Yukos chce v Transpetrole nechať slovenský manažment

Moskva 19. decembra (TASR) - Zvýšenie tranzitu ropy cez územie SR, vyššie odvody Transpetrolu do jej štátneho rozpočtu, udržanie zamestnanosti a ponechanie ...

Moskva 19. decembra (TASR) - Zvýšenie tranzitu ropy cez územie SR, vyššie odvody Transpetrolu do jej štátneho rozpočtu, udržanie zamestnanosti a ponechanie pôvodného manažmentu slovenskej firmy - to sú piliere, ktorých sa chce ruská ropná spoločnosť Yukos držať v prípade potvrdenia vládou SR predaja 49 % akcií Transpetrolu.

V rozhovore pre TASR to v Moskve povedal riaditeľ medzinárodného informačného odboru ruskej ropnej spoločnosti Yukos Hugo Erikssen. "Výmenu manažmentu spoločnosti Transpetrol neplánujeme. Sme presvedčení, že Transpetrol musia viesť Slováci, ktorí tomu oveľa viac rozumejú. Sme realisti," vysvetlil predstaviteľ Yukosu.

Situáciu v SR prirovnal k analogickej v Nórsku: Keď Yukos pred časom kúpil časť nórskej spoločnosti, obavy nórskej verejnosti z príchodu ruského kapitálu sa nepotvrdili. "Rovnaká situácia je na Slovensku. Sme len ďalší akcionár. Vzťah k nám by mal byť ako k americkej či anglickej spoločnosti, ktorá zvíťazila (vo výberovom konaní)," tvrdí H. Erikssen.

Riaditeľ medzinárodného informačného odboru ruskej ropnej spoločnosti Yukos Hugo Erikssen je presvedčený, že Yukos je transparentnou firmou, ktorá realizuje svoje obchodné zámery podľa európskych štandardov. Obavy z príchodu ruského kapitálu do SR Erikssen nezdieľa.

"Politické obavy sú založené na zastaraných predstavách. Keď investori vkladajú svoje prostriedky do Ruska, všetci to považujú za správne. Podľa nás je rovnako prirodzené, ak úspešná ruská spoločnosť začína investovať v zahraničí. Politické obavy sú neopodstatnené." Podľa jeho slov Yukos už dnes predáva 90 % svojho exportu na západoeurópskych trhoch. "Slovensko nám pomáha byť konkurencieschopnými na týchto trhoch," tvrdí predstaviteľ druhej najväčšej ruskej ťažobnej spoločnosti.

"Ťažíme toľko ropy, že potrebujeme rozšíriť naše trhy, aby sme ju mohli úspešne predávať." Existujúce prepravné kapacity tento zámer nemôžu realizovať. Dnes Yukos využíva hlavne služby ruského čiernomorského prístavu v meste Novorossijsk. Táto námorná cesta však nie je vhodná pre obrie námorné tankery. Aj to je dôvod úsilia ruskej spoločnosti o vstup do Transpetrolu a využitia ropovodu Adria.

Ruská ropná spoločnosť Yukos je výhradne v súkromných rukách a štát v nej nemá žiadne akcie. Asi 20 % akcií patrí zahraničným majiteľom a medzi akcionármi sú aj veľké zahraničné investičné fondy. Jedným z minoritných akcionárov Yukosu s jedným percentom akcií je aj investičný fond Pentagónu, amerického ministerstva obrany. "Doba sa zmenila," poznamenáva Erikssen.

Yukos v tomto roku disponuje hotovosťou vo výške štyri miliardy dolárov. Vlani hrubý príjem Yukosu predstavoval necelých 10 miliárd USD a čistý zisk dosiahol 3,3 miliardy USD.

O tendri na 49 % akcií štátu v Transpetrole rozhodla 7-členná komisia ministerky privatizácie Márie Machovej 7. decembra tohto roka na úkor Slovnaftu a v prospech Yukosu, ktorého ponuka bola podľa M. Machovej výhodnejšia nielen cenovo. Yukos ponúkol za akcie Transpetrolu v hotovosti 74 miliónov USD a ponuka Slovnaftu znela na 65,4 milióna USD. Návrhom na odpredaj akcií štátu v Transpetrole sa má dnes zaoberať vláda SR.

* spravodajca TASR Bohdan Kopčák zll

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 789
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 136
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 032
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 994
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 826
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.