Dofinancovateľa Mosta Košická určí analýza zmluvy medzi Metrom a Doprastavom

Bratislava 3. apríla (TASR) - Až právna analýza zmluvy medzi investorom a. s. Metro a zhotoviteľom a. s. Doprastav, na základe ktorej sa realizuje výstavba ...

Bratislava 3. apríla (TASR) - Až právna analýza zmluvy medzi investorom a. s. Metro a zhotoviteľom a. s. Doprastav, na základe ktorej sa realizuje výstavba Mosta Košická v Bratislave, určí dofinancovateľa stavby, na dokončenie ktorej chýba 402 miliónov Sk. Túto sumu ešte raz preskúmajú úradníci. Výsledok analýzy a opodstatnenej výšky dodatočného výdavku na stavbu bude známy do dvoch týždňov.

Tento postup vyplýva z dohody medzi ministrom financií SR Ivanom Miklošom a primátorom mesta Bratislavy Andrejom Ďurkovským.

Výstavbu mosta cez Dunaj v náklade 3,6 miliardy Sk financuje štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB). Stavba sa rozbehla po dvojročnom meškaní 2. februára 2003. Podľa pôvodného harmonogramu mal byť most odovzdaný do užívania koncom mája 2005, ale termín sa o tri mesiace posunie.

Jedným z dôvodov oneskorenia začiatku výstavby bol dlhší čas, ktorý si na posúdenie najmä správy o výberovom konaní uplatnila EIB, keďže súťaž a financovanie stavebného diela rešpektuje európske predpisy FIDIC.

Návrh na prevzatie štátnej záruky vládou SR za úvery na financovanie premostenia Dunaja pripravil rezort dopravy a Magistrát mesta Bratislavy, ktorý bude po dokončení stavby vlastníkom komunikácie. Dotácie na financovanie mosta smerujú z rozpočtovej kapitoly hlavného mesta SR. Tento návrh vláda SR schválila v marci 2001.

V septembri 2001 zmluvu medzi EIB a Metrom o poskytnutí úveru pre Most Košická podpísal vtedajší riaditeľ Metra Vladimír Kovalčík a viceprezident EIB Wolfgang Roth. Podpis zmluvy bol krokom k začiatku procesu výberového konania na zhotoviteľa stavby. Podmienkou na vyzvanie súťažiacich do výberového konania bol súhlas so súťažnými kritériami zo strany EIB.

Záručnú zmluvu pre projekt výstavby mosta podpísala v zastúpení vlády vtedajšia ministerka financií SR Brigita Schmögnerová, za EIB Roth a za mesto Bratislava primátor Jozef Moravčík v decembri 2001.

Víťazom tendra na zhotoviteľa mosta sa stalo združenie Doprastav a MCE Linz, ktoré ponúklo najnižšiu cenu, 2,253 miliardy Sk vrátane DPH. Súhlas so správou hodnotiteľskej komisie o priebehu súťaže oznámila EIB firme Metro 5. septembra 2002. Jej súhlas ukončil proces výberového konania a umožnil podpis zmluvy o dodávke stavby, čo šéfovia Metra a Doprastavu urobili v decembri 2002. Zmluva obsahuje riešenie prípadných rizík vzniknutých počas výstavby mosta. Konkretizuje, že ak sa zvýši DPH, pri podpise zmluvy vo výške 10 %, a ak sa podľa informácií Štatistického úradu (ŠÚ) SR zvýšia po úprave miery inflácie ceny stavebných materiálov, obstarávateľ stavby Metro má nárok na dorovnanie pôvodného nákladu rozpočtu stavby.

Na neskoršie rozbehnutie výstavby mosta a naplnenie niektorých rizík v zmluve reagovala v auguste 2004 a. s. Metro a jej vedenie vypracovalo návrh na vykrytie dodatočných výdavkov takmer 680 miliónov Sk. Argumentovalo, že s účinnosťou od 1. januára 2004 rezort financií zvýšil DPH na 19 %, čo je po prepočítaní dodatočný výdavok 278 miliónov Sk. Zároveň ŠÚSR zverejnil rast cien, čo sa premietlo do nároku na ďalšie výdavky v sume 402 miliónov Sk.

Akcionármi a. s. Metro je hlavné mesto SR (66 %) a rezort dopravy (34 %). Vlani návrh na vykrytie dodatočných výdavkov pri výstavbe mosta síce predložil rezort dopravy, avšak materiál sa nedostal na rokovanie vlády SR. Vo veci Mosta Košická nebol, ani nie je rezort dopravy žiadnym spôsobom zainteresovaný, uviedol minister Pavol Prokopovič.

Naopak, Mikloš zvýšenie DPH podľa litery zmluvy akceptoval ako nárokovateľnú položku a sumu 278 miliónov Sk koncom roka 2004 dostala a. s. Metro zo štátneho rozpočtu na svoj účet.

Kvôli druhej požiadavke na dodatočný výdavok 402 miliónov Sk sa Mikloš a Ďurkovský dohodli na právnej analýze zmluvy a preskúmaní uvedenej výšky, ktorú pred rokom vypočítal investor.

V súčasnosti nabehla investorovi z EIB šiesta tranža a v máji pribudne posledná. Prostriedky na prefinancovanie faktúr zhotoviteľa má spoločnosť čím uhrádzať, práce na moste plynule pokračujú, povedal riaditeľ Metra Ladislav Csáder.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.