PRÍJMY Z ELEKTRONICKÉHO MÝTNEHO BY MALI PO JEHO ZAVEDENÍ V ROKU 2006 BYŤ ZHRUBA NA ÚROVNI 1,5 MLD. SK AŽ 2 MLD. SK, DO ROKU 2010, RESP. 2012 BY SA MALI ZVÝŠIŤ AŽ NA 5 MLD. SK

Elektronické mýto podľa Faktora asi 4 až 5 Sk za kilometer

BRATISLAVA 16. februára (SITA) - Poplatky za užívanie diaľnic po zavedení elektronického mýta by sa mohli pohybovať na úrovni zhruba 4 Sk až 5 Sk za kilometer. Ako však uviedol generálny riaditeľ Národnej ...

BRATISLAVA 16. februára (SITA) - Poplatky za užívanie diaľnic po zavedení elektronického mýta by sa mohli pohybovať na úrovni zhruba 4 Sk až 5 Sk za kilometer. Ako však uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, táto cena je len odhad, pričom skutočná cena sa bude odvíjať od viacerých skutočností. "Cena musí závisieť od dĺžky a stavu diaľničnej siete či rôznych obmedzení, ale zároveň musí byť aj sociálne akceptovateľná," skonštatoval Faktor. Výšku mýtneho bude pritom podľa neho regulovať štát, resp. rezort dopravy.

Po zavedení elektronického mýta, ktoré chce ministerstvo dopravy zaviesť pre nákladné vozidlá už v roku 2006, by mal príjem z poplatkov predstavovať podľa Faktora zhruba 1,5 mld. Sk až 2 mld. Sk. Podľa neho by sa však v prvej etape nemali ceny za používanie diaľnic zvýšiť. Postupne sa však podľa Faktora výber mýta zväčší, na čo bude vplývať buď zavedenie elektronického mýta aj pre osobné vozidlá alebo zvýšenie mýtneho. "Predpokladáme, že v roku 2008 by sa tento príjem mohol zvýšiť až na 3 mld. Sk až 3,5 mld. Sk, či až na päť miliárd v roku 2010, resp. 2012," povedal Faktor.

Elektronické mýto podľa riaditeľa úseku investícií NDS Petra Gandla na rozdiel od diaľničných nálepiek odráža skutočné využívanie infraštruktúry. "Platenie za prechod po diaľniciach v súčasnosti nie je také efektívne, keďže berie do úvahy len časové hľadisko," vysvetlil Gandl. Cena elektronického mýta bude pritom podľa neho vychádzať zo vzorca v smernici Európskej únie. "Tento vzorec zahŕňa výšku vstupných investičných nákladov na vybudovanie diaľničnej siete, náklady na správu a údržbu, ako aj budúce kapitálové výdavky," podčiarkol Gandl. Súčasné poplatky totiž podľa neho pokrývajú údržbu siete, len veľmi okrajovo prispievajú na obnovu a vôbec nezahŕňajú financie na výstavbu. "Napríklad plánovanú investičnú výstavbu pokrývajú poplatky za používanie diaľnic len na zhruba sedem percent," povedal Gandl.

Podľa Faktora by mala NDS vyhlásiť výberové konanie na dodávateľa elektronického mýta tento rok, termín sa však odvíja od schválenia zákona o elektronickom mýte, ktorý vypracúva rezort dopravy. "Isté však je, že pri vyhlásení výberového konania nebudeme definovať systém elektronického výberu mýta," informoval Faktor. Kritériom pre výber dodávateľa je podľa neho percento, ktoré z vybraného objemu za poplatky potrebuje dodávateľ na prevádzku systému. Podľa Gandla, by mal dodávateľ stanoviť dané percento tak, aby sa mu v ňom počas zmluvnej lehoty prevádzkovania mýta vrátila vstupná investícia, výdavky na prevádzku a zároveň mal určitý zisk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 767
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 749
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 018
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 491
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 372
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 355
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 430
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 735
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 324
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop