Meškanie, zosuvy aj zranenia. To sprevádzalo nové kilometre diaľnic

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný 16,4 kilometrový úsek D1 Dubná Skala - Turany.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku sa v tomto roku rozrástla o päť nových odovzdaných úsekov v celkovej dĺžke 56,5 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. postupne sprevádzkovala úseky D1 pri Martine, Levoči a Prešove, ako aj R2 pri Detve.

Pôvodné zmluvné ceny ich výstavby predstavovali celkovo 616,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (739,8 mil. eur vrátane dane).

Na financovaní 85 % oprávnených nákladov sa podieľala Európska únia v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

Spojili Ružomberok s Prešovom

Dokončenie troch úsekov D1 v Prešovskom kraji v dĺžke takmer 30 km umožnilo motoristom využívať súvislé diaľničné prepojenie medzi Ružomberkom a Prešovom v dĺžke 142 km.

Výstavba úsekov D1 trvala dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo, na niektorých úsekoch sa zvýšili stavebné náklady oproti zmluvnej cene, zhotovitelia mali problémy aj s včasným uhrádzaním faktúr subdodávateľom. Práce na úsekoch D1 si navyše vyžiadali životy stavbárov, strelmajstra a tiež viacerých zranených.

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v terajšom predvolebnom roku je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km.

Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu.

Nových 56 km diaľnic v tomto roku je zároveň najviac za štyri roky súčasnej druhej vlády Roberta Fica, resp. ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Z piatich postavených úsekov sa tri na D1 začali stavať ešte v roku 2011 pri vláde Ivety Radičovej, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH).

Meškali, no prácu urobili

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km), a to 10. júla.

Pôvodne mal byť hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav - SK, a. s. (Váhostav) termín nestihla a práce trvali tri a pol roka, o pol roka dlhšie.

Zmluvná cena bola 137,7 mil. eur bez dane. Váhostav priznal, že na stavbe mal stratu 35 mil. eur, dostal sa do finančných problémov a konkurzu sa vyhol v tomto roku reštrukturalizáciou.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete minulého roka. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky.

Váhostav s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali diaľnicu postaviť za takmer 60 mil. eur bez dane.

Náklady sa zvýšili o 10 mil. eur pre nepredvídateľné geologické a hydrologické podmienky, ako aj legislatívne zmeny.

Váhostav mal mať na tejto stavbe stratu 8 mil. eur. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Zabrzdil ich zosuv pôdy

Druhý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov).

Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru. Úsek postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., zmluvná cena prác bola 126,3 mil. eur bez dane. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra. Zhotoviteľom boli spoločnosti Doprastav, a. s. a Strabag, s. r. o.

Diaľnicu sa zaviazali postaviť za 114,6 mil. eur bez dane. Sanácia územia zapríčinená zosuvmi pôdy zvýšila náklady na 129,4 mil. eur.

Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr v júli a novembri tohto roka. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra.

Zmluvná cena dosiahla takmer 178 mil. eur bez dane. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri tohto roka. Vedúcim členom združenia bol Strabag, ďalšími členmi Váhostav a Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 148
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 155
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 497
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 483
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 407
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 397
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 190
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 949
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 934

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Macron našiel spojencov na európsku revolúciu aj na Slovensku

Pri plánoch sa nemôže úplne spoľahnúť na podporu Nemecka.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.