PRESUNOM KOMPETENCIÍ CHCE MDPT DOCIELIŤ, ABY O FINANCIÁCH VYČLENENÝCH V ŠTÁTNOM ROZPOČTE NA DOPRAVU ROZHODOVALI VÚC SAMOSTATNE

Za regionálnu železničnú dopravu by mali zodpovedať VÚC

BRATISLAVA 20. marca (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) navrhuje, aby kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy prešli na vyššie územné celky (VÚC). Vyplýva to ...

BRATISLAVA 20. marca (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) navrhuje, aby kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy prešli na vyššie územné celky (VÚC). Vyplýva to z návrhu koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v osobnej autobusovej a železničnej doprave. "Presunom kompetencií chceme docieliť, aby o peniazoch vyčlenených v štátnom rozpočte na financovanie VVZ v týchto dopravách rozhodovali VÚC samostatne," vysvetlil pre agentúru SITA hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.

Tieto peniaze by podľa tejto koncepcie mali VÚC dostať v jednom balíku. "Ony samy budú potom rozhodovať o tom, ako túto sumu rozdelia medzi autobusovú a železničnú dopravu," skonštatoval Šarluška. Znamená to, že VÚC budú rozhodovať o tom, ktorou dopravou zabezpečia dopravnú obslužnosť regiónu, či bude výhodnejšie zaviesť autobusovú alebo železničnú linku.

Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa MDPT konkurenciu medzi dopravcami, preto musí Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú koncepciu ako si udržať existujúcu pozíciu na trhu regionálnej osobnej železničnej dopravy. Podľa MDPT by bolo najvýhodnejšie, keby Železničná spoločnosť zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by nadobudnutie potrebného vozidlového parku prefinancovala. Podmienkou tohto modelu je však súhlas príslušného regiónu. Takto vytvorené spoločnosti by potom obsluhovali územie jedného alebo viacerých VÚC v závislosti od uzavretých zmlúv o VVZ.

Uvedená koncepcia by podľa MDPT mala viesť k efektívnejšiemu a optimálnemu vynakladaniu verejných financií na verejnú osobnú dopravu. Podľa MDPT predstavuje súčasná výška dotácií veľkú záťaž pre verejné rozpočty, keď v tomto roku by malo zo štátneho rozpočtu smerovať na financovanie VVZ v rámci autobusovej a železničnej dopravy 9,132 mld. Sk. Prostredníctvom MDPT sa na VVZ v železničnej doprave rozdelí 8,1 mld. Sk, z čoho je 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej republiky a 4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. Na VVZ v autobusovej doprave by mali VÚC rozčleniť medzi jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 589
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 355
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 986
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 276
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 665
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 782
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 536
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 067
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 516
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.

Londýnske reštaurácie sa pozerajú do budúcnosti. S obavami

Majiteľom reštaurácii priťažil brexit.

Aké možnosti má človek, ktorý prišiel krátko pred dôchodkom o prácu

Skorý odchod do predčasnej penzie sa nemusí vyplatiť, treba si to vypočítať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop