SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Nákladné vozidlá by mohli po zavedení elektronického mýta platiť okolo 4 Sk/km

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať ...

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať okolo 4 Sk.

Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, podľa ktorého takáto, na slovenské pomery akceptovateľná cena, vychádza z ekonomických štúdií zrealizovaných pre rezort dopravy.

"V modelových prepočtoch sa uvažovalo s dvoma sadzbami, 4 a 8 korún za kilometer. Od určitej výšky ale celkový objem mýtneho nevzrastie, pretože vodiči zrejme pôjdu inokadiaľ. Takýto prelomový bod by mohol byť práve okolo štyroch, piatich korún, ale aj v závislosti od konkrétnej cesty," skonštatoval Faktor s tým, že vplyv na cenu budú mať aj dopravné obmedzenia, prípadne možnosť využitia paralelných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako doplnil riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl, v prvej etape by sa nemali poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest výraznejšie zvýšiť. "Samozrejme, ak niekto pôjde z Bratislavy do Trnavy raz za rok, zaplatí ináč ako ten, čo chodí raz za týždeň z Bratislavy do Michaloviec," poznamenal. Po prvotnom zavedení elektronického mýta pre nákladné vozidlá sa v dlhodobejšom horizonte počíta s rozšírením systému aj na osobné vozidlá a príjmy z poplatkov za používanie ciest by mali rásť. "Analýzy hovoria o výbere mýta na úrovni 3,5 miliardy Sk okolo roku 2008, čo je trikrát viac ako teraz," spresnil Faktor. Poplatky pre osobné vozidlá, ktoré omnoho menej opotrebúvajú cesty, však budú rádovo, možno desaťnásobne nižšie a bude stanovených niekoľko poplatkových kategórií pre jednotlivé typy vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Gandla v súčasnosti Európska únia pracuje na príprave smernice, ktorá má zaviesť mieru spoplatnenia najmä v závislosti od investičných nákladov na infraštruktúru a nákladov na jej správu a údržbu. Mýtne však nebude rozhodujúcim zdrojom financovania rozvoja slovenskej diaľničnej siete. Ten by mali zabezpečiť iné zdroje, vrátane verejno-súkromného partnerstva, s ktorým sa v budúcnosti počíta. "Investičný náklad je len jedna z premenných pre výpočet mýta, všade na svete však jeho výšku stanovuje štát a berie sa do úvahy aj sociálny aspekt, aby cena bola únosná. Musíme mať primeranú cenu s ohľadom na našich susedov, na dĺžku a stav našej diaľničnej siete a rýchlostných ciest a sociálna akceptovateľnosť mýta sa tiež musí brať do úvahy," upozornil šéf NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Systém elektronického výberu mýta by sa mal na Slovensku zaviesť pre nákladnú dopravu od začiatku, najneskôr v polovici budúceho roka, Gandl pritom upozorňuje, že NDS do jeho vybudovania nebude vkladať vlastné zdroje. Rovnako zrejme nebude dopredu určené, aký z technických modelov SR uprednostní. Dodávateľ totiž vloží do projektu vlastné prostriedky a určí percento, ktoré si bude od štátu nárokovať z výberu mýtneho, aby splatil investičné náklady a zabezpečil funkčnosť systému a primeraný zisk. "Vybraný bude ten, kde súčet týchto troch premenných bude najnižší," vysvetlil Gandl.

Ministerstvo dopravy podľa Faktora už pripravilo návrh zákona o elektronickom spoplatnení, ktorý nový systém spoplatňovania diaľnic a rýchlostných ciest uzákoní. Rezort by ho mal v krátkom čase predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  2. Po Slovensku na motorke
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Behind every successful business lies a set of skilled people
  8. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  9. Ako sa mení dynamika firiem?
  10. Hudbou proti holorubom.
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 520
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 608
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 568
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 834
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 768
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 729
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 390
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 594
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 334
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde v prípade Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 12 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Minister vnútra má podporu vlády.


a 3 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Dve tretiny majú sporitelia uložené v garantovaných dôchodkových fondoch.


SITA 8m
Ilustračné

Inflácia v máji 2021 prekročila hranicu dve percentá.


TASR 10m
Ilustračná fotografia.

Výrazný pokles počtu cestujúcich pokračoval aj v máji.


TASR 16m
Ilustračné foto

Lídrom slovenských potravín sú reťazce COOP Jednota.


SITA 18m