Nátlakové správanie RegioJetu môže poškodiť trh, tvrdia odborníci

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje za neprijateľné, aby minister dopravy ustúpil súkromnému dopravcovi RegioJet na základe tlaku a vydierania.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje za neprijateľné, aby minister dopravy ustúpil súkromnému dopravcovi RegioJet na základe tlaku a vydierania. Upozornil na to dnes s tým, že nátlakové praktiky českej spoločnosti nie sú pre dopravný trh prospešné.

Dopravca jeho vyjadrenia odmieta a označil ich za lživé obvinenia na hrane žalovateľného ohovárania.

RegioJet pred pár týždňami ohlásil možný odchod z linky Bratislava - Košice, ak minister dopravy nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Bol ústupok správny?

"Takúto nátlakovú praktiku nevyskúšal český RegioJet na Slovensku po prvýkrát, pričom po tom, ako im prvá nátlaková akcia v autobusovej doprave na županov nevyšla, tentoraz sa ju pokúsili vystupňovať a smerovať priamo na ministra dopravy," poukázal inštitút.

Otázkou podľa neho je, či bolo ustúpenie zo strany ministerstva a štátneho dopravcu správne.

"Nie je podľa nás akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To, čo je na celej veci tiež podozrivé, je skutočnosť, že štátna ZSSK ustúpila až po tom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava - Košice, čím by sa štátnej ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie," zdôraznil predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Inštitút pripomenul, že RegioJet vyčítal ZSSK možné krížové financovanie IC vlakov.

"RegioJet ale získal za nie celkom transparentných podmienok a bez verejnej súťaže lukratívnu trať Bratislava - Dunajská Streda, kde sa českému prepravcovi darí. Podnikanie RegioJetu prekvitá najmä na dotovaných tratiach. Je možné, že zo ziskov z dotovaných tratí financuje odstránenie konkurencie vo vlakovej a autobusovej doprave?" pýtal sa riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Ako dodal, aj napriek verejne deklarovaným stratám spoločnosť masívne rozširuje svoje aktivity na trhu. Je preto podľa neho otázne, z čoho sú tieto aktivity financované.

RegioJet sa bráni

"Vyjadrenia zástupcov IDH zásadne odmietame. Sú to lživé obvinenia pohybujúce sa na hrane žalovateľného ohovárania a ukazujú na neznalosť fungovania trhu železničnej dopravy aj RegioJetu," reagoval pre TASR hovorca dopravcu Aleš Ondrůj.

Spoločnosť odmieta obvinenia z krížového financovania komerčných a dotovaných vlakov a tvrdí, že prevádzka na trase Bratislava - Komárno je úplne oddelená. "Na rozdiel od ZSSK sú používané úplne iné vozidlá, iní zamestnanci, vlaky jazdia po inej trase, využívajú iný rezervačný systém," opísal Ondrůj.

Firma podľa neho dostáva všetky platby od štátu formou záloh na úrovni vlaňajška a na svoje náklady navyše zatiaľ prevádzkuje dodatočné súpravy, ktoré musela nasadiť po zavedení vlakov zadarmo.

"RegioJet teda zatiaľ tento rok investoval viac z vlastného, než dostal preplatené od štátu. Rozhodne sa tak nedá hovoriť o tom, že by sa rozvíjal na základe tržieb z dotovanej dopravy," ubezpečil Ondrůj.

Ako doplnil, svoj rozvoj a všetky investície financuje výhradne z vlastných zdrojov a z výsledkov vlastných podnikateľských aktivít. Je súčasťou dopravnej skupiny Student Agency, ktorá mala za minulý rok rekordný zisk a ziskový je RegioJet aj v Česku.

Rezort dopravy konštatoval, že vedenie ZSSK je povinné správať sa hospodárne. "Toto rozhodnutie ZSSK podľa našich informácií nijako nesúvisí s mediálnymi vyjadreniami RegioJetu, ktoré sa opakovali v pravidelných intervaloch. Ministerstvo si uvedomuje zvýšený dopyt po diaľkovej preprave a je pripravené riešiť chýbajúcu kapacitu dopravných výkonov vo verejnom záujme," tlmočil jeho hovorca Martin Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 621
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 076
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 342
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 603
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 475
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop