PEM odporúča, aby sa diaľnice v SR budovali za pevné ceny

Bratislava 7. marca (TASR) - Diaľnice, na ktoré ešte len budú vypísané tendre, by sa mali stavať za pevné ceny. Ministerstvu dopravy, ktoré navrhlo opatrenia ...

Bratislava 7. marca (TASR) - Diaľnice, na ktoré ešte len budú vypísané tendre, by sa mali stavať za pevné ceny. Ministerstvu dopravy, ktoré navrhlo opatrenia na zníženie nákladovosti výstavby diaľnic, to odporučila Porada ekonomických ministrov (PEM). Ďalším krokom by mala byť úprava legislatívy tak, aby obce nevyžadovali od štátu vyššie investície ako je nevyhnutné.

Podľa ministra financií SR Ivana Mikloša bola doterajšia indexácia často nástrojom pre neopodstatnené zvyšovanie cien v diaľničnej výstavbe, pričom momentálne už na ňu nie je dôvod. "Budúce ekonomické prostredie bude tak stabilné, najmä z hľadiska inflácie aj ostatných ekonomických podmienok, že za najlepšie riešenie PEM odporučila predkladateľovi kontraktovať v súťažných podmienkach pevné ceny," vyjadril sa na tlačovej besede. Indexácia cien na základe inflácie môže byť podľa neho aj príčinou faktu, že všetky novopristúpené štáty Európskej únie (EÚ) stavajú diaľnice drahšie ako v "starej" Európe. "Môže to súvisieť s tým, že pri nepredvídateľných podmienkach, ktoré sa menia, napríklad inflácia, sa samozrejme ponúkajú omnoho lepšie podmienky na presadzovanie možno aj neadekvátnych cien," domnieva sa. Na Slovensku sa podľa neho indexovali ceny diaľnic podľa štatistických ukazovateľov rastu cien vo výrobe, čo nie je dobrý spôsob. Stavebné práce momentálne predstavujú pri výstavbe diaľnic až 85 % nákladov.

Ekonomickí ministri zároveň odporučili, aby sa zmenila legislatíva, umožňujúca obciam a iným subjektom žiadať budovanie vynútených investícií vo vyššej miere, ako je to nevyhnutné. "Ide najmä o občiansku vybavenosť, rôzne služby pri diaľniciach, prípadne o náhradné objekty. Ukazuje sa, že vyššia nákladnosť diaľnic je spôsobená aj tým, že tieto vyvolané investície sú vo väčšej miere ako v iných krajinách, je to 10 až 30 % ceny diaľnic," spresnil Mikloš.

Z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy, sa cena za kilometer diaľnic na Slovenku pohybuje v rozpätí 186 až 324 miliónov Sk. Najnákladnejšia výstavba je pritom v oblastí miest, kde stavebné náklady predstavujú 632 miliónov Sk až 1,16 miliardy Sk. Podľa porovnania existujú medzi jednotlivými krajinami veľké rozdiely v nákladoch na kilometer diaľnic. Na rovinatom území a pri výstavbe v mestách nižšie náklady dosahujú hlavne Španielsku, Maďarsku a Poľsku. Najnižšie stavebné náklady sú v Nemecku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 496
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 157
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 127
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 640
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 567
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 730
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 460
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 746
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 363
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera. Tak skončil po zrážke Martin Berkovec. Nebyť zásahu súpera, mohol dopadnúť aj horšie.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Slovenské regionálne špeciality sa dostanú na pulty reťazcov

Malí regionálni výrobcovia tak majú šancu na zviditeľnenie svojich produktov.

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Nálada v ekonomike eurozóny sa mierne zlepšila

Motorom rastu bolo najmä zvýšenie dôvery podnikateľov v sektore služieb, v priemysle aj v stavebníctve.

Automobilkám chýba 14-tisíc ľudí, stav je alarmujúci, varuje združenie

Je nevyhnutné, aby kompetentné orgány pristúpili k radikálnym riešeniam v oblasti rekvalifikácií.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop