K 1. januáru 2002 sa ŽSR rozdelia na Železnice SR a Železničnú spoločnosť

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná ...

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, dôjde 1. januára 2002.

Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.

Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok voči ŽSR medzi obe budúce železničné zložky. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 miliárd Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 miliardy Sk.

Na budúce ŽSR prejde podľa M. Čikovského väčšia časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 miliárd Sk v priebehu 5 rokov. Železniciam SR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru (Sociálna a Zdravotná poisťovňa, Daňové úrady a iné).

"Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel," povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR, ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 miliárd Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 miliardy Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým posudkom a audítorom.

Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku budúceho roka.

Vláda SR očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 249
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 043
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 854
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 486
  5. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 219
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 193
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 2 173
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 089
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 571
  10. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu