Bratislava 16. januára (TASR) - Na prvom tohtoročnom zasadnutí uznala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu za opodstatnené sťažnosti na reklamu od poľskej spoločnosti VEGAZ, sp.z o.o., Varšava a SAD Zvolen, a. s.
Sťažovateľ sa obrátila na radu s podnetom prešetriť reklamný leták poľskej firmy VEGAZ, ktorý oznamuje výhru 50 000 Sk a zájazd do Paríža. V letáku sa tvrdí, že ak sa výherca neprihlási do stanoveného dátumu, výhru nezíska. Súkromná osoba následne zavolala na uvedené číslo. Okrem vysokého poplatku za telefonát jej neskôr bolo doručené tlačivo za zaplatenie registrácie. Za zájazd pre dve osoby tak vrátane manipulačných poplatkov bolo potrebné uhradiť a zaslať na adresu spoločnosti VEGAZ 2 400 Sk.
Arbitrážna komisia prešetrila sťažnosť a dospela k názoru, že je opodstatnená. Predmetná reklama je totiž v rozpore so šiestimi bodmi Etického kódexu. Členovia komisie sa rozhodli postúpiť sťažnosť na posúdenie poľskej Rade pre reklamu, aby v rámci vybavovania cezhraničných sťažností podnikla vo veci potrebné opatrenia.
V rozpore s Etický kódexom je podľa rady aj reklama spoločnosti SAD Zvolen na autobusoch Zvolen - Banská Bystrica. Tá avizuje cestové za 22 SK. Reklama nie je v súlade s ustanoveniami, ktoré zakazujú šíriť klamlivé údaje a vyhnúť sa zavádzajúcim informáciám.
Arbitrážna komisia je nezávislý externý orgán Rady pre reklamu, ktorý posudzuje súlad reklamy s Etickým kódexom. Členmi komisie sú odborníci z oblasti marketingovej komunikácie. Komisia posudzuje sťažnosti verejnosti, konkurencie, asociácií, či štátnych orgánov.
Rada pre reklamu združuje subjekty aktívne vstupujúce do procesu marketingovej komunikácie, teda zadávateľov reklamy, reklamné agentúry, ale aj klientov. Členovia spoločne prijali Etický kódex - Etické pravidlá reklamnej praxe platné na území Slovenska. Aktuálne znenie kódexu je platné od februára roku 2004.