Nákladné vozidlá by mohli po zavedení elektronického mýta platiť okolo 4 Sk/km

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať ...

Bratislava 16. februára (TASR) - Po zavedení elektronického mýta na Slovensku by poplatok za diaľničný kilometer mohol pre nákladné vozidlá predstavovať okolo 4 Sk.

Na dnešnej tlačovej besede to uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, podľa ktorého takáto, na slovenské pomery akceptovateľná cena, vychádza z ekonomických štúdií zrealizovaných pre rezort dopravy.

"V modelových prepočtoch sa uvažovalo s dvoma sadzbami, 4 a 8 korún za kilometer. Od určitej výšky ale celkový objem mýtneho nevzrastie, pretože vodiči zrejme pôjdu inokadiaľ. Takýto prelomový bod by mohol byť práve okolo štyroch, piatich korún, ale aj v závislosti od konkrétnej cesty," skonštatoval Faktor s tým, že vplyv na cenu budú mať aj dopravné obmedzenia, prípadne možnosť využitia paralelných ciest.

Ako doplnil riaditeľ úseku investícií NDS Peter Gandl, v prvej etape by sa nemali poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest výraznejšie zvýšiť. "Samozrejme, ak niekto pôjde z Bratislavy do Trnavy raz za rok, zaplatí ináč ako ten, čo chodí raz za týždeň z Bratislavy do Michaloviec," poznamenal. Po prvotnom zavedení elektronického mýta pre nákladné vozidlá sa v dlhodobejšom horizonte počíta s rozšírením systému aj na osobné vozidlá a príjmy z poplatkov za používanie ciest by mali rásť. "Analýzy hovoria o výbere mýta na úrovni 3,5 miliardy Sk okolo roku 2008, čo je trikrát viac ako teraz," spresnil Faktor. Poplatky pre osobné vozidlá, ktoré omnoho menej opotrebúvajú cesty, však budú rádovo, možno desaťnásobne nižšie a bude stanovených niekoľko poplatkových kategórií pre jednotlivé typy vozidiel.

Podľa Gandla v súčasnosti Európska únia pracuje na príprave smernice, ktorá má zaviesť mieru spoplatnenia najmä v závislosti od investičných nákladov na infraštruktúru a nákladov na jej správu a údržbu. Mýtne však nebude rozhodujúcim zdrojom financovania rozvoja slovenskej diaľničnej siete. Ten by mali zabezpečiť iné zdroje, vrátane verejno-súkromného partnerstva, s ktorým sa v budúcnosti počíta. "Investičný náklad je len jedna z premenných pre výpočet mýta, všade na svete však jeho výšku stanovuje štát a berie sa do úvahy aj sociálny aspekt, aby cena bola únosná. Musíme mať primeranú cenu s ohľadom na našich susedov, na dĺžku a stav našej diaľničnej siete a rýchlostných ciest a sociálna akceptovateľnosť mýta sa tiež musí brať do úvahy," upozornil šéf NDS.

Systém elektronického výberu mýta by sa mal na Slovensku zaviesť pre nákladnú dopravu od začiatku, najneskôr v polovici budúceho roka, Gandl pritom upozorňuje, že NDS do jeho vybudovania nebude vkladať vlastné zdroje. Rovnako zrejme nebude dopredu určené, aký z technických modelov SR uprednostní. Dodávateľ totiž vloží do projektu vlastné prostriedky a určí percento, ktoré si bude od štátu nárokovať z výberu mýtneho, aby splatil investičné náklady a zabezpečil funkčnosť systému a primeraný zisk. "Vybraný bude ten, kde súčet týchto troch premenných bude najnižší," vysvetlil Gandl.

Ministerstvo dopravy podľa Faktora už pripravilo návrh zákona o elektronickom spoplatnení, ktorý nový systém spoplatňovania diaľnic a rýchlostných ciest uzákoní. Rezort by ho mal v krátkom čase predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 622
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 667
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 194
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 511
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 847
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 192
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 771
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 738

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.