Érsek: Najnižšia ponuka na obchvat nemusí byť tá najvýhodnejšia

Výsledkom dôkladnej analýzy štyroch cenových ponúk, ktoré predložili uchádzači o výstavbu obchvatu Bratislavy, nemusí byť nevyhnutne prijatie tej s najnižšou cenou.

Árpád Érsek.(Zdroj: TASR)

Bratislava 8. decembra (TASR) - Výsledkom dôkladnej analýzy štyroch cenových ponúk, ktoré predložili uchádzači o výstavbu obchvatu Bratislavy, nemusí byť nevyhnutne prijatie tej s najnižšou cenou. Uviedol to dnes poslanec Národnej rady (NR) SR za Most-Híd Árpád Érsek.

"V tomto prípade určite nemusí platiť, že ponuka s najvýhodnejšou cenou musí byť aj najlepšou ponukou pre štát," konštatoval. Projekt na výstavbu obchvatu by malo podľa jeho slov získať to konzorcium, ktoré vo svojom pláne realizácie najlepšie zohľadňuje všetky špecifiká a nároky, ktoré si budovanie ciest vyžaduje. "Určujúcimi faktormi pri posudzovaní ponúk by mali byť čas výstavby a jej konečná cena," dodal Érsek.

Reagoval tak na pondelňajšie (7. 12.) otváranie cenových ponúk na výstavbu obchvatu Bratislavy, ktoré prebehlo na pôde rezortu dopravy. Najnižšiu cenu za projekt ponúka združenie firiem vedené spoločnosťou Cintra, ktoré by vedelo obchvat postaviť pri ročnej splátke štátu počas tridsaťročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur a vybudovalo by obchvat za 4,25 roka.

V poradí druhú najnižšiu cenu predložilo v súťaži konzorcium firiem vedené spoločnosťou Vinci, ktoré by obchvat postavilo pri požadovanej ročnej splátke vo výške 69,01 milióna eur a obchvat by stavalo 3,5 roka. Tretiu najlacnejšiu ponuku dalo združenie firiem pod vedením spoločnosti Hochtief, ktoré by požadovalo od štátu ročnú splátku vo výške 76,78 milióna eur a dĺžku výstavby stanovilo na 4 roky. Konzorcium vedené firmou Strabag navrhlo v súťaži ročnú splátku na úrovni 91,04 milióna eur a cestu by stavalo 4,75 roka.

Ročná splátka sa mala pritom podľa odhadu štúdie realizovateľnosti pohybovať v rozmedzí od 135 miliónov eur až po 151 miliónov eur. Podľa Érseka sa tak potvrdilo to, čo konštatoval už dávnejšie. A teda, že predpokladané náklady vyčíslené štátnou expertízou iba zriedka kopírujú reálnu konečnú cenu. "Tú dokážu najlepšie vygenerovať až konkrétni uchádzači o koncesiu, ktorí v súťaži vychádzajú z vlastných prepočtov," pripomenul.

Érsekov kolega z opozície, poslanec za KDH Pavol Zajac doplnil, že zverejnené cenové ponuky na obchvat Bratislavy potvrdzujú, že stavať sa dá aj lacnejšie ako za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD). Vtedy boli podľa jeho slov podpísané predražené PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva).

Pripomenul však, že aktuálna súťaž prebiehala formou súťažného dialógu, takže verejnosť nepozná navrhované technické riešenia ani ostatné detaily, ktoré budú mať v budúcnosti vplyv na výšku finančných splátok štátu budúcemu koncesionárovi.

"Dúfam, že vo zverejnených ponukách ročných splátok sú zahrnuté všetky náklady potrebné na výstavbu a prevádzku obchvatu," dodal Zajac. Mal tým na mysli projekčné a investičné, aj prevádzkové náklady, náklady na bežnú a ťažkú údržbu, a tiež aj financovanie celého projektu vrátane úrokov.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.