GM a Ford sa dostávajú do čoraz horšej situácie

New York 6. apríla (TASR) - Americké automobilky General Motors (GM) a Ford Motor Co.sa dostávajú na domácom trhu do čoraz väčších odbytových a finančných ...

New York 6. apríla (TASR) - Americké automobilky General Motors (GM) a Ford Motor Co.sa dostávajú na domácom trhu do čoraz väčších odbytových a finančných ťažkostí.

GM, ktorý je najväčším výrobcom motorových vozidiel na svete, práve zo svojho hlavného výrobného programu už nemá takmer nijaký zisk. Nad vodou ho drží len jeho finančná divízia GMAC.

Koncern však tlačí pred sebou obrovské dlhy, ktoré dosiahli už 300 miliárd USD, čo je 9,114 bilióna SKK. Keďže GM dosahuje pomerne nízky zisk, hrozí mu zhoršenie ratingu. V prípade, ak by jeho obligácie prestali byť dôveryhodné, refinancovanie bežnej činnosti GM by sa mimoriadne sťažilo. Drahé úvery by dokonca mohli ohroziť jeho existenciu.

Šéf koncernu Rick Wagoner má čoraz väčšie ťažkosti aj so zabezpečovaním miliardových príspevkov na zdravotné a dôchodkové poistenie zamestnancov GM.

Vedenie koncernu sa v dôsledku nebezpečného prepletenia aktuálnych konjunkturálnych a štrukturálnych problémov dostáva pod veľký tlak. Wagoner sa rozhodol čeliť narastajúcim problémom reorganizáciou riadiacich štruktúr podniku. Medzi svoje sféry pôsobnosti zaradil aj obchodnú činnosť GM v Severnej Amerike.

Nemecký denník Handelsblatt uviedol, že ak sa Wagoner rozhodol pre tento krok, to len potvrdzuje, aká krajne vážna musí byť situácia firmy. Ak sa mu nepodarí dosiahnuť v nasledujúcich mesiacoch zásadné zlepšenie v USA, budú jeho dni ako šéfa GM zrejme spočítané. Jeho kritici vo vlastných radoch hodnotia posledné personálne rošády už ako "koniec éry Wagoner".

Tento rok bude v každom prípade mimoriadne dôležitým a možno aj rozhodujúcim pre GM. Zrejme by nemalo byť veľkým prekvapením, keby vyšiel z krízy len tenučký GM-konglomerát.

Ford, druhý veľký americký výrobca automobilov, čelí kríze už dlhšie obdobie. Odbyt jeho vozidiel na domácom trhu klesá už roky. Vlani mal Ford na trhu USA podiel 19,5 %, kým rok predtým bol o 1,1 % vyšší. V prvom štvrťroku tohto roku predal v Spojených štátoch 760 850 áut, o 5,2 % menej ako v rovnakom období 2004.

Súčasťou prispôsobenia sa situácii na trhu je aj najnovšie rozhodnutie prepustiť 1 000 z 32 000 úradníkov firmy v USA. Vedenie zníži počet pracovníkov v správe koncernu, avšak odídu zamestnanci aj z finančnej divízie firmy. Akcia sa má uzavrieť do konca júna. Niektorí zamestnanci pôjdu do predčasného dôchodku, iní dostanú výhodné odstupné a ďalších čaká klasická výpoveď.

Zdravie firiem najlepšie odráža kurz ich akcií na burze. Hodnota akcií firmy Ford klesla od začiatku februára tohto roka do konca marca z takmer 13,50 na 11,20 USD. Akcie GM sa obchodovali začiatkom februára za vyše 37 USD a koncom minulého mesiaca stáli 29 USD.

Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt.

(1 USD = 30,381 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.