Poslanci: Spôsob získania majority v SA rakúskym investorov bol netransparentný

Bratislava 20. januára (TASR) Spôsob, akým rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala majoritu v Slovenských aerolíniách (SA), je podľa ...

Bratislava 20. januára (TASR) Spôsob, akým rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala majoritu v Slovenských aerolíniách (SA), je podľa viacerých slovenských poslancov netransparentný a neprijateľný.

"Naplnil sa scenár, ktorý som predpovedal v pléne Národnej rady (NR) SR. Pamätám si, ako minister Pavol Prokopovič povedal, že vôbec nesmerujeme k privatizácii. Už to máme tu a celý ten ďbiznisď je podozrivý," uviedol poslanec Smeru Ľubomír Vážny. Nenapadol pritom to, že rakúsky investor vstúpil do SA, ale jeho spôsob. "Myslím si, že je to nekorektný spôsob na suseda, ktorý chce korektne v tejto oblasti podnikať," dodal. Súčasná vláda si podľa neho založila agendu na tom, že bola netransparentná privatizácia za vlády Vladimíra Mečiara. "Myslím si, že privatizéri z nej sa môžu červenať nad kulantným vyriešením nadobudnutia majetku, aké nám tu ukazuje súčasná vláda," dodal. V súčasnosti je podľa neho ešte v hre Protimonopolný úrad, ktorý môže zasiahnuť.

Aktuálnu situáciu podľa vlastných slov predpokladal aj poslanec ĽS-HZDS Ján Jasovský. Tento postup podľa neho nie je transparentný, ani nemá oporu v zákonoch. "Je to rozhodnutie bez opôr v logike," zdôraznil s obavou, že o SA Slovensko prichádza. Štát podľa neho už ťažko získa späť majoritu v SA. "A obávam sa, že bude dochádzať k postupnej fúzii možno s inou leteckou spoločnosťou," skonštatoval. Podľa poslanca Vážneho je reálna hrozba, že slovenská letecká preprava pôjde do útlmu. Viedeň je totiž podľa neho blízko a hrozí, že AUA bude rozvíjať práve hlavné mesto Rakúska na úkor Bratislavy.

Podľa nezávislého poslanca Jána Mikolaja je situácia so slovenskými aerolinkami ešte horšia ako v prípade rozostavaného národného divadla, keďže v druhom prípade memorandum o investorovi aspoň schválila vláda SR. Metóda pri nadobudnutí majority v SA je podľa neho absolútne neprijateľná. "Tým, že sa umožnila takáto forma, štát prišiel o 55 % svojich akcií bez výberového konania, bez verejnej súťaže a bez schválenia vládou. To je podľa mňa protizákonné a absolútne neprijateľné, aby sa štát z majority dostal do minority takýmto zásahom," upozornil. Nevidí sa mu ani cena: "Lebo za 108 miliónov Sk získať 62 % takej bonitnej firmy ako sú SA, sa mi vidí nízka cena. Možno je to dôsledok toho, že nebola verejná súťaž," dodal.

"Táto skutočnosť aj mňa samého aj viacerých kolegov z KDH prekvapila. Budeme sa tým zaoberať v klube. V hospodárskom výbore predpokladám, že budeme od pána ministra žiadať vysvetlenie, lebo naozaj chceme vedieť, či nebol porušený náš právny poriadok," povedal poslanec KDH a člen parlamentného výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie Anton Přidal.

Podľa podpredsedu parlamentu Viliama Vetešku je rakúsky investor pre Slovensko určite významným prínosom, ktorý okrem iného môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti bratislavského letiska.

Na Ministerstve hospodárstva je podľa hovorcu rezortu Maroša Havrana ešte stále projekt od ministra Prokopoviča na privatizáciu 89-% balíka štátnych akcií v SA. "Projekt bol prezieravo pozastavený v decembri, pretože sme sa dozvedeli, že je možné, že dôjde ku kapitalizácii pohľadávky zo strany AUA voči SA. Doteraz však oficiálne nikto nepovedal, že treba projekt prerušiť," uzatvoril.

Rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala v rámci navyšovania kapitálu 62-% podiel v Slovenských aerolíniách (SA). AUA dnes oznámila, že za navyšovanie kapitálu, ktorým si zaistila tento podiel, zaplatila 2,8 milióna EUR, čo je v prepočte viac ako 108 miliónov SKK. Hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška uviedol, že valné zhromaždenie SA schválilo ešte v decembri 2004 navyšovanie kapitálu. "Štát si však dal podmienku, aby do spoločnosti prišli aj peniaze v hotovosti", povedal Šarluška.

Navýšenie kapitálu SA bolo nutné v dôsledku podkapitalizovania aerolínií. Vláda však na kapitalizáciu nemala peniaze, a preto sa rozhodla navýšiť kapitál SA vstupom ďalšieho akcionára. AUA získala svoj 62-% podiel v SA kapitalizáciou pôžičky SA vo výške 5 miliónov EUR, na ktorú (jeseň 2004) poskytla záruky. V súlade s podmienkou však musela AUA investovať peniaze v hotovosti, a to už spomínaných 2,8 milióna EUR.

Hodnota majetku štátu sa však podľa hovorcu nezmenila, klesol iba celkový podiel štátu v SA. "Tento podiel štátu tvorí minimálne 34 %, pričom v budúcnosti ministerstvo vypíše verejné výberové konanie na jeho odpredaj", povedal Šarluška. Podľa predbežných informácií bude mať AUA záujem aj o tento zostávajúci 34-% podiel SA a zapojí sa aj do pripravovanej privatizácie bratislavského letiska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 509
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 845
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 122
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 975
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 769
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 143
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 691
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 405
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.