Praha a Varšava súperia o získanie investície od Toyoty a Peugeot-Citröenu

Praha/Varšava 17. decembra (TASR) - Praha a Varšava súperia o získanie investície 1,5 miliardy eúr, ktorú chcú umiestniť v strednej Európe spolupracujúce ...

Praha/Varšava 17. decembra (TASR) - Praha a Varšava súperia o získanie investície 1,5 miliardy eúr, ktorú chcú umiestniť v strednej Európe spolupracujúce automobilky japonská Toyota a francúzska Peugeot-Citröen. V podniku bude pracovať 3 000 zamestnancov, ktorí ročne zmontujú 300 000 vozidiel. Japonci a Francúzi sa rozhodli postaviť nový európsky závod v tomto regióne v súvislosti s nadchádzajúcim vstupom jeho krajín do Európskej únie, nízkou cenou práce a perspektívnosťou trhu, lebo miera automobilizácie týchto krajín je v porovnaní so západnou Európu ešte stále nízka.

V Česku je už známa ponúkaná lokalita - Kolín. Bol jedným z najvážnejších uchádzačov o investíciu nemeckého BMW takmer rovnakej hodnoty. Nemci sa napokon rozhodli pre domáce Lipsko. Kolín novým investorom ponúka 360-hektárovú pláň, rýchle a kvalitné cestné spojenie s Prahou a množstvo ďalších výhod, medzi nimi aj 10-ročné daňové prázdniny,

V októbri sa predstavitelia Toyoty stretli so zástupcami poľskej vlády a diskutovali o podmienkach priklepnutia investície Varšave. Zatiaľ zostáva obsah ich diskusie utajený. Vie sa len to, že Poľsko ponúkne investorom tri vhodné plochy a množstvo úľav a výhod.

Ako napísal anglický denník Financial Times, poskytovanie výhod zahraničným investorom krajinami strednej a východnej Európy (KSVE) komplikuje ich prístupové rokovania do EÚ. Denník uvádza, že to je prípad tak Poľska, Česka, Maďarska, ako aj Slovenska. V súvislosti so SR uviedol: "Slovensko, túžiace dostihnúť v rozhovoroch svojich susedov, má tak isto problémy kvôli úľavám na daniach, ktoré majú platiť ešte dlho po jeho predpokladanom vstupe do EÚ."

Maďarsko, ktoré od roku 1989 za 20 miliárd USD vybudovalo exportne orientovanú ekonomiku, odoláva tlaku EÚ, aby zmenilo svoj zákon o daňových úľavách na investície.

Poľsko je kritizované za 14 svojich špeciálnych osobitných ekonomických zón, ktoré vláda zriadila v 90. rokoch v oblastiach s najvyššou nezamestnanosťou. V zónach dostali investori až 16-ročné daňové prázdniny, vďaka čomu tam prišlo niekoľko veľmi atraktívnych nadnárodných investorov.

Česká vláda v roku 1999 muselo zrušiť prisľúbené subvencie nemeckému Volkswagenu na výstavbu motorárne a spojkárne v Mladej Boleslavi, ktorý chcel do nich investovať 560 miliónov USD. Proti sa postavil Brusel, ktorý namietal, že výška a forma subvencií je v rozpore s Asociačnou dohodou medzi ČR a EÚ.

ČR sa z 90. rokov poučila, upravila svoj zákon o podpore investícií a dala ho do súladu so smernicami EÚ, vďaka čomu sa v posledných rokoch z KSVE stalo najlepším v prepočte priamych zahraničných investícií na obyvateľa.

Poľsko, ktoré nemá taký dobrý zákon o podpore investícií ako Česko, ho chce teraz urýchlene upraviť a zasiahnuť do konečného rozhodovania o umiestnení veľkej japonsko-francúzskej investície.

(1 EUR = 43,061 SKK) (1 USD = 47,761 SKK)

* jns zll

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 811
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 997
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 423
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 267
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 254
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 680
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 393
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 868
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 168
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 3 982

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

EKONOMIKA

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.