Analytik: Percento čerpania eurofondov sa vníma ako najdôležitejšie

Poradca pre čerpanie eurofondov Rastislav Mochnacký vníma uplynulé programové obdobie ako priemerné a označil ho za odraz slovenskej reality.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Slovensko bolo v čerpaní eurofondov úspešné iba čiastočne, prostriedky sa použili na dobré projekty, ale programové obdobie 2007 až 2013 sprevádzalo aj viacero káuz. Uviedli to pre TASR analytici, ktorým chýba nezávislé monitorovanie transparentnosti a efektívnosti využívania európskych fondov.

Eurofondy podľa hlavného ekonóma ČSOB banky Mareka Gábriša prispeli najmä k opätovnému naštartovaniu rastu investícií a investičná aktivita dáva predpoklady na rozvoj do budúcnosti.

"Avšak zároveň je aj rizikom, ak zostanú eurofondy jediným stimulom, že po skončení programového obdobia bude nábeh na nové pomalší a investičná aktivita opäť oslabne," upozornil.

Priemerné obdobie

Poradca pre čerpanie eurofondov Rastislav Mochnacký vníma uplynulé programové obdobie ako priemerné a označil ho za odraz slovenskej reality. K rozumným veciam, na ktoré sa peniaze európskych daňových poplatníkov použili, radí diaľnice či investície do mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Bratislave a Košiciach.

Za bizarné projekty financované z eurofondov považuje sociálne podniky, budovanie priemyselných parkov v malých obciach alebo masívne nákupy informačných a komunikačných technológií na univerzitách. "Určite mohli byť použité účelnejšie a Slovensko nevyužilo ich potenciál na väčší modernizačný posun," domnieva sa Mochnacký.

Úspešnosť štátu pri čerpaní európskych fondov hodnotí analytik Nadácie F. A. Hayeka Martin Reguli z dlhodobého hľadiska iba ako čiastočnú. Neefektívne mechanizmy transparentnosti a posudzovania projektov, ako aj ich následnej kontroly viedli podľa neho k problémom s viacerými projektmi, napríklad v oblasti dopravy.

"Vo veľkej časti existovalo podozrenie z ovplyvňovania výsledkov a zásahu tretej strany do celého procesu. Hoci došlo k menším pozitívnym zmenám v posledných rokoch, tieto zmeny aj tak nezabránili viacerým kauzám alebo podozrivým prípadom. Ešte stále u nás nefungujú mechanizmy ako etický kódex alebo podobné spôsoby, ktoré by tieto problémy odstránili," priblížil Reguli. Je presvedčený, že samotné eurofondy deformujú podnikanie.

Bez peňazí na kontrolu

Analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Ivan Kuhn poukázal na to, že zatiaľ čo na propagáciu eurofondov idú milióny eur, na nezávislé monitorovanie transparentnosti a efektívnosti ich využívania nie sú vyčlenené žiadne peniaze. "Môžeme iba zjednodušene skonštatovať, že niečo sa postavilo, niečo sa urobilo, niečo sa rozflákalo a niečo sa ukradlo," zhodnotil.

Kuhn si koniec programového obdobia spája s hektickým čerpaním za každú cenu, len aby vláda mohla občanom slávnostne oznámiť čo najvyššie percento vyčerpania pridelenej alokácie.

"Pretože, žiaľ, na Slovensku sa v prípade eurofondov za najdôležitejší ukazovateľ považuje percento čerpania. Nie to, ako sa eurofondy použili, ako efektívne a kvalitne sa za ne stavalo alebo nakupovalo zariadenia či služby a ako zmysluplne boli využívané," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 137
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 113
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 987
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 904
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 825
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 342
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 213
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 138
  10. Leto nekončí! 779

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit), Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Boja sa, čo sa stane, ak z vojny zmizne človek. Elon Musk to chce zastaviť

Cieľ je ušľachtilý, ale takmer určite nesplniteľný.

DOMOV

Lunter preskočil v prieskume Kotlebu

Voľby v banskobystrickej župe by vyhral Ján Lunter.

KOMENTÁRE

Američania sa boja, že sa ich krajina čoraz viac podobá Rusku

Liberálnu Ameriku neznepokojuje obava, že Rusko bude riadiť svet.

Neprehliadnite tiež

Vláda sa so samosprávami nedohodla na raste nezdaniteľnej časti základu dane

Na nezvyšovanie nezdaniteľnej časti základu dane upozorňovali odborári, ale aj opozícia.

Lidl vytláča domácich hráčov z britského trhu, zvýšil svoj podiel

Nemecký diskont sa stal siedmym najväčším supermarketom vo Veľkej Británii.

Slovensko vyhralo spor o ložisko mastenca, štát nemusí platiť vysoké odškodné

Išlo o dlhodobý spor o 239,7 milióna eur proti spoločnostiam Eurogas a Belmont Resources.

Ford zavádza v Británii šrotovné, za staré auto dáva zľavu 2000 libier

Šrotovné môže podporiť predaj áut v čase, keď sa dopyt po nových vozidlách začína citeľne znižovať.