Šefčovič: Na summite v Paríži sa všetci usmievajú

O štyri roky sa bude 90 percent ziskov z predaja emisií prerozdeľovať medzi členské krajiny, vraví pre SME podpredseda EK MAROŠ ŠEFČOVIČ.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič(Zdroj: TASR)

Rozhovor robíme v čase, keď odchádzate z parížskeho summitu o klimatických zmenách. Prečo sa svet miesto klimatickej zmeny nezamýšľa nad iným druhom znečisťovania ovzdušia?

„Za uplynulé roky sa preukázalo, že klimatické zmeny majú mimoriadny vplyv na to, ako sa nám žije na našej planéte. Následky globálneho otepľovania sa týkajú nás všetkých. Keď sa pozrieme, koľko prírodných katastrof, koľko povodní, požiarov a iných extrémnych výkyvov počasia sa stalo v uplynulých rokoch, myslím, že aj preto sa verejná mienka zmobilizovala do takej miery, že očakáva prijatie razantných opatrení.“

Je jediným problémom svetovej ekológie prakticky neškodný oxid uhličitý?

„Mienka vedeckej komunity a aj drvivej väčšine politických lídrov je tá, že oxid uhličitý (CO2) rozhodne nie je neškodný. A to z toho dôvodu, že spôsobuje otepľovanie planéty, čo vedie k dramatickým zmenám počasia.“

Nie je problémom aj prach? Peking v týchto dňoch opäť zápasí so smogom.

„Samozrejme. Určite ide o problém, ktorý je veľmi úzko prepojený. Práve toto znečistenie ovzdušia a obrovské počty ľudí, ktorí umierajú pre zdravotné problémy zo znečistenia, spôsobilo zmeny postoja Číny, ktorá sa správala na summite veľmi konštruktívne.“

Aké riešenia problému s oxidom uhličitým či smogom vidíte?

„Riešení je niekoľko. Je potrebné, aby sme dosiahli dohodu v Paríži. Tá musí zohľadňovať jednotlivý prístup krajín na bojovanie s klimatickými zmenami. Ďalším bodom bude to, aby sme sa každých päť rokov k tejto dohode vracali. Tak, aby sme postupne upravovali naše globálne správanie a dostali sa na trajektóriu bezpečného správania sa. Riešením bude tiež, aby sme záväzky krajín dokázali overiť tak, aby sa úsilie nekoncentrovalo len na niekoľko kontinentov, ale na globálnu úroveň.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.