Malé obchodíky sa trápia s nižšou DPH, ceny uvádzajú zle

Na dvojitých cenovkách, ktoré majú zlacnené potraviny, by mala byť cena pred a po znížení dane.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Niektorí obchodníci stále nevedia, ako označovať potraviny, ktorým sa od januára znížila daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent.

Podľa októbrového memoranda by k nim mali vyvesiť dvojité cenovky. Zákazníci by už na prvý pohľad mali vedieť, koľko stál výrobok pred a po znížení dane a či sa skutočne zlacnil.

Veľké reťazce si svoju povinnosť splnili, malé obchodíky však na zmenu nie sú pripravené.

Krikľavé aj nenápadné

Denník SME navštívil niekoľko bratislavských obchodov. V Bille na Cintorínskej ulici boli výrobky označené správne, na jednej cenovke bola stará aj nová cena.

Značenie však bolo veľmi nenápadné a keby sme vyslovene nehľadali informáciu o tom, že má výrobok nižšiu daň, zrejme by sme ju nenašli.

Ešte väčší problém nastal pri akciových výrobkoch. Na jednej cenovke boli až tri ceny, pôvodná s 20 percentnou daňou, pôvodná s 10 percentnou daňou a súčasná s 10 percentnou daňou.

Na cenovke bolo priveľa informácií a stávali sa neprehľadnými napriek tomu, že aktuálna cena bola napísaná veľkými červenými číslicami.

Podobne Moja Samoška na Dunajskej ulici uvádzala pod hlavnou cenou iba malými písmenkami „Info cenu s 20 % DPH“.

Opačnú taktiku zvolil reťazec Lidl, ktorý sme navštívili na Dunajskej ulici. Všetky potraviny s nižšou DPH zvýraznil krikľavými oranžovými cenovkami. Pôvodná cena bola napísaná malými písmenami, dôraz sa kládol na aktuálne ceny. 

Jeden výrobok, dve cenovky?

Na rozdiel od veľkých reťazcov, v malých potravinách na Jakubovom námestí bolo značenie chaotické. Dvojitú cenovku pri masle, mlieku či chlebe sme hľadali zbytočne.

Keď sme oslovili predavačku s otázkou, či už majú nové cenovky, suverénne nás zaviedla k chlebu. Začala k sebe párovať viaceré cenovky.

Duálne zobrazovanie urobili tak, že k jednému chlebu boli dve cenovky. Na jednej cenovke bolo 1,69 eura, na druhej 1,60.

Nikde však nebolo napísané, že ide o cenu s 20 alebo 10 percentnou daňou. Cenovky boli oddelené a zákazník nemohol vedieť, že patria k sebe.

Analytik Ľubomír Drahovský pripomína, že obchody nemajú povinnosť dvojité cenovky uvádzať. Veľké reťazce sa však zaviazali, že to urobia.

Štát ich do toho tlačil, aby si bol istý, že zlacnenie pocítia ľudia a obchody si ho nepremietnu do svojich marží.

"Veľké obchody pochopili, že v mŕtvej sezóne, ktorá každoročne prichádza po Vianociach a Silvestri, môžu aj takýmto spôsobom propagovať svoje výrobky. Ukážu, že sú férové a ceny skutočne znížia," uvádza Drahovský.

Malé obchody sa môžu sami rozhodnúť, akú taktiku zvolia. Podľa analytika by však mohli získať výhodu, ak by zverejnili, o koľko znížili ceny.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 299
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 657
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 713
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 174
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 380
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 259
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 019
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 951
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 844
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 700

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.