Sľuby vlády pri výstavbe diaľnic v SR sú podľa Smeru nereálne

BRATISLAVA 22. marca (SITA) - Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 do roku 2010 je podľa strany SMER nereálne. "Do tohto termínu nebude diaľnica hotová ani v polovičnom profile," uviedol na tlačovej ...

BRATISLAVA 22. marca (SITA) - Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 do roku 2010 je podľa strany SMER nereálne. "Do tohto termínu nebude diaľnica hotová ani v polovičnom profile," uviedol na tlačovej besede tieňový minister výstavby a dopravy za stranu Smer Ľubomír Vážny. Podľa neho totiž chýba zadefinovanie trás mnohých úsekov, výkupy pozemkov, stavebné povolenia, tendre a napokon samotná realizácia výstavby týchto úsekov. Celkovo podľa Vážneho chýba vystavať zhruba 177 kilometrov na tomto prepojení. "Aj keby sa do roku 2010 zabezpečili všetky potrebné zdroje a rezort dopravy by zabezpečil realizáciu projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri financovaní diaľnic, z časového hľadiska je nemožné tento vládny prísľub dodržať," podčiarkol Vážny.

Podľa Vážneho je zároveň nereálne, aby sa dodržal termín na dokončenie diaľničného prepojenia Bratislavy a Žiliny do roku 2006. "Budeme všetci radi, keď bude tento úsek dobudovaný v roku 2007," skonštatoval Vážny. Pre občanov to podľa neho znamená, že ak sa dodrží termín začiatku výroby v automobilke Kia, cestná infraštruktúra v danom úseku bude minimálne jeden rok neprejazdná.

Nedodržanie týchto vládnych sľubov je podľa Smeru výsledok nekoncepčnosti diaľničnej výstavby. "Táto nekoncepčnosť vyplýva z toho, že vláda doteraz nepripravila dlhodobú koncepciu štátnej dopravnej politiky, ktorá by jednoznačne zadefinovala spôsob výstavby a využívania dopravných koridorov," vysvetlil Vážny. Smer preto vyzýva vládu, aby vypracovala solídnu analýzu financovania diaľnic a rýchlostných komunikácií v našich podmienkach spolu s vecným a časovým harmonogramom. Na základe kvalitného harmonogramu by sa podľa slov Ľ. Vážneho mohla diaľnica D1 Bratislava - Košice dobudovať do roku 2013.

Strana Smer poukázala aj na predraženie diaľničnej výstavby na Slovensku, ktorá je podľa nej na úrovni niekoľko miliárd korún. "Krásnym príkladom je tender na diaľnicu Mengusovce - Jánovce, kde boli pôvodné investičné náklady na úrovni 12,3 mld. Sk. Po zrušení prvej súťaže a vypísaní novej sa zrazu náklady znížili na 9,6 mld. Sk," povedal Vážny. Podľa neho je to dôsledok toho, že Slovensko nedisponuje žiadnym mechanizmom kontroly pri vynakladaní financií v investičných akciách. Riešením by podľa strany Smer mohlo byť, keby sa výber zhotoviteľa a zároveň určenie ceny diela realizovalo na základe projektovej dokumentácie, a nie na základe dokumentácie pre stavebné povolenie. Smer zároveň tvrdí, že súčasná vláda nepostupuje pri diaľničnej výstavbe dobre ani z hľadiska plánovania trás diaľnic. "Príkladom je úsek diaľnice Vrtižer-Dubná Skala, na ktorej by sa podľa ministerstva dopravy mali postaviť tri tunely, pričom podľa nás by sa tunelom dalo vyhnúť, cesta by sa skrátila o niekoľko kilometrov a znížili by sa aj náklady na výstavbu," zdôraznil Vážny.

Ľ. Vážny sa vyjadril aj k projektu PPP, ktorý rezort dopravy navrhuje využiť na zhruba 94 kilometroch na diaľnici D1 a vyžiadalo by si to približne 80 mld. Sk. Smer podľa Vážneho nie je úplne proti projektu PPP, tvrdí však, že najprv by sa mal vyskúšať jeden kratší úsek a až na základe pozitívnych výsledkov by sa malo pokračovať. "Smer zároveň vláde odporúča, aby sa formou PPP financovali len menšie diaľničné úseky v cene 5 až 15 mld. Sk, čo predstavuje maximálnu dĺžku úsekov 20 kilometrov," uzavrel Vážny.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 867
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 682
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 123
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 330
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 056
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 566
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.