Praha a Varšava súperia o získanie investície od Toyoty a Peugeot-Citröenu

Praha/Varšava 17. decembra (TASR) - Praha a Varšava súperia o získanie investície 1,5 miliardy eúr, ktorú chcú umiestniť v strednej Európe spolupracujúce ...

Praha/Varšava 17. decembra (TASR) - Praha a Varšava súperia o získanie investície 1,5 miliardy eúr, ktorú chcú umiestniť v strednej Európe spolupracujúce automobilky japonská Toyota a francúzska Peugeot-Citröen. V podniku bude pracovať 3 000 zamestnancov, ktorí ročne zmontujú 300 000 vozidiel. Japonci a Francúzi sa rozhodli postaviť nový európsky závod v tomto regióne v súvislosti s nadchádzajúcim vstupom jeho krajín do Európskej únie, nízkou cenou práce a perspektívnosťou trhu, lebo miera automobilizácie týchto krajín je v porovnaní so západnou Európu ešte stále nízka.

V Česku je už známa ponúkaná lokalita - Kolín. Bol jedným z najvážnejších uchádzačov o investíciu nemeckého BMW takmer rovnakej hodnoty. Nemci sa napokon rozhodli pre domáce Lipsko. Kolín novým investorom ponúka 360-hektárovú pláň, rýchle a kvalitné cestné spojenie s Prahou a množstvo ďalších výhod, medzi nimi aj 10-ročné daňové prázdniny,

V októbri sa predstavitelia Toyoty stretli so zástupcami poľskej vlády a diskutovali o podmienkach priklepnutia investície Varšave. Zatiaľ zostáva obsah ich diskusie utajený. Vie sa len to, že Poľsko ponúkne investorom tri vhodné plochy a množstvo úľav a výhod.

Ako napísal anglický denník Financial Times, poskytovanie výhod zahraničným investorom krajinami strednej a východnej Európy (KSVE) komplikuje ich prístupové rokovania do EÚ. Denník uvádza, že to je prípad tak Poľska, Česka, Maďarska, ako aj Slovenska. V súvislosti so SR uviedol: "Slovensko, túžiace dostihnúť v rozhovoroch svojich susedov, má tak isto problémy kvôli úľavám na daniach, ktoré majú platiť ešte dlho po jeho predpokladanom vstupe do EÚ."

Maďarsko, ktoré od roku 1989 za 20 miliárd USD vybudovalo exportne orientovanú ekonomiku, odoláva tlaku EÚ, aby zmenilo svoj zákon o daňových úľavách na investície.

Poľsko je kritizované za 14 svojich špeciálnych osobitných ekonomických zón, ktoré vláda zriadila v 90. rokoch v oblastiach s najvyššou nezamestnanosťou. V zónach dostali investori až 16-ročné daňové prázdniny, vďaka čomu tam prišlo niekoľko veľmi atraktívnych nadnárodných investorov.

Česká vláda v roku 1999 muselo zrušiť prisľúbené subvencie nemeckému Volkswagenu na výstavbu motorárne a spojkárne v Mladej Boleslavi, ktorý chcel do nich investovať 560 miliónov USD. Proti sa postavil Brusel, ktorý namietal, že výška a forma subvencií je v rozpore s Asociačnou dohodou medzi ČR a EÚ.

ČR sa z 90. rokov poučila, upravila svoj zákon o podpore investícií a dala ho do súladu so smernicami EÚ, vďaka čomu sa v posledných rokoch z KSVE stalo najlepším v prepočte priamych zahraničných investícií na obyvateľa.

Poľsko, ktoré nemá taký dobrý zákon o podpore investícií ako Česko, ho chce teraz urýchlene upraviť a zasiahnuť do konečného rozhodovania o umiestnení veľkej japonsko-francúzskej investície.

(1 EUR = 43,061 SKK) (1 USD = 47,761 SKK)

* jns zll

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 071
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 330
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 893
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 484
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop