K 1. januáru 2002 sa ŽSR rozdelia na Železnice SR a Železničnú spoločnosť

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná ...

Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, dôjde 1. januára 2002.

Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.

Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok voči ŽSR medzi obe budúce železničné zložky. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 miliárd Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 miliardy Sk.

Na budúce ŽSR prejde podľa M. Čikovského väčšia časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 miliárd Sk v priebehu 5 rokov. Železniciam SR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru (Sociálna a Zdravotná poisťovňa, Daňové úrady a iné).

"Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel," povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR, ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 miliárd Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 miliardy Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým posudkom a audítorom.

Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku budúceho roka.

Vláda SR očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 863
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 390
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 713
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 074
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 687
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 430
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 525
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 966
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 920
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 158

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Minúta po minúte: RTVS podľa Ruttkaya v súčasnej podobe neprežije

O post šéfa RTVS zabojuje deväť kandidátov.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident. Jeho nástupca platí v hlavnom meste nájomné 30 eur mesačne.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

Káva v jednorazovom pohári môže byť v Mníchove minulosťou

Mníchov trápia jednorazové poháre, chystá obmedzenia.

Indikátor ekonomického sentimentu klesol

Na vývoj indikátora nepriaznivo vplývalo zníženie dôvery v službách či v stavebníctve.