R ozbehnúť podnikanie je lákavé. Dnes podnikaním už môže byť čokoľvek, od webu po startupový nápad. V začiatkoch si vyžaduje veľké zanietenie a stopercentné nasadenie.
Keď však majiteľ biznisu dospeje do momentu, že svoj výtvor či startupovú firmu chce posunúť ďalej alebo predať do iných rúk, narazí na základnú otázku. Akú má môj biznis či startup hodnotu?
Spoločným problémom je, že podnikatelia sa len ťažko odosobňujú od toho, čo vytvorili.
Najmä vtedy, keď podnikanie funguje či má potenciál. Je ľahké veci nadhodnotiť, nezostávať v škatuli, pýtať za biznis priveľa. Platí, že druhá strana sa bude pri kúpe alebo oceňovaní firmy riadiť iným metrom.
Budúce zisky dnes
Online biznis je špecifická vec. Nedávno médiá publikovali informáciu, že investičná skupina Rockaway kupuje e-shop Mall.cz a porovnávač Heureka.cz.
Hovorilo sa o rôznych sumách, nakoniec sa zmluvné strany dohodli na cene viac ako dvesto miliónov eur. Úspech je jedna vec, reálna hodnota druhá.
„V skutočnosti je oceňovanie hodnoty akéhokoľvek podniku pomerne komplikovaná úloha, pričom na jej vyčíslenie sa využívajú rôzne spôsoby. Pri posudzovaní hodnoty podniku sa neprihliada iba na súčasný stav, ale aj na potenciál rastu podniku. Jeho hodnotu môžeme vyčísliť trhovým spôsobom, keď sa hodnota rovná súčasnej hodnote budúcich ziskov podniku. V tomto prípade zohľadňujeme tržby a náklady spoločnosti za obdobie niekoľkých rokov a úrokovú mieru,“ vysvetľuje na stránke Indexpodnikatela.sk Simona Šályová.
Špecifický online
Na to, aby ste boli schopní oceniť hodnotu podnikania detailnejšie, potrebujete do firmy nazrieť hlbšie ako len do jej účtovnej závierky.