BRATISLAVA 12. februára (SITA) - Kúpu či stavbu domu, chalupy alebo chaty plánujú v tomto roku tri percentá obyvateľov, z nich jedno percento rozhodne áno a dve percentá asi áno. Naopak, až 97 percent respondentov takýto úmysel nemá. Vlaňajšie odpovede boli o niečo priaznivejšie, záujem investovať do domu, chaty alebo chalupy mali vtedy štyri percentá opýtaných. Vyplýva to z pravidelného prieskumu Spotrebiteľský barometer, ktorý od 1. do 10. januára uskutočnil Ústav pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade (ÚVVM ŠÚ) SR.
Údaje pochádzajú z 1327 dotazníkov, ktoré vypĺňali respondenti z celého Slovenska vo veku 16 a viac rokov.
Devätnásť percent domácností očakáva, že minie väčšiu sumu peňazí na stavebné úpravy bytu akými sú zavedenie ústredného kúrenia či prestavba sociálneho zariadenia. Z nich tri percentá si zvolili odpoveď rozhodne áno a 16 percent asi áno. Protichodná odpoveď je charakteristická pre 80 percent domácností. V rovnakom čase vlani bol záujem o investovanie rovnaký. Kúpu auta plánuje v tomto roku šesť percent domácností, zostávajúcich 94 percent podobný úmysel v tomto roku nemá. Tak, ako pri stavebných úpravách, aj o kúpu auta bol záujem obyvateľov rovnaký aj pred rokom.
Najfrekventovanejšou odpoveďou pri otázke, či je v súčasnosti správny čas na veľké nákupy, bola odpoveď, že nie je ani správny ani nesprávny čas, ktorú si zvolilo 46 percenta opýtaných. Z ostatných odpovedí boli v prevahe tie, ktoré tvrdili, že je to nevýhodné (27 %) nad tými, ktoré tvrdili, že je to výhodné (18 %). V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ubudli negatívne vyjadrenia. Z odpovedí na otázku, ktorá mapovala, či respondenti majú v pláne minúť viac alebo menej financií na veľké nákupy, vyplynulo, že 15 percent oslovených má v úmysle minúť v tomto roku vyššiu finančnú čiastku než predtým, 40 % opýtaných rovnakú ako doteraz. Odpovede, predpokladajúce nižšie výdavky na veľké nákupy ako doposiaľ, mali podporu viac než dvoch pätín oslovených (42 %), čo bolo o sedem percentuálnych bodov menej ako pred rokom.
Zisťovanie Spotrebiteľský barometer je súčasťou harmonizovaného programu ekonomických a spotrebiteľských prieskumov, ktoré sa uskutočňujú v členských štátoch Európskej únie i v budúcich členských krajinách. Prostredníctvom rovnakých otázok kladených v tom istom čase sa získavajú údaje o náladách výrobcov, obchodníkov a spotrebiteľov, ktoré vo svojom súhrne slúžia na predpoveď ďalšieho ekonomického vývoja.