SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Airbus a Boeing bojujú o zákazku poľskej leteckej spoločnosti LOT

Varšava 22. februára (TASR) - Zápas medzi spoločnosťami Airbus a Boeing o zákazku na obnovu leteckého parku poľskej štátnej spoločnosti LOT postupuje ...

Varšava 22. februára (TASR) - Zápas medzi spoločnosťami Airbus a Boeing o zákazku na obnovu leteckého parku poľskej štátnej spoločnosti LOT postupuje do konečnej etapy. V priebehu nasledujúceho štvrťroku poľská vláda rozhodne, od ktorej leteckej spoločnosti bude nakupovať. Poľský denník "Rzeczpospolita" dnes informoval, že Francúzsko, Anglicko a Nemecko agitujú za Airbus.

Poľská vláda potvrdila, že dostala zodpovedajúce listy od francúzskeho prezidenta Jacquesa Chiraca, britského premiéra Tony Blaira a nemeckého spolkového kancelára Gerharda Schrödera, komentovala ale tlak svojich "európskych partnerov" s rezervou. "Politický marketing tohto druhu nie je nič neobyčajného," povedal hovorca poľskej vlády Arkadiusz Godun. Tak Boeing, ako aj Airbus sľubuje Poliakom nielen dobré lietadlá, ale aj kooperácie s poľskými podnikmi a s tým súvisiace investície.

Skryť Vypnúť reklamu

Spor o zákazku spoločnosti LOT začal minulé leto, ako poľské aerolínie LOT oznámili, že chcú získať 5 až 8 civilných lietadiel na diaľkové lety. Rozhodnutie malo padnúť do konca minulého roku, avšak rokovania s obidvoma výrobcami lietadiel neviedli k žiadnemu výsledku. Rokovania sa týkali modelu Airbus A330 a modelu Boeing B787. S oficiálnou cenou vo výške 155 miliónov EUR a kapacitou takmer 300 pasažierov vykazovali obidva modely podobné charakteristiky. Jedine v dolete prekonáva B787 s 15 700 kilometrami svojho európskeho konkurenta, ktorý vykazuje dolet vo vzdialenosti 12 500 kilometrov. Zatiaľ čo Boeing mohol svoje lietadlá dodať najskôr v roku 2008, bol schopný Airbus uskutočniť dodávku už v roku 2006.

Pred pár dňami objasnil Boeing, že spolu so zmluvou môže Poľsko počítať s investíciami. Počas návštevy Varšavy vyhlásil prezident Boeingu Harry Stonecipher, že by sa v Poľsku mohli vyrábať časti pre lietadlo B787. Podniky na to vhodné si už prehliadol. K možnej investičnej sume sa však Stonecipher nechcel vyjadriť.

Skryť Vypnúť reklamu

Už rozhodnutie Poľska pred dvomi rokmi týkajúce sa nákupu 48 stíhačiek v USA hraničilo s nepochopením Európskej únie (EÚ). Vtedy dali Poliaci prednosť F-16 pred európskymi modelmi. Aj táto zákazka bola spojená s prísľubom investícií.

Boeingu aj Airbusu slúžia investície ako argument na rozhodnutie poľskej vlády. Časť týchto investícií už najväčšia európska letecká spoločnosť EADS uskutočnila. Spoločnosť vyrába vo vlastnom závode pri Varšave časti pre lietadlo typu A320. Tento závod by sa mal v nasledujúcom roku rozšíriť. Časti polovýrobkov pre Airbus sa okrem toho vyrábajú v poľskom Swidníku. Spoločnosť sľubuje, že budúci rok sa hodnota poľskej produkcie pre Airbus zdvojnásobní na 9 miliónov EUR. Informovala o tom agentúra APA.

(1 EUR = 38,045 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 270
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 617
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 366
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 16 773
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 152
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 816
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 411
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 355
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 182
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 053
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

3 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

4 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

5 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

6 h

Neprehliadnite tiež

Prezident americkej centrálnej banky Jerome Powell.

K zmene by nemalo dôjsť ešte dlhý čas.

32m

Automobilky po celom svete museli v dôsledku nedostatku čipov upraviť produkciu.

1 h
Logo traderov z WallStreetBets na sociálnej sieti Reddit

Zvyčajne ich cieľmi sú problematické firmy, ktorých akcie stoja pár dolárov.

1 h

Desať miliárd eur je splatných v roku 2028, zvyšok v roku 2050.

2 h