Airbus a Boeing bojujú o zákazku poľskej leteckej spoločnosti LOT

Varšava 22. februára (TASR) - Zápas medzi spoločnosťami Airbus a Boeing o zákazku na obnovu leteckého parku poľskej štátnej spoločnosti LOT postupuje ...

Varšava 22. februára (TASR) - Zápas medzi spoločnosťami Airbus a Boeing o zákazku na obnovu leteckého parku poľskej štátnej spoločnosti LOT postupuje do konečnej etapy. V priebehu nasledujúceho štvrťroku poľská vláda rozhodne, od ktorej leteckej spoločnosti bude nakupovať. Poľský denník "Rzeczpospolita" dnes informoval, že Francúzsko, Anglicko a Nemecko agitujú za Airbus.

Poľská vláda potvrdila, že dostala zodpovedajúce listy od francúzskeho prezidenta Jacquesa Chiraca, britského premiéra Tony Blaira a nemeckého spolkového kancelára Gerharda Schrödera, komentovala ale tlak svojich "európskych partnerov" s rezervou. "Politický marketing tohto druhu nie je nič neobyčajného," povedal hovorca poľskej vlády Arkadiusz Godun. Tak Boeing, ako aj Airbus sľubuje Poliakom nielen dobré lietadlá, ale aj kooperácie s poľskými podnikmi a s tým súvisiace investície.

Spor o zákazku spoločnosti LOT začal minulé leto, ako poľské aerolínie LOT oznámili, že chcú získať 5 až 8 civilných lietadiel na diaľkové lety. Rozhodnutie malo padnúť do konca minulého roku, avšak rokovania s obidvoma výrobcami lietadiel neviedli k žiadnemu výsledku. Rokovania sa týkali modelu Airbus A330 a modelu Boeing B787. S oficiálnou cenou vo výške 155 miliónov EUR a kapacitou takmer 300 pasažierov vykazovali obidva modely podobné charakteristiky. Jedine v dolete prekonáva B787 s 15 700 kilometrami svojho európskeho konkurenta, ktorý vykazuje dolet vo vzdialenosti 12 500 kilometrov. Zatiaľ čo Boeing mohol svoje lietadlá dodať najskôr v roku 2008, bol schopný Airbus uskutočniť dodávku už v roku 2006.

Pred pár dňami objasnil Boeing, že spolu so zmluvou môže Poľsko počítať s investíciami. Počas návštevy Varšavy vyhlásil prezident Boeingu Harry Stonecipher, že by sa v Poľsku mohli vyrábať časti pre lietadlo B787. Podniky na to vhodné si už prehliadol. K možnej investičnej sume sa však Stonecipher nechcel vyjadriť.

Už rozhodnutie Poľska pred dvomi rokmi týkajúce sa nákupu 48 stíhačiek v USA hraničilo s nepochopením Európskej únie (EÚ). Vtedy dali Poliaci prednosť F-16 pred európskymi modelmi. Aj táto zákazka bola spojená s prísľubom investícií.

Boeingu aj Airbusu slúžia investície ako argument na rozhodnutie poľskej vlády. Časť týchto investícií už najväčšia európska letecká spoločnosť EADS uskutočnila. Spoločnosť vyrába vo vlastnom závode pri Varšave časti pre lietadlo typu A320. Tento závod by sa mal v nasledujúcom roku rozšíriť. Časti polovýrobkov pre Airbus sa okrem toho vyrábajú v poľskom Swidníku. Spoločnosť sľubuje, že budúci rok sa hodnota poľskej produkcie pre Airbus zdvojnásobní na 9 miliónov EUR. Informovala o tom agentúra APA.

(1 EUR = 38,045 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 270
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 143
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 042
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 194
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 654
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 020
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 845
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 826
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 375
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 264

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.

Slováci majú málo našetrené, veľa peňazí dajú do bývania

Veľkú časť našich príjmov investujeme do kúpy nehnuteľností. Napriek tomu kúpu bytu či domu uprednostňujeme pred prenájmom.

Farbám sa na sídliskách medze nekladú, ani nebudú

Pokus vniesť poriadok na slovenské sídliská nevyšiel. Zateplených je už viac než polovica bytových domov.