Malé obchodíky sa trápia s nižšou DPH, ceny uvádzajú zle

Na dvojitých cenovkách, ktoré majú zlacnené potraviny, by mala byť cena pred a po znížení dane.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Niektorí obchodníci stále nevedia, ako označovať potraviny, ktorým sa od januára znížila daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent.

Podľa októbrového memoranda by k nim mali vyvesiť dvojité cenovky. Zákazníci by už na prvý pohľad mali vedieť, koľko stál výrobok pred a po znížení dane a či sa skutočne zlacnil.

Veľké reťazce si svoju povinnosť splnili, malé obchodíky však na zmenu nie sú pripravené.

Krikľavé aj nenápadné

Denník SME navštívil niekoľko bratislavských obchodov. V Bille na Cintorínskej ulici boli výrobky označené správne, na jednej cenovke bola stará aj nová cena.

Značenie však bolo veľmi nenápadné a keby sme vyslovene nehľadali informáciu o tom, že má výrobok nižšiu daň, zrejme by sme ju nenašli.

Ešte väčší problém nastal pri akciových výrobkoch. Na jednej cenovke boli až tri ceny, pôvodná s 20 percentnou daňou, pôvodná s 10 percentnou daňou a súčasná s 10 percentnou daňou.

Na cenovke bolo priveľa informácií a stávali sa neprehľadnými napriek tomu, že aktuálna cena bola napísaná veľkými červenými číslicami.

Podobne Moja Samoška na Dunajskej ulici uvádzala pod hlavnou cenou iba malými písmenkami „Info cenu s 20 % DPH“.

Opačnú taktiku zvolil reťazec Lidl, ktorý sme navštívili na Dunajskej ulici. Všetky potraviny s nižšou DPH zvýraznil krikľavými oranžovými cenovkami. Pôvodná cena bola napísaná malými písmenami, dôraz sa kládol na aktuálne ceny. 

Jeden výrobok, dve cenovky?

Na rozdiel od veľkých reťazcov, v malých potravinách na Jakubovom námestí bolo značenie chaotické. Dvojitú cenovku pri masle, mlieku či chlebe sme hľadali zbytočne.

Keď sme oslovili predavačku s otázkou, či už majú nové cenovky, suverénne nás zaviedla k chlebu. Začala k sebe párovať viaceré cenovky.

Duálne zobrazovanie urobili tak, že k jednému chlebu boli dve cenovky. Na jednej cenovke bolo 1,69 eura, na druhej 1,60.

Nikde však nebolo napísané, že ide o cenu s 20 alebo 10 percentnou daňou. Cenovky boli oddelené a zákazník nemohol vedieť, že patria k sebe.

Analytik Ľubomír Drahovský pripomína, že obchody nemajú povinnosť dvojité cenovky uvádzať. Veľké reťazce sa však zaviazali, že to urobia.

Štát ich do toho tlačil, aby si bol istý, že zlacnenie pocítia ľudia a obchody si ho nepremietnu do svojich marží.

"Veľké obchody pochopili, že v mŕtvej sezóne, ktorá každoročne prichádza po Vianociach a Silvestri, môžu aj takýmto spôsobom propagovať svoje výrobky. Ukážu, že sú férové a ceny skutočne znížia," uvádza Drahovský.

Malé obchody sa môžu sami rozhodnúť, akú taktiku zvolia. Podľa analytika by však mohli získať výhodu, ak by zverejnili, o koľko znížili ceny.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 610
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 430
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 267
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 895
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 997
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 402
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 269
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 565
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 025

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.