Slováci majú e-známky na diaľnice, Česi ich chcú tiež

Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež.

Ilustračná foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

PRAHA. Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež. Minister dopravy Dan Ťok sa domnieva, že plán na jeho zavedenie už do troch rokov nie je sci-fi. Z českých diaľnic by tak mohli zmiznúť číhajúci policajti s ďalekohľadmi, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke české Lidové noviny (LN).

LN pripomínajú, že e-známky sa už pred rokmi osvedčili v Maďarsku, teraz po nich siahli aj Slováci. Tvrdia, že ich zavedenie im ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti klasickým. Systém je jednoduchý: vodičom stačí nahlásiť ŠPZ, zaplatiť cez internet či mobilnú aplikáciu (alebo klasicky na predajnom mieste), a potom ich kontrolujú kamery umiestnené na mýtnych bránach.

Dobrý koncept

Načítaním poznávacej značky zistia, či má dané auto zaplatený ročný, mesačný alebo desaťdňový kupón. Policajti sa tak môžu venovať niečomu inému a za neplatičmi vyrazia až na základe konkrétnej informácie z kamery.

České ministerstvo dopravy už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne. Napriek tomu je šéf rezortu Ťok optimistický.

"Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávame, že tento rok zámer predstavíme, a ak všetko pôjde dobre, spustili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny," pripomína minister dopravy termín, o ktorom sa v súvislosti s e-známkami v Česku hovorí najčastejšie.

Na Slovensku si od nového systému sľubujú radikálne zníženie výdavkov, ročne o viac ako 50 %. Kupóny nie je potrebné tlačiť, pridávať na ne ochranné prvky, ani obávať sa plagiátov.

Českí dopravní experti sú ale pri odhade efektivity slovenského systému zatiaľ opatrní.

Petr Moos a František Lehovec z ČVUT boli pred šiestimi rokmi pri posudzovaní systému elektronických viniet, ktoré mali nahradiť diaľničné známky. Zjednodušene povedané malo ísť o akési elektronické škatuľky, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá.

Česko vtedy tento plán nakoniec odložilo, najmä pre vysoké vstupné náklady. Prechod na tieto prístroje mal totiž stáť až 8 miliárd korún (296,04 milióna eur). Súčasný slovenský systém však vinety či podobné zariadenia nepotrebuje.

Výhody vs. nevýhody

"Systém môže byt pozitívny, ak je súčasťou celkovej koncepcie v dopravných službách. Zariadenia, ktoré slúžia na výber mýta či reguláciu dopravy, môžu súčasné plniť funkciu sledovania známok a napríklad vytvoriť analýzu intenzity dopravných prúdov. Takýto koncept ale neexistuje. Len ako náhrada papierových známok je preto minimálne diskutabilný a nemyslím si, že to bude ekonomický prínos," obáva sa Moos.

Podobne zdržanlivý, čo sa týka úspory nákladov, je aj jeho kolega František Lehovec. Domnieva sa, že až čas ukáže výhody či nevýhody elektronických diaľničných známok. Pripomína však, že technologický pokrok sa zastaviť nedá a v podstate ho víta.

Logické by podľa neho bolo previazať modernú podobu diaľničných známok s výberom nového prevádzkovateľa mýta pre nákladné automobily a spojiť ich do jedného riešenia. Česko sa pritom nemusí nikam ponáhľať a môže celý projekt dôkladne naplánovať.

České ministerstvo dopravy totiž v decembri oznámilo, že na prípravu tendra na existujúce mýto bude potrebovať viac času - a podľa všetkého predĺži zmluvu bez súťaže existujúcemu správcovi, firme Kapsch.

Variantu jedného riešenia - pre mýto aj elektronické diaľničné známky - ale podľa ministra Dana Toka nepripúšťa zákon o vládnom obstarávaní.

LN na záver pripomínajú, že elektronická forma diaľničných známok zatiaľ nie je v Európe príliš obvyklá. Klasické diaľničné známky využívajú Rakúšania, Slovinci, Bulhari alebo Švajčiari. Úspešnými priekopníkmi elektronických diaľničných známok sú zase Maďari - súčasný model si veľmi chvália.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 540
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 094
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 614
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 435
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 687
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 622
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 777

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám