Ako informoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) Jaroslav Hnatič, po tomto termíne už český dopravca nebude môcť vykonávať pravidelnú vnútroštátnu prepravu na slovenskom území, a opačne. "Znamená to, že napríklad na linke Praha-Košice budú môcť cestujúci vystupovať na všetkých zastávkach uvedených v cestovnom poriadku, nastupovať však budú môcť len na českom území," vysvetlil Hnatič. Či český dopravca bude môcť vykonávať vnútroštátnu prepravu na domácom území však Hnatič neupresnil.
V súčasnosti je v prevádzke 131 pravidelných autobusových liniek medzi SR a ČR, pričom platnosť väčšiny dopravných licencií končí 31. mája tohto roku. Slovensko a ČR musia po tomto termíne dodržiavať legislatívu platnú v Európskej únii, podľa ktorej budú ministerstvá dopravy v oboch krajinách po vzájomnom súhlase vydávať licencie len na medzinárodnú prepravu. "Vykonávať prepravu osôb medzi dvoma miestami v rámci jedného štátu bude môcť zahraničný prepravca len dočasne," uviedol riaditeľ odboru cestnej nákladnej a osobnej dopravy Jozef Tisovský. Dočasný výkon prepravy je však podľa neho možný len pri dodržiavaní podmienok platných v danej krajine, teda na Slovensku napríklad dodržiavanie taríf a poskytovanie zliav či odvádzanie dane z pridanej hodnoty.
Podobné riešenie medzinárodnej autobusovej dopravy funguje vo všetkých krajinách Európskej únie. Slovensko a ČR mali od vstupu do Európskej únie až do konca mája tohto roka mimoriadne povolenie, aby mohli prevádzkovať aj vnútroštátnu prepravu v druhej krajine. Na rokovaniach, ktoré sa konali koncom augusta a na prelome septembra a októbra minulého roka, sa delegácie zo Slovenska a ČR dohodli podľa Tisovského na tom, že už nebudú ďalej povoľovať prepravu osôb medzi dvoma miestami v druhom štáte. ČR však podľa Tisovského chce požiadať o výklad príslušných naradení Európskej komisie. "Európska únia však nezasahuje do prideľovania licencií, na to majú kompetencie len ministerstvá dopravy v oboch krajinách," uzavrel
Ako ďalej skonštatoval Hnatič, rezort dopravy nesie zodpovednosť len za medzinárodné autobusové linky. Či bude dostatočne zabezpečená obslužnosť medzi jednotlivými mestami v rámci krajiny, závisí podľa Hnatiča od rozhodnutia vyšších územných celkov, ktoré majú na túto prepravu kompetencie. "Vyššie územné celky totiž rozhodujú o tom, koľko bude na danom území spojov a liniek," povedal Hnatič.
Agentúra SITA k správe vydala zvukovú správu