na tieto prístroje mal totiž stáť až 8 miliárd korún (296,04 milióna eur). Súčasný slovenský systém však vinety či podobné zariadenia nepotrebuje.

Výhody vs. nevýhody

"Systém môže byt pozitívny, ak je súčasťou celkovej koncepcie v dopravných službách. Zariadenia, ktoré slúžia na výber mýta či reguláciu dopravy, môžu súčasné plniť funkciu sledovania známok a napríklad vytvoriť analýzu intenzity dopravných prúdov. Takýto koncept ale neexistuje. Len ako náhrada papierových známok je preto minimálne diskutabilný a nemyslím si, že to bude ekonomický prínos," obáva sa Moos.

Podobne zdržanlivý, čo sa týka úspory nákladov, je aj jeho kolega František Lehovec. Domnieva sa, že až čas ukáže výhody či nevýhody elektronických diaľničných známok. Pripomína však, že technologický pokrok sa zastaviť nedá a v podstate ho víta.

Logické by podľa neho bolo previazať modernú podobu diaľničných známok s výberom nového prevádzkovateľa mýta pre nákladné automobily a spojiť ich do jedného riešenia. Česko sa pritom nemusí nikam ponáhľať a môže celý projekt dôkladne naplánovať.

České ministerstvo dopravy totiž v decembri oznámilo, že na prípravu tendra na existujúce mýto bude potrebovať viac času - a podľa všetkého predĺži zmluvu bez súťaže existujúcemu správcovi, firme Kapsch.

Variantu jedného riešenia - pre mýto aj elektronické diaľničné známky - ale podľa ministra Dana Toka nepripúšťa zákon o vládnom obstarávaní.

LN na záver pripomínajú, že elektronická forma diaľničných známok zatiaľ nie je v Európe príliš obvyklá. Klasické diaľničné známky využívajú Rakúšania, Slovinci, Bulhari alebo Švajčiari. Úspešnými priekopníkmi elektronických diaľničných známok sú zase Maďari - súčasný model si veľmi chvália.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.