Nátlakové správanie RegioJetu môže poškodiť trh, tvrdia odborníci

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje za neprijateľné, aby minister dopravy ustúpil súkromnému dopravcovi RegioJet na základe tlaku a vydierania.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje za neprijateľné, aby minister dopravy ustúpil súkromnému dopravcovi RegioJet na základe tlaku a vydierania. Upozornil na to dnes s tým, že nátlakové praktiky českej spoločnosti nie sú pre dopravný trh prospešné.

Dopravca jeho vyjadrenia odmieta a označil ich za lživé obvinenia na hrane žalovateľného ohovárania.

RegioJet pred pár týždňami ohlásil možný odchod z linky Bratislava - Košice, ak minister dopravy nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Bol ústupok správny?

"Takúto nátlakovú praktiku nevyskúšal český RegioJet na Slovensku po prvýkrát, pričom po tom, ako im prvá nátlaková akcia v autobusovej doprave na županov nevyšla, tentoraz sa ju pokúsili vystupňovať a smerovať priamo na ministra dopravy," poukázal inštitút.

Otázkou podľa neho je, či bolo ustúpenie zo strany ministerstva a štátneho dopravcu správne.

"Nie je podľa nás akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To, čo je na celej veci tiež podozrivé, je skutočnosť, že štátna ZSSK ustúpila až po tom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava - Košice, čím by sa štátnej ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie," zdôraznil predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Inštitút pripomenul, že RegioJet vyčítal ZSSK možné krížové financovanie IC vlakov.

"RegioJet ale získal za nie celkom transparentných podmienok a bez verejnej súťaže lukratívnu trať Bratislava - Dunajská Streda, kde sa českému prepravcovi darí. Podnikanie RegioJetu prekvitá najmä na dotovaných tratiach. Je možné, že zo ziskov z dotovaných tratí financuje odstránenie konkurencie vo vlakovej a autobusovej doprave?" pýtal sa riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Ako dodal, aj napriek verejne deklarovaným stratám spoločnosť masívne rozširuje svoje aktivity na trhu. Je preto podľa neho otázne, z čoho sú tieto aktivity financované.

RegioJet sa bráni

"Vyjadrenia zástupcov IDH zásadne odmietame. Sú to lživé obvinenia pohybujúce sa na hrane žalovateľného ohovárania a ukazujú na neznalosť fungovania trhu železničnej dopravy aj RegioJetu," reagoval pre TASR hovorca dopravcu Aleš Ondrůj.

Spoločnosť odmieta obvinenia z krížového financovania komerčných a dotovaných vlakov a tvrdí, že prevádzka na trase Bratislava - Komárno je úplne oddelená. "Na rozdiel od ZSSK sú používané úplne iné vozidlá, iní zamestnanci, vlaky jazdia po inej trase, využívajú iný rezervačný systém," opísal Ondrůj.

Firma podľa neho dostáva všetky platby od štátu formou záloh na úrovni vlaňajška a na svoje náklady navyše zatiaľ prevádzkuje dodatočné súpravy, ktoré musela nasadiť po zavedení vlakov zadarmo.

"RegioJet teda zatiaľ tento rok investoval viac z vlastného, než dostal preplatené od štátu. Rozhodne sa tak nedá hovoriť o tom, že by sa rozvíjal na základe tržieb z dotovanej dopravy," ubezpečil Ondrůj.

Ako doplnil, svoj rozvoj a všetky investície financuje výhradne z vlastných zdrojov a z výsledkov vlastných podnikateľských aktivít. Je súčasťou dopravnej skupiny Student Agency, ktorá mala za minulý rok rekordný zisk a ziskový je RegioJet aj v Česku.

Rezort dopravy konštatoval, že vedenie ZSSK je povinné správať sa hospodárne. "Toto rozhodnutie ZSSK podľa našich informácií nijako nesúvisí s mediálnymi vyjadreniami RegioJetu, ktoré sa opakovali v pravidelných intervaloch. Ministerstvo si uvedomuje zvýšený dopyt po diaľkovej preprave a je pripravené riešiť chýbajúcu kapacitu dopravných výkonov vo verejnom záujme," tlmočil jeho hovorca Martin Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 822
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 039
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 583
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 173
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 143
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 096
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 433
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 309
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.