PRÍJMY Z ELEKTRONICKÉHO MÝTNEHO BY MALI PO JEHO ZAVEDENÍ V ROKU 2006 BYŤ ZHRUBA NA ÚROVNI 1,5 MLD. SK AŽ 2 MLD. SK, DO ROKU 2010, RESP. 2012 BY SA MALI ZVÝŠIŤ AŽ NA 5 MLD. SK

Elektronické mýto podľa Faktora asi 4 až 5 Sk za kilometer

BRATISLAVA 16. februára (SITA) - Poplatky za užívanie diaľnic po zavedení elektronického mýta by sa mohli pohybovať na úrovni zhruba 4 Sk až 5 Sk za kilometer. Ako však uviedol generálny riaditeľ Národnej ...

BRATISLAVA 16. februára (SITA) - Poplatky za užívanie diaľnic po zavedení elektronického mýta by sa mohli pohybovať na úrovni zhruba 4 Sk až 5 Sk za kilometer. Ako však uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Dušan Faktor, táto cena je len odhad, pričom skutočná cena sa bude odvíjať od viacerých skutočností. "Cena musí závisieť od dĺžky a stavu diaľničnej siete či rôznych obmedzení, ale zároveň musí byť aj sociálne akceptovateľná," skonštatoval Faktor. Výšku mýtneho bude pritom podľa neho regulovať štát, resp. rezort dopravy.

Po zavedení elektronického mýta, ktoré chce ministerstvo dopravy zaviesť pre nákladné vozidlá už v roku 2006, by mal príjem z poplatkov predstavovať podľa Faktora zhruba 1,5 mld. Sk až 2 mld. Sk. Podľa neho by sa však v prvej etape nemali ceny za používanie diaľnic zvýšiť. Postupne sa však podľa Faktora výber mýta zväčší, na čo bude vplývať buď zavedenie elektronického mýta aj pre osobné vozidlá alebo zvýšenie mýtneho. "Predpokladáme, že v roku 2008 by sa tento príjem mohol zvýšiť až na 3 mld. Sk až 3,5 mld. Sk, či až na päť miliárd v roku 2010, resp. 2012," povedal Faktor.

Elektronické mýto podľa riaditeľa úseku investícií NDS Petra Gandla na rozdiel od diaľničných nálepiek odráža skutočné využívanie infraštruktúry. "Platenie za prechod po diaľniciach v súčasnosti nie je také efektívne, keďže berie do úvahy len časové hľadisko," vysvetlil Gandl. Cena elektronického mýta bude pritom podľa neho vychádzať zo vzorca v smernici Európskej únie. "Tento vzorec zahŕňa výšku vstupných investičných nákladov na vybudovanie diaľničnej siete, náklady na správu a údržbu, ako aj budúce kapitálové výdavky," podčiarkol Gandl. Súčasné poplatky totiž podľa neho pokrývajú údržbu siete, len veľmi okrajovo prispievajú na obnovu a vôbec nezahŕňajú financie na výstavbu. "Napríklad plánovanú investičnú výstavbu pokrývajú poplatky za používanie diaľnic len na zhruba sedem percent," povedal Gandl.

Podľa Faktora by mala NDS vyhlásiť výberové konanie na dodávateľa elektronického mýta tento rok, termín sa však odvíja od schválenia zákona o elektronickom mýte, ktorý vypracúva rezort dopravy. "Isté však je, že pri vyhlásení výberového konania nebudeme definovať systém elektronického výberu mýta," informoval Faktor. Kritériom pre výber dodávateľa je podľa neho percento, ktoré z vybraného objemu za poplatky potrebuje dodávateľ na prevádzku systému. Podľa Gandla, by mal dodávateľ stanoviť dané percento tak, aby sa mu v ňom počas zmluvnej lehoty prevádzkovania mýta vrátila vstupná investícia, výdavky na prevádzku a zároveň mal určitý zisk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 699
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 141
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 689
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 117
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 263
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 250
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 041
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 992
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 814
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.