SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Meškanie, zosuvy aj zranenia. To sprevádzalo nové kilometre diaľnic

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný 16,4 kilometrový úsek D1 Dubná Skala - Turany.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku sa v tomto roku rozrástla o päť nových odovzdaných úsekov v celkovej dĺžke 56,5 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. postupne sprevádzkovala úseky D1 pri Martine, Levoči a Prešove, ako aj R2 pri Detve.

Pôvodné zmluvné ceny ich výstavby predstavovali celkovo 616,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (739,8 mil. eur vrátane dane).

Na financovaní 85 % oprávnených nákladov sa podieľala Európska únia v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spojili Ružomberok s Prešovom

Dokončenie troch úsekov D1 v Prešovskom kraji v dĺžke takmer 30 km umožnilo motoristom využívať súvislé diaľničné prepojenie medzi Ružomberkom a Prešovom v dĺžke 142 km.

Výstavba úsekov D1 trvala dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo, na niektorých úsekoch sa zvýšili stavebné náklady oproti zmluvnej cene, zhotovitelia mali problémy aj s včasným uhrádzaním faktúr subdodávateľom. Práce na úsekoch D1 si navyše vyžiadali životy stavbárov, strelmajstra a tiež viacerých zranených.

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v terajšom predvolebnom roku je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km.

Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu.

Nových 56 km diaľnic v tomto roku je zároveň najviac za štyri roky súčasnej druhej vlády Roberta Fica, resp. ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Z piatich postavených úsekov sa tri na D1 začali stavať ešte v roku 2011 pri vláde Ivety Radičovej, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH).

Meškali, no prácu urobili

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km), a to 10. júla.

Pôvodne mal byť hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav - SK, a. s. (Váhostav) termín nestihla a práce trvali tri a pol roka, o pol roka dlhšie.

Zmluvná cena bola 137,7 mil. eur bez dane. Váhostav priznal, že na stavbe mal stratu 35 mil. eur, dostal sa do finančných problémov a konkurzu sa vyhol v tomto roku reštrukturalizáciou.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete minulého roka. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky.

Váhostav s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali diaľnicu postaviť za takmer 60 mil. eur bez dane.

Náklady sa zvýšili o 10 mil. eur pre nepredvídateľné geologické a hydrologické podmienky, ako aj legislatívne zmeny.

Váhostav mal mať na tejto stavbe stratu 8 mil. eur. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Zabrzdil ich zosuv pôdy

Druhý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov).

Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru. Úsek postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., zmluvná cena prác bola 126,3 mil. eur bez dane. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra. Zhotoviteľom boli spoločnosti Doprastav, a. s. a Strabag, s. r. o.

Diaľnicu sa zaviazali postaviť za 114,6 mil. eur bez dane. Sanácia územia zapríčinená zosuvmi pôdy zvýšila náklady na 129,4 mil. eur.

Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr v júli a novembri tohto roka. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra.

Zmluvná cena dosiahla takmer 178 mil. eur bez dane. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri tohto roka. Vedúcim členom združenia bol Strabag, ďalšími členmi Váhostav a Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  2. ... viac ako vzdelanie
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. Ktorá farba je tá tvoja?
  5. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 309
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 080
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 408
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 180
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 845
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 249
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 605
  8. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 521
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 388
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 325

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy

Neprehliadnite tiež

Koronavírus predstavuje riziko pre zotavenie svetovej ekonomiky, tvrdí menový fond

Rizikom je aj zmena klímy či obchodný spor Číny s USA.

Koronavírus má vplyv aj na ekonomiku.
Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia.

Britská vláda predstavila nový bodový systém udeľovania víz

Plánované opatrenia vyvolali kritiku opozície z radov labouristov a Liberálnych demokratov.

Boris Johnson.