Poslanci: Spôsob získania majority v SA rakúskym investorov bol netransparentný

Bratislava 20. januára (TASR) Spôsob, akým rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala majoritu v Slovenských aerolíniách (SA), je podľa ...

Bratislava 20. januára (TASR) Spôsob, akým rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala majoritu v Slovenských aerolíniách (SA), je podľa viacerých slovenských poslancov netransparentný a neprijateľný.

"Naplnil sa scenár, ktorý som predpovedal v pléne Národnej rady (NR) SR. Pamätám si, ako minister Pavol Prokopovič povedal, že vôbec nesmerujeme k privatizácii. Už to máme tu a celý ten ďbiznisď je podozrivý," uviedol poslanec Smeru Ľubomír Vážny. Nenapadol pritom to, že rakúsky investor vstúpil do SA, ale jeho spôsob. "Myslím si, že je to nekorektný spôsob na suseda, ktorý chce korektne v tejto oblasti podnikať," dodal. Súčasná vláda si podľa neho založila agendu na tom, že bola netransparentná privatizácia za vlády Vladimíra Mečiara. "Myslím si, že privatizéri z nej sa môžu červenať nad kulantným vyriešením nadobudnutia majetku, aké nám tu ukazuje súčasná vláda," dodal. V súčasnosti je podľa neho ešte v hre Protimonopolný úrad, ktorý môže zasiahnuť.

Aktuálnu situáciu podľa vlastných slov predpokladal aj poslanec ĽS-HZDS Ján Jasovský. Tento postup podľa neho nie je transparentný, ani nemá oporu v zákonoch. "Je to rozhodnutie bez opôr v logike," zdôraznil s obavou, že o SA Slovensko prichádza. Štát podľa neho už ťažko získa späť majoritu v SA. "A obávam sa, že bude dochádzať k postupnej fúzii možno s inou leteckou spoločnosťou," skonštatoval. Podľa poslanca Vážneho je reálna hrozba, že slovenská letecká preprava pôjde do útlmu. Viedeň je totiž podľa neho blízko a hrozí, že AUA bude rozvíjať práve hlavné mesto Rakúska na úkor Bratislavy.

Podľa nezávislého poslanca Jána Mikolaja je situácia so slovenskými aerolinkami ešte horšia ako v prípade rozostavaného národného divadla, keďže v druhom prípade memorandum o investorovi aspoň schválila vláda SR. Metóda pri nadobudnutí majority v SA je podľa neho absolútne neprijateľná. "Tým, že sa umožnila takáto forma, štát prišiel o 55 % svojich akcií bez výberového konania, bez verejnej súťaže a bez schválenia vládou. To je podľa mňa protizákonné a absolútne neprijateľné, aby sa štát z majority dostal do minority takýmto zásahom," upozornil. Nevidí sa mu ani cena: "Lebo za 108 miliónov Sk získať 62 % takej bonitnej firmy ako sú SA, sa mi vidí nízka cena. Možno je to dôsledok toho, že nebola verejná súťaž," dodal.

"Táto skutočnosť aj mňa samého aj viacerých kolegov z KDH prekvapila. Budeme sa tým zaoberať v klube. V hospodárskom výbore predpokladám, že budeme od pána ministra žiadať vysvetlenie, lebo naozaj chceme vedieť, či nebol porušený náš právny poriadok," povedal poslanec KDH a člen parlamentného výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie Anton Přidal.

Podľa podpredsedu parlamentu Viliama Vetešku je rakúsky investor pre Slovensko určite významným prínosom, ktorý okrem iného môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti bratislavského letiska.

Na Ministerstve hospodárstva je podľa hovorcu rezortu Maroša Havrana ešte stále projekt od ministra Prokopoviča na privatizáciu 89-% balíka štátnych akcií v SA. "Projekt bol prezieravo pozastavený v decembri, pretože sme sa dozvedeli, že je možné, že dôjde ku kapitalizácii pohľadávky zo strany AUA voči SA. Doteraz však oficiálne nikto nepovedal, že treba projekt prerušiť," uzatvoril.

Rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala v rámci navyšovania kapitálu 62-% podiel v Slovenských aerolíniách (SA). AUA dnes oznámila, že za navyšovanie kapitálu, ktorým si zaistila tento podiel, zaplatila 2,8 milióna EUR, čo je v prepočte viac ako 108 miliónov SKK. Hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška uviedol, že valné zhromaždenie SA schválilo ešte v decembri 2004 navyšovanie kapitálu. "Štát si však dal podmienku, aby do spoločnosti prišli aj peniaze v hotovosti", povedal Šarluška.

Navýšenie kapitálu SA bolo nutné v dôsledku podkapitalizovania aerolínií. Vláda však na kapitalizáciu nemala peniaze, a preto sa rozhodla navýšiť kapitál SA vstupom ďalšieho akcionára. AUA získala svoj 62-% podiel v SA kapitalizáciou pôžičky SA vo výške 5 miliónov EUR, na ktorú (jeseň 2004) poskytla záruky. V súlade s podmienkou však musela AUA investovať peniaze v hotovosti, a to už spomínaných 2,8 milióna EUR.

Hodnota majetku štátu sa však podľa hovorcu nezmenila, klesol iba celkový podiel štátu v SA. "Tento podiel štátu tvorí minimálne 34 %, pričom v budúcnosti ministerstvo vypíše verejné výberové konanie na jeho odpredaj", povedal Šarluška. Podľa predbežných informácií bude mať AUA záujem aj o tento zostávajúci 34-% podiel SA a zapojí sa aj do pripravovanej privatizácie bratislavského letiska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 552
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 826
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 751
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 979
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 964
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 111
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 986
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop