Zrušenie štátnych IC vlakov nahráva konkurencii, tvrdí Kravec

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec si myslí, že spoločnosti RegioJet sa po rozhodnutí o zrušení štátnych IC vlakov otvára priestor pre vyrovnanie očakávanej vysokej straty zvýšením počtu vlakov.

Pavel Kravec.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Rozhodnutie o zrušení štátnych IC vlakov je v prospech súkromného dopravcu, myslí si bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) Pavel Kravec. Spoločnosti RegioJet sa podľa neho otvára priestor pre vyrovnanie očakávanej vysokej straty zvýšením počtu vlakov a neskôr aj cestovného.

"Takto umelo vytvorená konkurenčná výhoda otvára pre RegioJet cestu k postupnému ovládnutiu trhu diaľkovej dopravy na trati Bratislava - Košice," informoval vo štvrtok Kravec. "Celkom oprávnene sa dá predpokladať, že cenová vojna a útoky na ZSSK budú pokračovať, ako to už RegioJet vo svojom vyjadrení oznámil, že zrušením IC vlakov problém nie je vyriešený, keďže na trati budú ešte súbežne v prevádzke dotované rýchliky," dodal.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) rozhodnutím o zrušení IC vlakov ZSSK od 18. januára 2016 podľa Kravca ukázal, že neobhajuje záujem štátu, ale vytvára podmienky pre sanáciu vysokej straty súkromného dopravcu, a to likvidáciou štátnej konkurencie.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura odhadol tohtoročnú stratu z komerčnej prevádzky vlastných vlakov na 3,7 mil. eur. Kravec predpokladá, že súkromný prepravca túto stratu kryje dotáciou zo ziskov skupiny Student Agency. Na čele ZSSK bol v rokoch 2010 až 2012 ako nominant KDH.

"Ekonomický výsledok vlakov RegioJet za rok 2015 nemožno porovnávať s IC ZSSK, pretože RegioJet má v tomto roku veľa nákladov súvisiacich so vstupom na trh. Tie sú samozrejme súčasťou celkovej straty," zareagoval pre agentúru SITA hovorca RegioJet Aleš Ondrůj.

Stratové vlaky

Ministerstvo dopravy pripomenulo, že IC vlaky ako komerčný produkt zaviedla predchádzajúca vláda, pričom ich zanechala v strate vyše 3 mil. eur.

"Pán Kravec by musel venovať sedemnásť svojich zlatých padákov (po odchode z vedenia ZSSK), aby sa Slováci na tieto vlaky nemuseli skladať zo svojich daní. Preto podľa nás nie je dnes správne kritizovať skutočnosť, že ZSSK sa rozhodla nepokračovať v produkte, ktorý vytváral stratu a ani zo strednodobého hľadiska nemal potenciál ekonomicky sa stabilizovať," uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Zrušením štátnych IC vlakov podľa privátneho dopravcu nevznikne jeho monopol na trati Bratislava - Košice. Absolútna väčšina cestujúcich, vyše 80 %, na tejto trase využíva dotované štátne rýchliky, ktoré navyše vozia študentov a dôchodcov bezplatne.

"Tieto rýchliky budú posilnené o moderné vozne z IC vlakov. Nedá sa preto hovoriť o oslabení konkurencie či dokonca o monopole súkromného prepravcu," uviedol Ondrůj. Podnikanie podľa neho nemôže vypadať tak, že štátom financovaný stratový dominantný prepravca bude podnikať s ešte väčšou stratou a so zníženými podnákladovými cenami bude vytlačovať z trhu novú konkurenciu.

"V takom prípade ide o poškodzovanie slabšieho konkurenta nekalou súťažou," dodal Ondrůj.

ZSSK očakáva, že IC vlaky v tomto roku vykážu celkovú stratu približne na úrovni minulého roka (1,2 mil. eur). "Priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný. Zverejníme ho po uzavretí celého roka. Strata na jeden vlakokilometer (vlkm) po jarnej optimalizácii výkonov je na úrovni roka 2014," uviedla hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Stratu IC vlakov ZSSK bude podľa Kravca v podstate dotovať štát. "Strata z IC vlakov sa započítava do celkového hospodárskeho výsledku ZSSK," uviedol. Štátne IC vlaky boli do roku 2012 súčasťou verejných výkonov s dotáciami, potom začali fungovať komerčne bez podpory štátu. V roku 2012 vyprodukovali stratu 3,3 mil. eur (pri výkonoch 1,12 mil. vlkm), v roku 2013 stratu znížili na 1,75 mil. eur (1,22 mil. vlkm) a vlani na 1,15 mil. eur (1,2 mil. vlkm).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 194
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 617
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 584
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 564
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 929
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 876
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 776
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 602
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 578
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 443

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.