Zrušenie štátnych IC vlakov nahráva konkurencii, tvrdí Kravec

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec si myslí, že spoločnosti RegioJet sa po rozhodnutí o zrušení štátnych IC vlakov otvára priestor pre vyrovnanie očakávanej vysokej straty zvýšením počtu vlakov.

Pavel Kravec.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Rozhodnutie o zrušení štátnych IC vlakov je v prospech súkromného dopravcu, myslí si bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) Pavel Kravec. Spoločnosti RegioJet sa podľa neho otvára priestor pre vyrovnanie očakávanej vysokej straty zvýšením počtu vlakov a neskôr aj cestovného.

"Takto umelo vytvorená konkurenčná výhoda otvára pre RegioJet cestu k postupnému ovládnutiu trhu diaľkovej dopravy na trati Bratislava - Košice," informoval vo štvrtok Kravec. "Celkom oprávnene sa dá predpokladať, že cenová vojna a útoky na ZSSK budú pokračovať, ako to už RegioJet vo svojom vyjadrení oznámil, že zrušením IC vlakov problém nie je vyriešený, keďže na trati budú ešte súbežne v prevádzke dotované rýchliky," dodal.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) rozhodnutím o zrušení IC vlakov ZSSK od 18. januára 2016 podľa Kravca ukázal, že neobhajuje záujem štátu, ale vytvára podmienky pre sanáciu vysokej straty súkromného dopravcu, a to likvidáciou štátnej konkurencie.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura odhadol tohtoročnú stratu z komerčnej prevádzky vlastných vlakov na 3,7 mil. eur. Kravec predpokladá, že súkromný prepravca túto stratu kryje dotáciou zo ziskov skupiny Student Agency. Na čele ZSSK bol v rokoch 2010 až 2012 ako nominant KDH.

"Ekonomický výsledok vlakov RegioJet za rok 2015 nemožno porovnávať s IC ZSSK, pretože RegioJet má v tomto roku veľa nákladov súvisiacich so vstupom na trh. Tie sú samozrejme súčasťou celkovej straty," zareagoval pre agentúru SITA hovorca RegioJet Aleš Ondrůj.

Stratové vlaky

Ministerstvo dopravy pripomenulo, že IC vlaky ako komerčný produkt zaviedla predchádzajúca vláda, pričom ich zanechala v strate vyše 3 mil. eur.

"Pán Kravec by musel venovať sedemnásť svojich zlatých padákov (po odchode z vedenia ZSSK), aby sa Slováci na tieto vlaky nemuseli skladať zo svojich daní. Preto podľa nás nie je dnes správne kritizovať skutočnosť, že ZSSK sa rozhodla nepokračovať v produkte, ktorý vytváral stratu a ani zo strednodobého hľadiska nemal potenciál ekonomicky sa stabilizovať," uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Zrušením štátnych IC vlakov podľa privátneho dopravcu nevznikne jeho monopol na trati Bratislava - Košice. Absolútna väčšina cestujúcich, vyše 80 %, na tejto trase využíva dotované štátne rýchliky, ktoré navyše vozia študentov a dôchodcov bezplatne.

"Tieto rýchliky budú posilnené o moderné vozne z IC vlakov. Nedá sa preto hovoriť o oslabení konkurencie či dokonca o monopole súkromného prepravcu," uviedol Ondrůj. Podnikanie podľa neho nemôže vypadať tak, že štátom financovaný stratový dominantný prepravca bude podnikať s ešte väčšou stratou a so zníženými podnákladovými cenami bude vytlačovať z trhu novú konkurenciu.

"V takom prípade ide o poškodzovanie slabšieho konkurenta nekalou súťažou," dodal Ondrůj.

ZSSK očakáva, že IC vlaky v tomto roku vykážu celkovú stratu približne na úrovni minulého roka (1,2 mil. eur). "Priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný. Zverejníme ho po uzavretí celého roka. Strata na jeden vlakokilometer (vlkm) po jarnej optimalizácii výkonov je na úrovni roka 2014," uviedla hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Stratu IC vlakov ZSSK bude podľa Kravca v podstate dotovať štát. "Strata z IC vlakov sa započítava do celkového hospodárskeho výsledku ZSSK," uviedol. Štátne IC vlaky boli do roku 2012 súčasťou verejných výkonov s dotáciami, potom začali fungovať komerčne bez podpory štátu. V roku 2012 vyprodukovali stratu 3,3 mil. eur (pri výkonoch 1,12 mil. vlkm), v roku 2013 stratu znížili na 1,75 mil. eur (1,22 mil. vlkm) a vlani na 1,15 mil. eur (1,2 mil. vlkm).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 995
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 831
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 079
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 322
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 237
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 681
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 673
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 868

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop