SME

Štátne IC vlaky sa od januára zastavia

Zastavenie štátnych IC vlakov štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top železničnej trati. Presný termín je stanovený na 18. január 2016.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V piatok o tom rozhodol manažment Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Štátny dopravca argumentuje tým, že nedokáže naplniť očakávania akcionára, teda ministerstva dopravy pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. Tie pritom v roku 2015 majú skončiť v strate približne 1,2 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vo štvrtok pripustili koniec 

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Zastavenie štátnych IC vlakov vo štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Šéf rezortu dopravy v parlamente skonštatoval, že je veľmi vysoko pravdepodobné, že z tejto pozície štát ustúpi a vytvorí tak väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu.

Rozhodnutie manažmentu štátnej firmy vidí pozitívne aj rezort dopravy. Ako povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa manažment firmy má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie, ktoré vedie k lepšiemu hospodárskemu výsledku ministerstvo víta. 

SkryťVypnúť reklamu

"Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť," doplnil Kóňa.

Tento krok prichádza po tom, čo sa majiteľ žltých expresov Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať. 

"Domnievame sa, že toto nebolo rozhodnutím manažmentu Železničnej spoločnosti, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným tlakom," povedal generálny riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

SkryťVypnúť reklamu

RegioJet viac vlakov zatiaľ neplánuje

Štátne IC vlaky jazdili od mája 1993, z toho od roku 2012 na komerčné riziko. Vtedy sa štát so štátnym dopravcom rozhodol, že ich nebude dotovať. Na čele Železničnej spoločnosti Slovensko bol Pavel Kravec.

"Vyňatie IC vlakov z dotácie štátom bola príprava na príchod RegioJetu, ktorý, ako sme predpokladali, začne prevádzku na trati Bratislava - Košice v komerčnom režime, čo sa aj potvrdilo," zdôvodnil vtedajšie rozhodnutie Kravec. 

Štátny dopravca chcel podľa Kraveca zistiť, aké hospodárenie budú mať štátne IC vlaky bez štátnej dotácie a či vedia hospodáriť bez straty. 

Štát na otázku, či neuvažoval o návrate dotácií pre IC vlaky, neodpovedal. 

RegioJet toto rozhodnutie považuje za jediné správne riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

"Pripravujeme na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Súkromné žlté expresy Radima Jančuru sľubovali, že od nového cestovného poriadku budú chodiť každé tri hodiny. V praxi by to znamenalo, že na linke medzi Bratislavou a Košicami by tam a späť chodilo 12 vlakov, z toho 10 cez deň. 

K tomuto kroku však RegioJet zatiaľ neplánuje pristúpiť. Skonštatoval len, že bude nasadzovať súpravy s kapacitou viac ako 700 sediacich cestujúcich v jednom vlaku. 

"Aktuálne nepracujeme na úpravách cien. Naopak, robíme všetko preto, aby sme sa zodpovedne pripravili pre nasadenie súprav s viac než dvojnásobnou kapacitou a realizovali také obchodno-marketingové aktivity, ktoré povedú k dlhodobému rozvoju a ekonomicko-obchodnej úspešnosti našich vlakov," dodal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Iný charakter pre štátneho dopravcu?

Rozhodnutie štátneho dopravcu a ministerstva dopravy ocenila Desana Mertinková zo Železničnej revue. Podľa nej má minister Ján Počiatek veľkú odvahu. 

Kravec hovorí, že k nečakanému víťazstvu RegioJetu prispela aj predvolebná atmosféra. Predpokladá, že súkromný dopravca zvýši nielen počet vlakov a dĺžku súprav, ale aj ceny.

Cenký dodáva, že na tomto rozhodnutí v konečnom dôsledku na tom stratí cestujúci. Je podľa neho zlé, že sa vytratí konkurencia z IC vlakov.

Upozorňuje zároveň, že dnes nie je jasné, či má RegioJet dostatok kapacít na navýšenie spojov. Reálne tak podľa Cenkého bude, že počas víkendovej špičky a sviatkov Železničná spoločnosť Slovensko bude musieť zavádzať vlaky navyše a vykryť tak prípadný nedostatok kapacít RegioJetu. 

SkryťVypnúť reklamu

"Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter," dodal Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tomáš Maštalír vo filme Smršť.

Všetci sa niečoho bojíme, hovorí.


Súkromné lety majú iné pravidlá ako bežné aerolinky.

Simona si zamilovala letectvo.


Mathias Grunewald: Ukrižovanie Krista (1513 – 1518).

Zodpovednosť sa celé stáročia pripisovala Židom.


Ilustračná fotografia.

Aký je život s RBD.


a 1 ďalší
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu