Bratislava 9. januára (TASR) Prostriedky získané zo zvýšenia cien diaľničných nálepiek poputujú na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií. Vodič, ktorý jazdí po diaľnici každý deň, zaplatí denne diaľničnej spoločnosti približne 3 SK.
Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča nie sú nové ceny nálepiek neúmerné. Ako uviedol v dnešnej relácií Na telo v TV Markíza, sú tieto ceny v porovnaní s počtom kilometrov v SR a v okolitých krajinách jedny z najnižších. Poukázal na fakt, že pri celoročnej diaľničnej známke v hodnote 1 100 Sk zaplatí vodič približne 3 Sk za jeden deň využívania diaľnice. Ak vodič necestuje po diaľnici denne, môže si zakúpiť lacnejšiu nálepku podľa svojej potreby.
"Ak chceme postaviť diaľnice do roku 2010, teda prepojenie Košice Prešov - Bratislava tak, ako to ukladá uznesenie vlády, potrebujeme zdroje," povedal Prokopovič. Týmito zdrojmi môžu byť len bankové úvery alebo súkromný kapitál. Výstavba sa totiž nemôže realizovať za pomoci štátnej garancie, pretože maastrichtské kritéria súvisiace so vstupom SR do menovej únie to nedovoľujú. "Práve zvýšením ceny diaľničných nálepiek sa zvýši príjem diaľničnej spoločnosti, ktorá je garantom povedzme v Európskej investičnej banke pre to, aby nám úver poskytla," uviedol Prokopovič. Ako dodal, v žiadnom prípade nebudú príjmy z nálepiek smerovať do štátneho rozpočtu ani iné účely, pri ktorých by občan nevedel, kde sa rozplynuli. Budú využité výlučne na účet stavania diaľnic a rýchlostných komunikácií.
Minister sa zaoberal aj problematikou predražovanie výstavby diaľnic na Slovensku. Hoci je v SR lacnejšia pracovná sila, vybudovanie diaľnice je tu podstatne drahšie ako napríklad v Nemecku. Dôvodom je podľa Prokopoviča vo veľkej miere členitosť územia, ktorá prináša vyššie náklady na budovanie. "Nadhodnotenie, to nie je len samotná výstavba diaľnic, je to napríklad aj výstavba vyvolaných investícií, ktoré súčasná dikcia stavebného zákona umožňuje," vysvetlil Prokopovič. Ako príklad použil výstavbu diaľnice v Považskej Bystrici. Aby štát získali územné povolenie, musel pristúpiť na dohodu s mestom, že bude realizovať ďalšie stavby v hodnote 1,3 miliardy Sk. "Keď pripočítame túto sumu k celkovej čiastke 5,2 miliardy, ktorá je plánovaná na samotný úsek diaľnice, samozrejme sa výstavba podstatne predraží," skonštatoval na objasnenie.