Malé obchodíky sa trápia s nižšou DPH, ceny uvádzajú zle

Na dvojitých cenovkách, ktoré majú zlacnené potraviny, by mala byť cena pred a po znížení dane.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Niektorí obchodníci stále nevedia, ako označovať potraviny, ktorým sa od januára znížila daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent.

Podľa októbrového memoranda by k nim mali vyvesiť dvojité cenovky. Zákazníci by už na prvý pohľad mali vedieť, koľko stál výrobok pred a po znížení dane a či sa skutočne zlacnil.

Veľké reťazce si svoju povinnosť splnili, malé obchodíky však na zmenu nie sú pripravené.

Krikľavé aj nenápadné

Denník SME navštívil niekoľko bratislavských obchodov. V Bille na Cintorínskej ulici boli výrobky označené správne, na jednej cenovke bola stará aj nová cena.

Značenie však bolo veľmi nenápadné a keby sme vyslovene nehľadali informáciu o tom, že má výrobok nižšiu daň, zrejme by sme ju nenašli.

Ešte väčší problém nastal pri akciových výrobkoch. Na jednej cenovke boli až tri ceny, pôvodná s 20 percentnou daňou, pôvodná s 10 percentnou daňou a súčasná s 10 percentnou daňou.

Na cenovke bolo priveľa informácií a stávali sa neprehľadnými napriek tomu, že aktuálna cena bola napísaná veľkými červenými číslicami.

Podobne Moja Samoška na Dunajskej ulici uvádzala pod hlavnou cenou iba malými písmenkami „Info cenu s 20 % DPH“.

Opačnú taktiku zvolil reťazec Lidl, ktorý sme navštívili na Dunajskej ulici. Všetky potraviny s nižšou DPH zvýraznil krikľavými oranžovými cenovkami. Pôvodná cena bola napísaná malými písmenami, dôraz sa kládol na aktuálne ceny. 

Jeden výrobok, dve cenovky?

Na rozdiel od veľkých reťazcov, v malých potravinách na Jakubovom námestí bolo značenie chaotické. Dvojitú cenovku pri masle, mlieku či chlebe sme hľadali zbytočne.

Keď sme oslovili predavačku s otázkou, či už majú nové cenovky, suverénne nás zaviedla k chlebu. Začala k sebe párovať viaceré cenovky.

Duálne zobrazovanie urobili tak, že k jednému chlebu boli dve cenovky. Na jednej cenovke bolo 1,69 eura, na druhej 1,60.

Nikde však nebolo napísané, že ide o cenu s 20 alebo 10 percentnou daňou. Cenovky boli oddelené a zákazník nemohol vedieť, že patria k sebe.

Analytik Ľubomír Drahovský pripomína, že obchody nemajú povinnosť dvojité cenovky uvádzať. Veľké reťazce sa však zaviazali, že to urobia.

Štát ich do toho tlačil, aby si bol istý, že zlacnenie pocítia ľudia a obchody si ho nepremietnu do svojich marží.

"Veľké obchody pochopili, že v mŕtvej sezóne, ktorá každoročne prichádza po Vianociach a Silvestri, môžu aj takýmto spôsobom propagovať svoje výrobky. Ukážu, že sú férové a ceny skutočne znížia," uvádza Drahovský.

Malé obchody sa môžu sami rozhodnúť, akú taktiku zvolia. Podľa analytika by však mohli získať výhodu, ak by zverejnili, o koľko znížili ceny.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 504
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 852
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 934
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 242
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 400
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 980
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 120
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 950
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 761
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 616

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila kotlebovca, opozícia jej postup kritizuje

Poslanca ĽSNS Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

Sľuby sa iba sľubujú? Čo všetko politici naozaj splnili

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené záväzky politikov a úradov.

SVET

Islamský štát upadá, bojovníci sa vracajú do Európy

Kalifát upadá a tí, čo prežili, sa sklamaní chcú vrátiť domov.

Neprehliadnite tiež

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti jej pokus trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop