K 1. januáru 2002 sa ŽSR rozdelia na Železnice SR a Železničnú spoločnosť

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná ...

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, dôjde 1. januára 2002.

Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.

Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok voči ŽSR medzi obe budúce železničné zložky. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 miliárd Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 miliardy Sk.

Na budúce ŽSR prejde podľa M. Čikovského väčšia časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 miliárd Sk v priebehu 5 rokov. Železniciam SR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru (Sociálna a Zdravotná poisťovňa, Daňové úrady a iné).

"Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel," povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR, ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 miliárd Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 miliardy Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým posudkom a audítorom.

Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku budúceho roka.

Vláda SR očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 647
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 565
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 125
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 898
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 630
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 272
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 927
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop