Malé obchodíky sa trápia s nižšou DPH, ceny uvádzajú zle

Na dvojitých cenovkách, ktoré majú zlacnené potraviny, by mala byť cena pred a po znížení dane.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Niektorí obchodníci stále nevedia, ako označovať potraviny, ktorým sa od januára znížila daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent.

Podľa októbrového memoranda by k nim mali vyvesiť dvojité cenovky. Zákazníci by už na prvý pohľad mali vedieť, koľko stál výrobok pred a po znížení dane a či sa skutočne zlacnil.

Veľké reťazce si svoju povinnosť splnili, malé obchodíky však na zmenu nie sú pripravené.

Krikľavé aj nenápadné

Denník SME navštívil niekoľko bratislavských obchodov. V Bille na Cintorínskej ulici boli výrobky označené správne, na jednej cenovke bola stará aj nová cena.

Značenie však bolo veľmi nenápadné a keby sme vyslovene nehľadali informáciu o tom, že má výrobok nižšiu daň, zrejme by sme ju nenašli.

Ešte väčší problém nastal pri akciových výrobkoch. Na jednej cenovke boli až tri ceny, pôvodná s 20 percentnou daňou, pôvodná s 10 percentnou daňou a súčasná s 10 percentnou daňou.

Na cenovke bolo priveľa informácií a stávali sa neprehľadnými napriek tomu, že aktuálna cena bola napísaná veľkými červenými číslicami.

Podobne Moja Samoška na Dunajskej ulici uvádzala pod hlavnou cenou iba malými písmenkami „Info cenu s 20 % DPH“.

Opačnú taktiku zvolil reťazec Lidl, ktorý sme navštívili na Dunajskej ulici. Všetky potraviny s nižšou DPH zvýraznil krikľavými oranžovými cenovkami. Pôvodná cena bola napísaná malými písmenami, dôraz sa kládol na aktuálne ceny. 

Jeden výrobok, dve cenovky?

Na rozdiel od veľkých reťazcov, v malých potravinách na Jakubovom námestí bolo značenie chaotické. Dvojitú cenovku pri masle, mlieku či chlebe sme hľadali zbytočne.

Keď sme oslovili predavačku s otázkou, či už majú nové cenovky, suverénne nás zaviedla k chlebu. Začala k sebe párovať viaceré cenovky.

Duálne zobrazovanie urobili tak, že k jednému chlebu boli dve cenovky. Na jednej cenovke bolo 1,69 eura, na druhej 1,60.

Nikde však nebolo napísané, že ide o cenu s 20 alebo 10 percentnou daňou. Cenovky boli oddelené a zákazník nemohol vedieť, že patria k sebe.

Analytik Ľubomír Drahovský pripomína, že obchody nemajú povinnosť dvojité cenovky uvádzať. Veľké reťazce sa však zaviazali, že to urobia.

Štát ich do toho tlačil, aby si bol istý, že zlacnenie pocítia ľudia a obchody si ho nepremietnu do svojich marží.

"Veľké obchody pochopili, že v mŕtvej sezóne, ktorá každoročne prichádza po Vianociach a Silvestri, môžu aj takýmto spôsobom propagovať svoje výrobky. Ukážu, že sú férové a ceny skutočne znížia," uvádza Drahovský.

Malé obchody sa môžu sami rozhodnúť, akú taktiku zvolia. Podľa analytika by však mohli získať výhodu, ak by zverejnili, o koľko znížili ceny.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 024
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 178
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 361
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 476
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 128
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 760
  7. Kam do tepla v januári? 2 005
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 838
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 658
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 008

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prežili Mečiara, zvládli Fica aj Dzurindu. Čo bude ďalej?

Ako sa menili noviny a podnikatelia na Slovensku.

DOMOV

Kiska si vždy do mňa rád rýpne, tvrdí Fico

Fico tvrdí, že napadnutie zákona o štátnych cenách na Ústavnom súde je krok proti vláde.

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.