SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Lákame českých dodávateľov autopríslušenstva

Ostrava/Strakonice 1. februára (TASR) - Rozrastajúci sa slovenský automobilový priemysel nedá spať českým dodávateľom. Tí chcú byť čo najbližšie novým ...

Ostrava/Strakonice 1. februára (TASR) - Rozrastajúci sa slovenský automobilový priemysel nedá spať českým dodávateľom. Tí chcú byť čo najbližšie novým automobilkám, ktoré začnú výrobu už v budúcom roku.

"Samozrejme, že to je hlavná motivácia," hovorí Oldřich Svoboda, generálny riaditeľ spoločnosti Hella Autotechnik. Tá v Bánovciach nad Bebravou a v Novom Meste nad Váhom už postavila 2 nové závody. Pritom tento producent svetlometov a vnútorného osvetlenia investoval 2 miliardy Kč, čo je v prepočte 2,5 miliardy Sk, v Mohelnici na strednej Morave, teda od Slovenska relatívne neďaleko. Podľa neho o nových investíciách rozhodli aj nižšie náklady na logistiku a výrobu. Na Slovensku Hella investovala vyše 60 miliónov eur, čo je v prepočte 2,3 miliardy SKK, a zamestnáva tam 650 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Šancu rozšíriť svoje obchodné aktivity tým dostali aj jej obchodní partneri. Medzi nimi aj CZ Plasty z Chuchelné na Opavsku, ktoré vyrábajú výlisky pre svetelné príslušenstvo áut. Riaditeľ firmy Jiří Krátky potvrdil, že majitelia preto zvažujú aj vstup na Slovensko. Či formou kapitálovej akvizície alebo vybudovaním vlastného závodu, teraz posudzujú. "Susedná krajina zažíva investičný boom. Chceme byť do neho vtiahnutí hneď od začiatku," vysvetľuje Krátký.

Uspieť na Slovensku ale nebude ľahké. Presvedčili sa o tom napríklad manažéri českých dcérskych firiem amerického koncernu Dura Automotive Systems, ktorí sa snažia presadiť v automobilkách KIA a PSA Peugeot Citro‰n.

"Politike Kórejčanov nerozumiem. Ponuka bola veľmi lukratívna, za mimoriadne ceny, a nakoniec z toho nič nebolo," hovorí jeden z manažérov, ktorý kvôli prípadným ďalším rokovaniam nechce zverejniť svoje meno.

Skryť Vypnúť reklamu

Dura má závody v Blatné a Kopřivnici, kde vyrába dverové rámy, súčasti riadenia a riadiace systémy. Českí manažéri zatiaľ nepredpokladajú, že by koncern na Slovensku budoval ďalšiu investíciu, pretože v Bratislave už má dcérsku firmu vyrábajúcu hlavne pre tamojší Volkswagen. Navyše Kopřivnicu delí od Žiliny asi 80 kilometrov. Preto sa ponúka aj využitie tejto novej kapacity.

S ambíciou presadiť sa v nových automobilkách, ktoré na Slovensku stavajú zahraniční investori, do krajiny vstúpilo aj Fezko Strakonice, ktoré v Žiline od januára šije autotextílie v dcérskej spoločnosti Fezko Slovakia. Firma tu už investovala 10 miliónov Kč, počas 3 rokov svoje investície 10-krát zvýši.

Fezko Slovakia vyrába najmä pre maďarský závod automobilky Suzuki a malajzijských producentov áut Proton a Perodua. Firma pritom vôbec netají, že sa chce uchádzať aj o dodávky pre slovenské automobilky KIA a PSA.

Skryť Vypnúť reklamu

Antonín Šípek zo Združenia automobilového priemyslu ČR považuje tieto kroky za logické. "Dodávatelia autopríslušenstva vidia na Slovensku veľké šance. Do krajiny ich láka aj nižšia daňová záťaž a možnosť siahnuť si na investičné ponuky," povedal. Experti očakávajú, že Slovensko čoskoro objemom výroby osobných áut predstihne Česko a stane sa v prepočte na obyvateľa najväčším producentom áut na svete. Investovať na Slovensku budú tiež firmy Continental a Johnson Controls. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

(1 CZK = 1,266 SKK; 1 EUR = 38,241 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 641
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 383
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 859
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 497
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 989
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 366
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 039
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 647
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 560
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 332
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

11 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

9 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

9 h

Neprehliadnite tiež

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

7 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

9 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

12 h
Robert Fico.

Fico hovorí o korupcii a konflikte záujmov.

12 h