Štátne IC vlaky sa od januára zastavia

Zastavenie štátnych IC vlakov štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top železničnej trati. Presný termín je stanovený na 18. január 2016.

V piatok o tom rozhodol manažment Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Štátny dopravca argumentuje tým, že nedokáže naplniť očakávania akcionára, teda ministerstva dopravy pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. Tie pritom v roku 2015 majú skončiť v strate približne 1,2 milióna eur.

Vo štvrtok pripustili koniec 

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Zastavenie štátnych IC vlakov vo štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Šéf rezortu dopravy v parlamente skonštatoval, že je veľmi vysoko pravdepodobné, že z tejto pozície štát ustúpi a vytvorí tak väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu.

Rozhodnutie manažmentu štátnej firmy vidí pozitívne aj rezort dopravy. Ako povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa manažment firmy má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie, ktoré vedie k lepšiemu hospodárskemu výsledku ministerstvo víta. 

"Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť," doplnil Kóňa.

Tento krok prichádza po tom, čo sa majiteľ žltých expresov Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať. 

"Domnievame sa, že toto nebolo rozhodnutím manažmentu Železničnej spoločnosti, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným tlakom," povedal generálny riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

RegioJet viac vlakov zatiaľ neplánuje

Štátne IC vlaky jazdili od mája 1993, z toho od roku 2012 na komerčné riziko. Vtedy sa štát so štátnym dopravcom rozhodol, že ich nebude dotovať. Na čele Železničnej spoločnosti Slovensko bol Pavel Kravec.

"Vyňatie IC vlakov z dotácie štátom bola príprava na príchod RegioJetu, ktorý, ako sme predpokladali, začne prevádzku na trati Bratislava - Košice v komerčnom režime, čo sa aj potvrdilo," zdôvodnil vtedajšie rozhodnutie Kravec. 

Štátny dopravca chcel podľa Kraveca zistiť, aké hospodárenie budú mať štátne IC vlaky bez štátnej dotácie a či vedia hospodáriť bez straty. 

Štát na otázku, či neuvažoval o návrate dotácií pre IC vlaky, neodpovedal. 

RegioJet toto rozhodnutie považuje za jediné správne riešenie.

"Pripravujeme na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Súkromné žlté expresy Radima Jančuru sľubovali, že od nového cestovného poriadku budú chodiť každé tri hodiny. V praxi by to znamenalo, že na linke medzi Bratislavou a Košicami by tam a späť chodilo 12 vlakov, z toho 10 cez deň. 

K tomuto kroku však RegioJet zatiaľ neplánuje pristúpiť. Skonštatoval len, že bude nasadzovať súpravy s kapacitou viac ako 700 sediacich cestujúcich v jednom vlaku. 

"Aktuálne nepracujeme na úpravách cien. Naopak, robíme všetko preto, aby sme sa zodpovedne pripravili pre nasadenie súprav s viac než dvojnásobnou kapacitou a realizovali také obchodno-marketingové aktivity, ktoré povedú k dlhodobému rozvoju a ekonomicko-obchodnej úspešnosti našich vlakov," dodal Ondrůj.

Iný charakter pre štátneho dopravcu?

Rozhodnutie štátneho dopravcu a ministerstva dopravy ocenila Desana Mertinková zo Železničnej revue. Podľa nej má minister Ján Počiatek veľkú odvahu. 

Kravec hovorí, že k nečakanému víťazstvu RegioJetu prispela aj predvolebná atmosféra. Predpokladá, že súkromný dopravca zvýši nielen počet vlakov a dĺžku súprav, ale aj ceny.

Cenký dodáva, že na tomto rozhodnutí v konečnom dôsledku na tom stratí cestujúci. Je podľa neho zlé, že sa vytratí konkurencia z IC vlakov.

Upozorňuje zároveň, že dnes nie je jasné, či má RegioJet dostatok kapacít na navýšenie spojov. Reálne tak podľa Cenkého bude, že počas víkendovej špičky a sviatkov Železničná spoločnosť Slovensko bude musieť zavádzať vlaky navyše a vykryť tak prípadný nedostatok kapacít RegioJetu. 

"Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter," dodal Kravec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 794
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 543
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 019
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 487
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 911
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 662
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 307
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 874
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop