Ostrava/Strakonice 1. februára (TASR) - Rozrastajúci sa slovenský automobilový priemysel nedá spať českým dodávateľom. Tí chcú byť čo najbližšie novým automobilkám, ktoré začnú výrobu už v budúcom roku.
"Samozrejme, že to je hlavná motivácia," hovorí Oldřich Svoboda, generálny riaditeľ spoločnosti Hella Autotechnik. Tá v Bánovciach nad Bebravou a v Novom Meste nad Váhom už postavila 2 nové závody. Pritom tento producent svetlometov a vnútorného osvetlenia investoval 2 miliardy Kč, čo je v prepočte 2,5 miliardy Sk, v Mohelnici na strednej Morave, teda od Slovenska relatívne neďaleko. Podľa neho o nových investíciách rozhodli aj nižšie náklady na logistiku a výrobu. Na Slovensku Hella investovala vyše 60 miliónov eur, čo je v prepočte 2,3 miliardy SKK, a zamestnáva tam 650 ľudí.
Šancu rozšíriť svoje obchodné aktivity tým dostali aj jej obchodní partneri. Medzi nimi aj CZ Plasty z Chuchelné na Opavsku, ktoré vyrábajú výlisky pre svetelné príslušenstvo áut. Riaditeľ firmy Jiří Krátky potvrdil, že majitelia preto zvažujú aj vstup na Slovensko. Či formou kapitálovej akvizície alebo vybudovaním vlastného závodu, teraz posudzujú. "Susedná krajina zažíva investičný boom. Chceme byť do neho vtiahnutí hneď od začiatku," vysvetľuje Krátký.
Uspieť na Slovensku ale nebude ľahké. Presvedčili sa o tom napríklad manažéri českých dcérskych firiem amerického koncernu Dura Automotive Systems, ktorí sa snažia presadiť v automobilkách KIA a PSA Peugeot Citro‰n.
"Politike Kórejčanov nerozumiem. Ponuka bola veľmi lukratívna, za mimoriadne ceny, a nakoniec z toho nič nebolo," hovorí jeden z manažérov, ktorý kvôli prípadným ďalším rokovaniam nechce zverejniť svoje meno.
Dura má závody v Blatné a Kopřivnici, kde vyrába dverové rámy, súčasti riadenia a riadiace systémy. Českí manažéri zatiaľ nepredpokladajú, že by koncern na Slovensku budoval ďalšiu investíciu, pretože v Bratislave už má dcérsku firmu vyrábajúcu hlavne pre tamojší Volkswagen. Navyše Kopřivnicu delí od Žiliny asi 80 kilometrov. Preto sa ponúka aj využitie tejto novej kapacity.
S ambíciou presadiť sa v nových automobilkách, ktoré na Slovensku stavajú zahraniční investori, do krajiny vstúpilo aj Fezko Strakonice, ktoré v Žiline od januára šije autotextílie v dcérskej spoločnosti Fezko Slovakia. Firma tu už investovala 10 miliónov Kč, počas 3 rokov svoje investície 10-krát zvýši.
Fezko Slovakia vyrába najmä pre maďarský závod automobilky Suzuki a malajzijských producentov áut Proton a Perodua. Firma pritom vôbec netají, že sa chce uchádzať aj o dodávky pre slovenské automobilky KIA a PSA.
Antonín Šípek zo Združenia automobilového priemyslu ČR považuje tieto kroky za logické. "Dodávatelia autopríslušenstva vidia na Slovensku veľké šance. Do krajiny ich láka aj nižšia daňová záťaž a možnosť siahnuť si na investičné ponuky," povedal. Experti očakávajú, že Slovensko čoskoro objemom výroby osobných áut predstihne Česko a stane sa v prepočte na obyvateľa najväčším producentom áut na svete. Investovať na Slovensku budú tiež firmy Continental a Johnson Controls. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,266 SKK; 1 EUR = 38,241 SKK)