SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

Štátne IC vlaky sa od januára zastavia

Zastavenie štátnych IC vlakov štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top železničnej trati. Presný termín je stanovený na 18. január 2016.

V piatok o tom rozhodol manažment Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Štátny dopravca argumentuje tým, že nedokáže naplniť očakávania akcionára, teda ministerstva dopravy pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. Tie pritom v roku 2015 majú skončiť v strate približne 1,2 milióna eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vo štvrtok pripustili koniec 

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Zastavenie štátnych IC vlakov vo štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Šéf rezortu dopravy v parlamente skonštatoval, že je veľmi vysoko pravdepodobné, že z tejto pozície štát ustúpi a vytvorí tak väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu.

Rozhodnutie manažmentu štátnej firmy vidí pozitívne aj rezort dopravy. Ako povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa manažment firmy má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie, ktoré vedie k lepšiemu hospodárskemu výsledku ministerstvo víta. 

"Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť," doplnil Kóňa.

Tento krok prichádza po tom, čo sa majiteľ žltých expresov Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať. 

"Domnievame sa, že toto nebolo rozhodnutím manažmentu Železničnej spoločnosti, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným tlakom," povedal generálny riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

RegioJet viac vlakov zatiaľ neplánuje

Štátne IC vlaky jazdili od mája 1993, z toho od roku 2012 na komerčné riziko. Vtedy sa štát so štátnym dopravcom rozhodol, že ich nebude dotovať. Na čele Železničnej spoločnosti Slovensko bol Pavel Kravec.

"Vyňatie IC vlakov z dotácie štátom bola príprava na príchod RegioJetu, ktorý, ako sme predpokladali, začne prevádzku na trati Bratislava - Košice v komerčnom režime, čo sa aj potvrdilo," zdôvodnil vtedajšie rozhodnutie Kravec. 

Štátny dopravca chcel podľa Kraveca zistiť, aké hospodárenie budú mať štátne IC vlaky bez štátnej dotácie a či vedia hospodáriť bez straty. 

Štát na otázku, či neuvažoval o návrate dotácií pre IC vlaky, neodpovedal. 

RegioJet toto rozhodnutie považuje za jediné správne riešenie.

"Pripravujeme na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Súkromné žlté expresy Radima Jančuru sľubovali, že od nového cestovného poriadku budú chodiť každé tri hodiny. V praxi by to znamenalo, že na linke medzi Bratislavou a Košicami by tam a späť chodilo 12 vlakov, z toho 10 cez deň. 

K tomuto kroku však RegioJet zatiaľ neplánuje pristúpiť. Skonštatoval len, že bude nasadzovať súpravy s kapacitou viac ako 700 sediacich cestujúcich v jednom vlaku. 

"Aktuálne nepracujeme na úpravách cien. Naopak, robíme všetko preto, aby sme sa zodpovedne pripravili pre nasadenie súprav s viac než dvojnásobnou kapacitou a realizovali také obchodno-marketingové aktivity, ktoré povedú k dlhodobému rozvoju a ekonomicko-obchodnej úspešnosti našich vlakov," dodal Ondrůj.

Iný charakter pre štátneho dopravcu?

Rozhodnutie štátneho dopravcu a ministerstva dopravy ocenila Desana Mertinková zo Železničnej revue. Podľa nej má minister Ján Počiatek veľkú odvahu. 

Kravec hovorí, že k nečakanému víťazstvu RegioJetu prispela aj predvolebná atmosféra. Predpokladá, že súkromný dopravca zvýši nielen počet vlakov a dĺžku súprav, ale aj ceny.

Cenký dodáva, že na tomto rozhodnutí v konečnom dôsledku na tom stratí cestujúci. Je podľa neho zlé, že sa vytratí konkurencia z IC vlakov.

Upozorňuje zároveň, že dnes nie je jasné, či má RegioJet dostatok kapacít na navýšenie spojov. Reálne tak podľa Cenkého bude, že počas víkendovej špičky a sviatkov Železničná spoločnosť Slovensko bude musieť zavádzať vlaky navyše a vykryť tak prípadný nedostatok kapacít RegioJetu. 

"Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter," dodal Kravec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 376
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 805
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 784
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 474
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 745
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 453
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 321
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 006
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 940
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 734

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.