Slováci majú e-známky na diaľnice, Česi ich chcú tiež

Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež.

Ilustračná foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

PRAHA. Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež. Minister dopravy Dan Ťok sa domnieva, že plán na jeho zavedenie už do troch rokov nie je sci-fi. Z českých diaľnic by tak mohli zmiznúť číhajúci policajti s ďalekohľadmi, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke české Lidové noviny (LN).

LN pripomínajú, že e-známky sa už pred rokmi osvedčili v Maďarsku, teraz po nich siahli aj Slováci. Tvrdia, že ich zavedenie im ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti klasickým. Systém je jednoduchý: vodičom stačí nahlásiť ŠPZ, zaplatiť cez internet či mobilnú aplikáciu (alebo klasicky na predajnom mieste), a potom ich kontrolujú kamery umiestnené na mýtnych bránach.

Dobrý koncept

Načítaním poznávacej značky zistia, či má dané auto zaplatený ročný, mesačný alebo desaťdňový kupón. Policajti sa tak môžu venovať niečomu inému a za neplatičmi vyrazia až na základe konkrétnej informácie z kamery.

České ministerstvo dopravy už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne. Napriek tomu je šéf rezortu Ťok optimistický.

"Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávame, že tento rok zámer predstavíme, a ak všetko pôjde dobre, spustili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny," pripomína minister dopravy termín, o ktorom sa v súvislosti s e-známkami v Česku hovorí najčastejšie.

Na Slovensku si od nového systému sľubujú radikálne zníženie výdavkov, ročne o viac ako 50 %. Kupóny nie je potrebné tlačiť, pridávať na ne ochranné prvky, ani obávať sa plagiátov.

Českí dopravní experti sú ale pri odhade efektivity slovenského systému zatiaľ opatrní.

Petr Moos a František Lehovec z ČVUT boli pred šiestimi rokmi pri posudzovaní systému elektronických viniet, ktoré mali nahradiť diaľničné známky. Zjednodušene povedané malo ísť o akési elektronické škatuľky, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá.

Česko vtedy tento plán nakoniec odložilo, najmä pre vysoké vstupné náklady. Prechod na tieto prístroje mal totiž stáť až 8 miliárd korún (296,04 milióna eur). Súčasný slovenský systém však vinety či podobné zariadenia nepotrebuje.

Výhody vs. nevýhody

"Systém môže byt pozitívny, ak je súčasťou celkovej koncepcie v dopravných službách. Zariadenia, ktoré slúžia na výber mýta či reguláciu dopravy, môžu súčasné plniť funkciu sledovania známok a napríklad vytvoriť analýzu intenzity dopravných prúdov. Takýto koncept ale neexistuje. Len ako náhrada papierových známok je preto minimálne diskutabilný a nemyslím si, že to bude ekonomický prínos," obáva sa Moos.

Podobne zdržanlivý, čo sa týka úspory nákladov, je aj jeho kolega František Lehovec. Domnieva sa, že až čas ukáže výhody či nevýhody elektronických diaľničných známok. Pripomína však, že technologický pokrok sa zastaviť nedá a v podstate ho víta.

Logické by podľa neho bolo previazať modernú podobu diaľničných známok s výberom nového prevádzkovateľa mýta pre nákladné automobily a spojiť ich do jedného riešenia. Česko sa pritom nemusí nikam ponáhľať a môže celý projekt dôkladne naplánovať.

České ministerstvo dopravy totiž v decembri oznámilo, že na prípravu tendra na existujúce mýto bude potrebovať viac času - a podľa všetkého predĺži zmluvu bez súťaže existujúcemu správcovi, firme Kapsch.

Variantu jedného riešenia - pre mýto aj elektronické diaľničné známky - ale podľa ministra Dana Toka nepripúšťa zákon o vládnom obstarávaní.

LN na záver pripomínajú, že elektronická forma diaľničných známok zatiaľ nie je v Európe príliš obvyklá. Klasické diaľničné známky využívajú Rakúšania, Slovinci, Bulhari alebo Švajčiari. Úspešnými priekopníkmi elektronických diaľničných známok sú zase Maďari - súčasný model si veľmi chvália.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 855
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 717
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 951
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 492
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 858
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 292
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 110
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 629
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 832
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 720

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop