Štátne vlaky majú prepraviť takmer 55 miliónov cestujúcich

Z predpokladaného množstva cestujúcich v dotovaných štátnych vlakoch v tomto roku by mali mať bezplatní cestujúci podiel približne 40 percent.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) očakáva, že v tomto roku prepraví v dotovaných vlakoch jazdiacich na objednávku štátu necelých 55 miliónov cestujúcich. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa štátneho osobného vlakového dopravcu Jana Morháčová na základe aktualizovaných odhadov.

"Približne 40 % predstavujú cestujúci na bezplatnú prepravu. Výsledky budú známe po skončení hospodárskeho roka," uviedla.

Takmer polovica

Počet cestujúcich v štátnych vlakoch premávajúcich vo verejnom záujme, bez komerčných InterCity (IC) vlakov, dosiahol za desať mesiacov tohto roka 46,6 milióna.

Z toho v rámci bezplatnej prepravy 20,2 milióna osôb, čiže 43,3 %. ZSSK v roku 2014 prepravila 47,3 milióna cestujúcich, čo bolo medziročne o 3 milióny, resp. o 6,8 % viac.

V porovnaní s plánom išlo o nárast o 1,8 milióna ľudí, alebo o 3,9 %. Preprava cestujúcich vzrástla tretí rok za sebou.

Dopravné výkony vlani dosiahli 30,8 mil. vlakových kilometrov, vrátane náhradnej autobusovej dopravy, a medziročne vzrástli o 353 tis. kilometrov.

Ku koncu novembra 2015 ZSSK evidovala vyše 851 tisíc registrácií na bezplatnú prepravu spomedzi žiakov, študentov a dôchodcov. Predstavovalo to zhruba 37 % z 2,281 milióna ľudí s právom na bezplatnú prepravu vo vlakoch.

Z celkového počtu zaregistrovaných na bezplatnú prepravu bolo 831 tisíc občanov SR, teda 97,63 %. Na deti a študentov pripadlo 406,6 tisíca registrácií (47,7 %) a na dôchodcov vyše 445 tisíc registrácií (52,3 %).

ZSSK mala od štátu na zabezpečenie prevádzky vlakov vo verejnom záujme v tomto roku vyčlenených 209,56 mil. eur. V porovnaní s rokom 2014 je to o 12 mil. eur viac. Nárast dotácií bol určený na zvýšené náklady a kompenzáciu výpadku tržieb (z bezplatnej prepravy).

Výpadok tržieb

Bezplatná preprava, ktorá funguje od 17. novembra 2014 v dotovaných vlakoch, a zvýšenie zľavy na cestovanie za prácou vlakmi na 50 % od februára 2015 by sa mohla prejaviť na výpadku tržieb štátneho dopravcu v tomto roku predbežne o 20 mil. eur.

Bez zohľadnenia nárastu tržieb v dôsledku navýšenia vlakových kilometrov by táto suma mohla byť 22 mil. eur. Vyplýva to z priebežnej informácie ZSSK o priebehu realizácie bezplatnej prepravy k 31. júlu 2015.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že minimálna suma 13 mil. eur (pre ZSSK 12 mil. eur, pre RegioJet 1 mil. eur) na kompenzáciu výpadku tržieb osobných dopravcov za bezplatnú prepravu vlakmi je stále platná.

"Vyčísliť konkrétne náklady na bezplatnú prepravu bude možné až po finančnom vyhodnotení aktuálneho roka a po vyhodnotení Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme," informoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Niektorí odborníci predpokladajú, že konečná suma za bezplatnú prepravu sa oproti plánovanej môže zvýšiť.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005.

Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212,44 mil. eur, jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky ministerstva a IC vlaky prevádzkuje na vlastné náklady bez podpory štátu (do 18. januára 2016).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 862
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 736
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 810
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 036
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 900
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 579
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 008
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 756
  9. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 714
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 437

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop