Nákladné vozidlá by mohli po zavedení elektronického mýta platiť okolo 4 Sk/km

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať ...

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať okolo 4 Sk.

Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, podľa ktorého takáto, na slovenské pomery akceptovateľná cena, vychádza z ekonomických štúdií zrealizovaných pre rezort dopravy.

"V modelových prepočtoch sa uvažovalo s dvoma sadzbami, 4 a 8 korún za kilometer. Od určitej výšky ale celkový objem mýtneho nevzrastie, pretože vodiči zrejme pôjdu inokadiaľ. Takýto prelomový bod by mohol byť práve okolo štyroch, piatich korún, ale aj v závislosti od konkrétnej cesty," skonštatoval Faktor s tým, že vplyv na cenu budú mať aj dopravné obmedzenia, prípadne možnosť využitia paralelných ciest.

Ako doplnil riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl, v prvej etape by sa nemali poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest výraznejšie zvýšiť. "Samozrejme, ak niekto pôjde z Bratislavy do Trnavy raz za rok, zaplatí ináč ako ten, čo chodí raz za týždeň z Bratislavy do Michaloviec," poznamenal. Po prvotnom zavedení elektronického mýta pre nákladné vozidlá sa v dlhodobejšom horizonte počíta s rozšírením systému aj na osobné vozidlá a príjmy z poplatkov za používanie ciest by mali rásť. "Analýzy hovoria o výbere mýta na úrovni 3,5 miliardy Sk okolo roku 2008, čo je trikrát viac ako teraz," spresnil Faktor. Poplatky pre osobné vozidlá, ktoré omnoho menej opotrebúvajú cesty, však budú rádovo, možno desaťnásobne nižšie a bude stanovených niekoľko poplatkových kategórií pre jednotlivé typy vozidiel.

Podľa Gandla v súčasnosti Európska únia pracuje na príprave smernice, ktorá má zaviesť mieru spoplatnenia najmä v závislosti od investičných nákladov na infraštruktúru a nákladov na jej správu a údržbu. Mýtne však nebude rozhodujúcim zdrojom financovania rozvoja slovenskej diaľničnej siete. Ten by mali zabezpečiť iné zdroje, vrátane verejno-súkromného partnerstva, s ktorým sa v budúcnosti počíta. "Investičný náklad je len jedna z premenných pre výpočet mýta, všade na svete však jeho výšku stanovuje štát a berie sa do úvahy aj sociálny aspekt, aby cena bola únosná. Musíme mať primeranú cenu s ohľadom na našich susedov, na dĺžku a stav našej diaľničnej siete a rýchlostných ciest a sociálna akceptovateľnosť mýta sa tiež musí brať do úvahy," upozornil šéf NDS.

Systém elektronického výberu mýta by sa mal na Slovensku zaviesť pre nákladnú dopravu od začiatku, najneskôr v polovici budúceho roka, Gandl pritom upozorňuje, že NDS do jeho vybudovania nebude vkladať vlastné zdroje. Rovnako zrejme nebude dopredu určené, aký z technických modelov SR uprednostní. Dodávateľ totiž vloží do projektu vlastné prostriedky a určí percento, ktoré si bude od štátu nárokovať z výberu mýtneho, aby splatil investičné náklady a zabezpečil funkčnosť systému a primeraný zisk. "Vybraný bude ten, kde súčet týchto troch premenných bude najnižší," vysvetlil Gandl.

Ministerstvo dopravy podľa Faktora už pripravilo návrh zákona o elektronickom spoplatnení, ktorý nový systém spoplatňovania diaľnic a rýchlostných ciest uzákoní. Rezort by ho mal v krátkom čase predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 742
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 11 929
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 787
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 253
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 088
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 630
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 896
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 693
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 629

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.

Fico: Nebolo by férové nechať ovocinárov na kolenách

Predseda vlády Robert Fico navštívil v piatok ovocné sady v Miloslavove.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop