Spor o licencie dopravcov medzi Českom a Slovenskom môže skončiť v Bruseli

Brno/Žilina 3. februára (TASR) - Európska komisia (EK) môže mať konečné slovo v tom, či autobusoví dopravcovia dostanú na medzinárodné linky medzi Českom ...

Brno/Žilina 3. februára (TASR) - Európska komisia (EK) môže mať konečné slovo v tom, či autobusoví dopravcovia dostanú na medzinárodné linky medzi Českom a Slovenskom nové licencie.

Prepravcom z oboch strán hranice teraz hrozí, že budú musieť prevádzkovanie ziskových medzinárodných liniek medzi obidvoma krajinami skončiť. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny (HN).

Slovenské úrady totiž dopravcom kvôli sporu, či získanie povolení na tieto cezhraničné trasy konkurujúce dotovaným dopravcom na miestnych linkách umožňujú normy Európskej únie, odmietajú vydávať nové licencie. A nesúhlas slovenskej strany bráni vo vydaní nových licencií tiež českému ministerstvu dopravy, uviedli HN.

Hovorca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Prahe Jaromír Levíček informoval, že členský štát únie na základe nariadenia Rady Európskych spoločenstiev nemôže odmietnuť vydať licenciu na medzinárodnú autobusovú dopravu iba z dôvodu ochrany domácich dopravcov. Úrady tak musia vydať licenciu s výnimkou 6 prípadov. Jedným z nich je tiež to, že medzinárodná linka ohrozuje existenciu vnútroštátnej dopravy, povolenie ale na vnútroštátnej linke nesmie dostať iba jediný dopravca. "Zamietnutie žiadosti musí byť zdôvodnené a je tiež možné odovzdať celú záležitosť Európskej komisii na preskúmanie," uviedol Levíček.

Medzi Českom a Slovenskom jazdí teraz denne niekoľko desiatok ziskových spojov. Napríklad spoločnosť FTL Prostějov jazdí denne z Prostějova cez Brno do Nitry a tržby na tejto linke dosahujú 1,8 milióna Kč ročne, čo je v prepočte asi 2,28 milióna Sk. V prípade, že nebude môcť zastavovať na slovenských staniciach, firma hodlá linku zrušiť. Doteraz platné licencie na medzinárodných linkách zanikajú koncom mája, o nových na Slovensku rozhodnú samosprávne kraje.

"Ak licenciu nedostaneme, tak sa určite odvoláme," uviedol zástupca jedného zo slovenských dopravcov. Iný slovenský dopravca SAD Žilina, ktorý jazdí do Brna, Olomouca, Ostravy, Třinca a Českého Těšína, si už vyžiadal stanoviská moravských krajov. Tie súhlasia s tým, aby autobusy zo Žiliny ďalej na týchto linkách jazdili.

"Linky sú ziskové a ich zrušenie by malo dopad na ekonomiku firmy," povedal TASR riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.

Spoločnosť Connex Morava, ktorá jazdí na trase Olomouc - Martin, nebude v prípade neudelenia novej licencie podnikať ďalšie kroky. "Nie je jednoznačné, že by to malo nejaký výsledok," uviedla generálna riaditeľka firmy Jitka Homolová.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,268 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 621
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 076
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 342
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 603
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 475
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop