Meškanie, zosuvy aj zranenia. To sprevádzalo nové kilometre diaľnic

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný 16,4 kilometrový úsek D1 Dubná Skala - Turany.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku sa v tomto roku rozrástla o päť nových odovzdaných úsekov v celkovej dĺžke 56,5 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. postupne sprevádzkovala úseky D1 pri Martine, Levoči a Prešove, ako aj R2 pri Detve.

Pôvodné zmluvné ceny ich výstavby predstavovali celkovo 616,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (739,8 mil. eur vrátane dane).

Na financovaní 85 % oprávnených nákladov sa podieľala Európska únia v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

Spojili Ružomberok s Prešovom

Dokončenie troch úsekov D1 v Prešovskom kraji v dĺžke takmer 30 km umožnilo motoristom využívať súvislé diaľničné prepojenie medzi Ružomberkom a Prešovom v dĺžke 142 km.

Výstavba úsekov D1 trvala dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo, na niektorých úsekoch sa zvýšili stavebné náklady oproti zmluvnej cene, zhotovitelia mali problémy aj s včasným uhrádzaním faktúr subdodávateľom. Práce na úsekoch D1 si navyše vyžiadali životy stavbárov, strelmajstra a tiež viacerých zranených.

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v terajšom predvolebnom roku je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km.

Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu.

Nových 56 km diaľnic v tomto roku je zároveň najviac za štyri roky súčasnej druhej vlády Roberta Fica, resp. ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Z piatich postavených úsekov sa tri na D1 začali stavať ešte v roku 2011 pri vláde Ivety Radičovej, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH).

Meškali, no prácu urobili

Ako prvý bol v tomto roku odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km), a to 10. júla.

Pôvodne mal byť hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav - SK, a. s. (Váhostav) termín nestihla a práce trvali tri a pol roka, o pol roka dlhšie.

Zmluvná cena bola 137,7 mil. eur bez dane. Váhostav priznal, že na stavbe mal stratu 35 mil. eur, dostal sa do finančných problémov a konkurzu sa vyhol v tomto roku reštrukturalizáciou.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete minulého roka. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky.

Váhostav s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali diaľnicu postaviť za takmer 60 mil. eur bez dane.

Náklady sa zvýšili o 10 mil. eur pre nepredvídateľné geologické a hydrologické podmienky, ako aj legislatívne zmeny.

Váhostav mal mať na tejto stavbe stratu 8 mil. eur. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Zabrzdil ich zosuv pôdy

Druhý úsek D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov).

Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru. Úsek postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., zmluvná cena prác bola 126,3 mil. eur bez dane. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra. Zhotoviteľom boli spoločnosti Doprastav, a. s. a Strabag, s. r. o.

Diaľnicu sa zaviazali postaviť za 114,6 mil. eur bez dane. Sanácia územia zapríčinená zosuvmi pôdy zvýšila náklady na 129,4 mil. eur.

Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr v júli a novembri tohto roka. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra.

Zmluvná cena dosiahla takmer 178 mil. eur bez dane. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri tohto roka. Vedúcim členom združenia bol Strabag, ďalšími členmi Váhostav a Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 327
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 032
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 839
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 241
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 541
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 568
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 253
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 749
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop