SME
Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Pre Váhostav Fico menil pravidlá

Prípad okolo Váhostavu rieši polícia, čaká na pomoc zo zahraničia.

Juraj Široký odchádza z výsluchu na polícii. 7. 5. 2015, Bratislava)Juraj Široký odchádza z výsluchu na polícii. 7. 5. 2015, Bratislava) (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Chcú stavať dva diaľničné úseky na východe Slovenska, ale aj modernizovať železnicu na Považí. Váhostav, stavebná firma zo sféry vplyvu oligarchu Juraja Širokého, sa uchádza o štátne zákazky, aby mohla splatiť časť dlhov, ktoré jej ostali. Splácať ich bude päť rokov. Tak sa dohodla s veriteľmi.

Sporná reštrukturalizácia

Podnik navrhol odpísanie dlhov ešte vlani na jeseň, keď mu hrozilo vyhlásenie bankrotu za nezaplatenú 50-tisícovú faktúru.

Kauzou sa stala reštrukturalizácia Váhostavu až o pár mesiacov neskôr, keď firma na jar zverejnila, že z každých 10 eur dlhu zaplatí veriteľom asi len dve eurá. Z dlhov za 106 miliónov eur by podľa tohto modelu veritelia dostali iba 16 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Váhostav zoškrtal svoje záväzky, týkajúce sa najmä živnostníkov a menších veriteľov. Naproti tomu banky vychádzali z reštrukturalizačného návrhu oveľa lepšie. Mala sa im vrátiť väčšina peňazí, ktoré Váhostavu požičali.

Premiér Robert Fico sa dlho tváril, že problém Váhostavu sa ho netýka. Napríklad, predseda strany Sieť Radoslav Procházka v marci povedal, že malí živnostníci potrebujú bezprostrednú pomoc. Fico to vtedy označil za nezmysel. „Povedzte mi, čo je kvalifikované na návrhu opozície, aby to zaplatil štát?“ pýtal sa vtedy novinárov Fico.

Koncom apríla, keď reštrukturalizácia Váhostavu nadobúdala rozmery veľkej politickej kauzy, Fico zmenil názor. Navrhol, aby štát prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky vykúpil pohľadávky drobných veriteľov voči Váhostavu za polovicu ich nominálnej hodnoty. „Nebudú tak musieť čakať päť rokov na vyplácanie peňazí,“ vysvetlil Fico.

SkryťVypnúť reklamu

Nešlo však o jediný Ficov obrat. Názor zmenil aj vtedy, keď opozícia žiadala výmenu dlhov Váhostavu za jeho akcie.

Kým ešte v marci to považoval za nezmysel, v apríli hovoril, že Váhostav musí niesť ekonomickú zodpovednosť. Riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík na jar povedal, že firma má nulovú hodnotu.

Fico nakoniec svoj plán pomoci Váhostavu pretlačil cez parlament ovládaný Smerom a narýchlo zmenil pravidlá reštrukturalizácie.

Vláda zároveň dohodla s bankami, aby sa vzdali časti svojich nárokov v prospech drobných veriteľov.

Tí nakoniec nedostanú v piatich ročných splátkach 15 percent zo svojich peňazí, ale zhruba 19 percent.

Podľa narýchlo prijatého zákona môžu veritelia po piatich rokoch vymáhať aj zvyšok svojich pohľadávok, ale s neistým výsledkom.

SkryťVypnúť reklamu

Aby na peniaze nemuseli čakať roky, Fico presadil aj výkup pohľadávok štátnou Slovenskou reštrukturalizačnou. Tá vykupuje za 50 percent hodnoty pohľadávky voči Váhostavu, no veritelia môžu dostať najviac 200-tisíc eur.

Táto hranica bola zvolená, aby výkup nebol spochybňovaný ako nedovolená štátna pomoc. Napriek tomu už Európska komisia rieši, či je pomoc Váhostavu v súlade s europravidlami.

Citlivo bola vnímaná aj reštrukturalizačná správkyňa Váhostavu. Aliancia Fair-play totiž upozornila, že 25-ročná Petra Gábrišová sa stala správkyňou iba tesne pred začiatkom reštrukturalizácie Váhostavu. Súd nakoniec odpisovanie dlhov koncom mája odobril. Odkupovanie dlhov malých veriteľov štátnou firmou sa začalo v jeseni a má trvať do marca 2016.

Schránkové firmy

Počas reštrukturalizácie sa ukázalo, že v zlých časoch Váhostavu požičali peniaze aj schránkové firmy. Do firmy naliali celkovo 20 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje podozrenie, že niektoré zo schránok majú väzby na ľudí zo sféry vplyvu Juraja Širokého. Bol to práve Široký, ktorý mal cez svoju firmu Finasist zabezpečiť peniaze od schránok.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C44PY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M44PY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 794
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 838
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 711
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 557
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 544
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 005
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 821
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 198
  9. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 658
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Návrh z dielne vicepremiéra spôsobil mimoriadny rozruch.

12 h
Minister financií Igor Matovič.

Priemysel bude musieť prehodnotiť technologické postupy, ktoré fungujú na báze uhlíka.

12 h
Automobily Volkswagenu počas kontroly kvality v nemeckom Wolfsburgu (ilustračné foto).

Automobilový priemysel zápasí s nedostatkom čipov už niekoľko mesiacov.

14 h
Lucia Žitňanská.

Pripravované zmeny by mali viac chrániť aj veriteľov.

15 h