SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Malé obchodíky sa trápia s nižšou DPH, ceny uvádzajú zle

Na dvojitých cenovkách, ktoré majú zlacnené potraviny, by mala byť cena pred a po znížení dane.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Niektorí obchodníci stále nevedia, ako označovať potraviny, ktorým sa od januára znížila daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent.

Podľa októbrového memoranda by k nim mali vyvesiť dvojité cenovky. Zákazníci by už na prvý pohľad mali vedieť, koľko stál výrobok pred a po znížení dane a či sa skutočne zlacnil.

Veľké reťazce si svoju povinnosť splnili, malé obchodíky však na zmenu nie sú pripravené.

Krikľavé aj nenápadné

Denník SME navštívil niekoľko bratislavských obchodov. V Bille na Cintorínskej ulici boli výrobky označené správne, na jednej cenovke bola stará aj nová cena.

Skryť Vypnúť reklamu

Značenie však bolo veľmi nenápadné a keby sme vyslovene nehľadali informáciu o tom, že má výrobok nižšiu daň, zrejme by sme ju nenašli.

Ešte väčší problém nastal pri akciových výrobkoch. Na jednej cenovke boli až tri ceny, pôvodná s 20 percentnou daňou, pôvodná s 10 percentnou daňou a súčasná s 10 percentnou daňou.

Na cenovke bolo priveľa informácií a stávali sa neprehľadnými napriek tomu, že aktuálna cena bola napísaná veľkými červenými číslicami.

Podobne Moja Samoška na Dunajskej ulici uvádzala pod hlavnou cenou iba malými písmenkami „Info cenu s 20 % DPH“.

Opačnú taktiku zvolil reťazec Lidl, ktorý sme navštívili na Dunajskej ulici. Všetky potraviny s nižšou DPH zvýraznil krikľavými oranžovými cenovkami. Pôvodná cena bola napísaná malými písmenami, dôraz sa kládol na aktuálne ceny. 

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden výrobok, dve cenovky?

Na rozdiel od veľkých reťazcov, v malých potravinách na Jakubovom námestí bolo značenie chaotické. Dvojitú cenovku pri masle, mlieku či chlebe sme hľadali zbytočne.

Keď sme oslovili predavačku s otázkou, či už majú nové cenovky, suverénne nás zaviedla k chlebu. Začala k sebe párovať viaceré cenovky.

Duálne zobrazovanie urobili tak, že k jednému chlebu boli dve cenovky. Na jednej cenovke bolo 1,69 eura, na druhej 1,60.

Nikde však nebolo napísané, že ide o cenu s 20 alebo 10 percentnou daňou. Cenovky boli oddelené a zákazník nemohol vedieť, že patria k sebe.

Analytik Ľubomír Drahovský pripomína, že obchody nemajú povinnosť dvojité cenovky uvádzať. Veľké reťazce sa však zaviazali, že to urobia.

Štát ich do toho tlačil, aby si bol istý, že zlacnenie pocítia ľudia a obchody si ho nepremietnu do svojich marží.

Skryť Vypnúť reklamu

"Veľké obchody pochopili, že v mŕtvej sezóne, ktorá každoročne prichádza po Vianociach a Silvestri, môžu aj takýmto spôsobom propagovať svoje výrobky. Ukážu, že sú férové a ceny skutočne znížia," uvádza Drahovský.

Malé obchody sa môžu sami rozhodnúť, akú taktiku zvolia. Podľa analytika by však mohli získať výhodu, ak by zverejnili, o koľko znížili ceny.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 353
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 426
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 524
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 221
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 151
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 102
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 398
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 160
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 966
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 860
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošné skríningové testovanie na Covid-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

18 h

Neprehliadnite tiež

Boeing 777X

Prvý skúšobný let absolvovalo obrovské lietadlo vlani v januári.

3 h
Ilustračné foto

K výhre sa zatiaľ nikto neprihlásil.

14 h
Centrum Viedne počas lovcdownu.

Vyťaženosť rakúskych hotelov vlani spadla na štvrtinu.

17 h
Madridčania sú na sneh zvyknutí z lyžovačiek, no nie sú naučení na to, že v snehu zapadne ich mesto.

Vláda však tvrdí, že je to príliš vysoký odhad.

22 h