Bratislava 18. januára (TASR) - Slováci sú v hodnotení domáceho podnikateľského prostredia spomedzi 40 krajín sveta na posledných priečkach. Ako menej atraktívne miesto na podnikanie už vnímajú svoju krajinu len Taliani spolu s Francúzmi, Portugalcami a Poliakmi.
Vyplýva to zo štúdie marketingovej spoločnosti TNS, ktorá mapovala verejnú mienku o rôznych oblastiach spoločnosti na vzorke vyše 36 800 respondentov. "Výskum sa realizoval v čase, keď vrcholila medializácia problémov s výkupom pozemkov pre automobilku KIA," podotýkajú však na margo zlých výsledkov o podnikateľskom prostredí v SR predstavitelia slovenskej TNS SK.
Výskum v poslednom štvrťroku vlaňajška mapoval mienku ľudí o viacerých národných inštitúciách ako sú napríklad banky, politické strany, či supermarkety, pričom ukázal, že po Poľsku máme najhoršie ohodnotené zdravotnícke služby. "Politické strany majú horšiu povesť ako na Slovensku už len v Poľsku a Japonsku," pokračujú ďalej zástupcovia spoločnosti. Relatívne najlepšie ohodnotili Slováci poskytovateľov telefónnych služieb, kde sa SR umiestnila na 18. mieste a dobré hodnotenie dostali aj banky a supermarkety.
Vo všeobecnosti hodnotili Európania svoje krajiny nízko oproti USA a Ázii. "To odráža vnímanie ekonomickej situácie krajiny ľuďmi a ich očakávania do budúcnosti a tiež poukazuje na dopad, ktorým sa súčasný trend v presúvaní výroby do krajín s nižšími nákladmi, odráža vo verejnom názore," interpretuje výsledky štúdie verejnej mienky TNS SK. Celkovo má vo všetkých krajinách veľmi nízke hodnotenie hlavne sektor zdravotnej starostlivosti, ktorý však v priemere opäť horšie vnímajú Európania. Rovnako majú nízke hodnotenie v očiach bežnej populácie aj politické strany, ktoré sa nestretli s očakávaniami obyvateľstva.
TNS realizovala štúdiu v 40 štátoch Severnej a Južnej Ameriky, Európy, Ázie a Afriky pod názvom Global Reputation Study 2005.
Medzinárodná spoločnosť TNS poskytuje marketingové výskumy, analýzy, konzultácie a poradenstvo národným a multi-národným spoločnostiam operujúcim vo viac než 70 krajinách. TNS SK funguje od roku 1997, pričom v súčasnosti má 38 zamestnancov a okolo 1 600 vyškolených anketárov na osobné dopytovanie.