Bratislava 31.decembra (TASR) - K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty, a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, dôjde 1. januára 2002.
Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok voči ŽSR medzi obe budúce železničné zložky. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 miliárd Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 miliardy Sk.
Na budúce ŽSR prejde podľa M. Čikovského väčšia časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 miliárd Sk v priebehu 5 rokov. Železniciam SR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru (Sociálna a Zdravotná poisťovňa, Daňové úrady a iné).
"Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel," povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR, ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 miliárd Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 miliardy Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým posudkom a audítorom.
Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku budúceho roka.
Vláda SR očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.
* sch gl