BRATISLAVA 18. februára (SITA) - Strategickými cieľmi obchodných reťazcov na Slovensku už nebudú veľké hypermarkety, ale skôr predajne menšieho formátu - supermarkety. Keďže veľké mestá už majú dostatok hypermarketov, začínajú sa obchodné reťazce zameriavať na menšie mestá. Vzhľadom na kúpnu silu v týchto mestách by však plocha obchodov nemala presiahnuť 3,5 tis. metrov štvorcových. Svoj príchod na Slovensko cez predajne menšieho formátu už ohlásil holandský Ahold prostredníctvom supermarketov Albert. Pre agentúru SITA to potvrdila Diana Stanková z Ahold Retail Slovakia. Na slovenský trh plánuje vstúpiť aj koncern Aldi prostredníctvom tzv. hard diskontov Hofer. Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského koncern zatiaľ mapuje situáciu na trhu. "Majú však záujem o vstup na trh, keď vidia ako sa tu darí Lidlu," skonštatoval. V nasledujúcom období tak budeme podľa Oľgy Drahovskej z agentúry Terno svedkami konkurencie medzi Billou a Aholdom verzus tzv. hard diskontmi Lidl a Aldi.
"V priebehu tohto roka plánuje Ahold na Slovensku viditeľne expandovať," zdôraznila Stanková. V prvej fáze bude Ahold expandovať v Bratislave, kde v súčasnosti pripravuje územné rozhodnutia a stavebné povolenia na tri supermarkety. "Spoločnosť v súvislosti s týmito tromi supermarketmi vytvorila 100 nových pracovných miest a s ich náberom už začala," skonštatovala Stanková. Podrobnosti o výške investícií na Slovensku a počte nových supermarketov zverejní spoločnosť onedlho. Predajne podobného formátu má Ahold už v susednej Českej republike a v Poľsku. Predajňa Albert je podľa Oľgy Drahovskej zhruba na úrovni supermarketu Billa resp. Delvita. Očakáva, že ich plocha bude zhruba na úrovni 2 až 2,5 tis. metrov štvorcových.
Svoje postavenie na trhu supermarketov si posilňuje aj Billa a stáva sa ich lídrom. Ako v piatok informoval Petr Uchytil z českej Delvity, Delvita a Billa spoločne so svojimi materskými spoločnosťami Group Delhaize a Rewe - Zentralfinanz podpísali záväznú zmluvu o prevode aktív a zamestnancov. Na základe tejto zmluvy Rewe fakticky preberá jedenásť slovenských supermarketov Delvita. Výška kontraktu dosahuje 7,7 mil. eur bez zásob. Zmluva nadobudne účinnosť po splnení odkladacích podmienok, medzi ktoré patrí aj schválenie koncentrácie Protimonopolným úradom SR (PMÚ). Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič, úrad ešte nezačal správne konanie v tejto veci, nedostal ešte potrebné podklady. "V okamihu, keď zmluva nadobudne účinnosť, začne Billa prevádzkovať supermarkety pod vlastnou značkou," dodal Uchytil. Delhaize podľa Uchytila urobila týmto prevzatím ďalší krok k optimalizácií portfólia svojich predajní. "Predaj slovenských supermarketov nám umožní sústrediť zdroje výlučne na kľúčové trhy v Českej republike," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Delvita Jiří Charvát.
Podľa Ľ. Drahovského bolo hlavným dôvodom prevzatia Delvity Billou jej veľké logistické centrum pri Senci. Billa si vďaka prevzatiu supermarketov Delvita udrží postavenie lídra po celý tento rok. "Tri supermarkety na Liptove predala Delvita v polovici minulého roka sieti spotrebných družstiev Coop," dodal Uchytil. Väčšina sa podľa Drahovského nachádzala na prízemí Obchodných domov Prior Stred. V decembri mala Billa v SR 65 filiálok a zamestnávala viac ako 2 450 pracovníkov. V nasledujúcom období plánuje Billa výstavbu približne 10 filiálok ročne, informuje sa svojej internetovej stránke.
Aj keď podľa Drahovskej dajú ľudia istý čas prednosť hard diskontu, nehrozí podľa nej vytlačenie ostatných supermarketov z trhu. Supermarkety si podľa nej udržia svoje klientelu. "Každopádne konkurencia na trhu sa v konečnej dôsledku prejaví v prospech zákazníkov," dodala. Táto veľká konkurencia však bude negatívne vplývať na spotrebné družstvá v menších mestách a na dedinách.
Delvita expandovala na Slovensko v roku 1998. V roku 2004 však predstavovali tržby jedenástich slovenských pobočiek už len veľmi malú časť celkových finančných výsledkov spoločnosti. "Vďaka malému počtu predajní a logisticky veľkej roztrieštenosti po celom území SR, nebolo dosahovanie stanovených cieľov tak rýchle, ako by sme si predstavovali," dodal Charvát z Delvity. Na konci minulého roka zamestnávala Delvita na Slovensku 570 zamestnancov. "Jednou z podmienok zmluvy je, že zamestnanci všetkých 11 supermarketov dostanú prácu v reťazci Billa, ktorá prevezme ich doterajšie pracovné zmluvy," informovala ďalej
(1 EUR = 38,051 SKK)