Brno/Žilina 3. februára (TASR) - Európska komisia (EK) môže mať konečné slovo v tom, či autobusoví dopravcovia dostanú na medzinárodné linky medzi Českom a Slovenskom nové licencie.
Prepravcom z oboch strán hranice teraz hrozí, že budú musieť prevádzkovanie ziskových medzinárodných liniek medzi obidvoma krajinami skončiť. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny (HN).
Slovenské úrady totiž dopravcom kvôli sporu, či získanie povolení na tieto cezhraničné trasy konkurujúce dotovaným dopravcom na miestnych linkách umožňujú normy Európskej únie, odmietajú vydávať nové licencie. A nesúhlas slovenskej strany bráni vo vydaní nových licencií tiež českému ministerstvu dopravy, uviedli HN.
Hovorca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Prahe Jaromír Levíček informoval, že členský štát únie na základe nariadenia Rady Európskych spoločenstiev nemôže odmietnuť vydať licenciu na medzinárodnú autobusovú dopravu iba z dôvodu ochrany domácich dopravcov. Úrady tak musia vydať licenciu s výnimkou 6 prípadov. Jedným z nich je tiež to, že medzinárodná linka ohrozuje existenciu vnútroštátnej dopravy, povolenie ale na vnútroštátnej linke nesmie dostať iba jediný dopravca. "Zamietnutie žiadosti musí byť zdôvodnené a je tiež možné odovzdať celú záležitosť Európskej komisii na preskúmanie," uviedol Levíček.
Medzi Českom a Slovenskom jazdí teraz denne niekoľko desiatok ziskových spojov. Napríklad spoločnosť FTL Prostějov jazdí denne z Prostějova cez Brno do Nitry a tržby na tejto linke dosahujú 1,8 milióna Kč ročne, čo je v prepočte asi 2,28 milióna Sk. V prípade, že nebude môcť zastavovať na slovenských staniciach, firma hodlá linku zrušiť. Doteraz platné licencie na medzinárodných linkách zanikajú koncom mája, o nových na Slovensku rozhodnú samosprávne kraje.
"Ak licenciu nedostaneme, tak sa určite odvoláme," uviedol zástupca jedného zo slovenských dopravcov. Iný slovenský dopravca SAD Žilina, ktorý jazdí do Brna, Olomouca, Ostravy, Třinca a Českého Těšína, si už vyžiadal stanoviská moravských krajov. Tie súhlasia s tým, aby autobusy zo Žiliny ďalej na týchto linkách jazdili.
"Linky sú ziskové a ich zrušenie by malo dopad na ekonomiku firmy," povedal TASR riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.
Spoločnosť Connex Morava, ktorá jazdí na trase Olomouc - Martin, nebude v prípade neudelenia novej licencie podnikať ďalšie kroky. "Nie je jednoznačné, že by to malo nejaký výsledok," uviedla generálna riaditeľka firmy Jitka Homolová.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,268 SKK)