Svetový letecký priemysel čaká po čiernom roku 2001 obdobie pravdy

Frankfurt nad Mohanom 16. decembra (TASR) - Medzinárodný letecký priemysel čelí po čiernom roku 2001 obdobiu pravdy. Dvojitá kríza, spôsobená svetovým ...

Frankfurt nad Mohanom 16. decembra (TASR) - Medzinárodný letecký priemysel čelí po čiernom roku 2001 obdobiu pravdy. Dvojitá kríza, spôsobená svetovým útlmom konjunktúry ako aj strachom z terorizmu po septembrových útokoch na USA, poznačila aj tých najsilnejších z brandže. Mnohé letecké spoločnosti sledujú za asistencie masívnych obmedzení a masového prepúšťania striktný kurz úspory nákladov. Po krachu švajčiarskeho Swissairu a belgickej Sabeny by mohlo mnoho ďalších stredne veľkých spoločností "zostať na zemi" alebo sa zmeniť na posluhovačov mocných leteckých aliancií. A či opäť vzrastie počet rezervácií, je zatiaľ "vo hviezdach".

Končiaci sa rok za sebou zanechal trvalé následky na leteckej doprave. Viac ako 100 000 ľudí prišlo o prácu. Odvetvie prišlo podľa odhadu medzinárodného združenia leteckej dopravy až o 10 miliárd USD. Aerolínie, letiská, leteckí konštruktéri - kríza postihla všetkých a tvrdšie ako vojna v Perzskom zálive pred 10 rokmi. Šéf nemeckej Lufthansy Jürgen Weber konštatuje, že 11. september zmenil svetovú leteckú dopravu tak extrémne ako žiadna iná kríza predtým.

Nečakané už boli aj citeľné problémy v dôsledku rastúcich cien pohonných látok a ochladenie ekonomiky v USA, Európe a Japonsku. Podľa štúdie Dresdner Bank teroristické útoky negatívny vývoj nespôsobili, len ho prudko urýchlili. Boli tvrdým podnetom pre neodkladné zmeny v leteckom priemysle. Vzhľadom na dramatický pokles rezervácií leteniek mnoho leteckých spoločností skrátilo svoj letový plán a znížilo neziskové nadbytočné kapacity predovšetkým na severoatlantických tratiach.

Experti očakávajú, že kríza len urýchli meškajúcu reštrukturalizáciu európskeho letectva. Silné aerolínie si svoju pozíciu ešte viac upevnia a tie slabšie zmiznú z trhu, uvádza Ralph Lau, expert frankfurtskej spoločnosti Helaba Invest. Kapitán Lufthansy Weber otvorene predpovedá, že nevyhnutné je nové usporiadanie európskej leteckej dopravy s nakoniec troma nadnárodnými alianciami okolo Lufthansy, British Airways a Air France. Zvlášť renomované spoločnosti ako Alitalia, španielska Iberia alebo holandská KLM budú môcť prežiť len pod záštitou väčšieho a silnejšieho partnera. Či ich však skutočne postihne hodina pravdy, závisí aj od vlád. Podľa Ralpha Laua sú letecké spoločnosti národnými symbolmi, ktorých sa nevzdáva ľahko.

Experti a spoločnosti sú však veľmi zdržanlivé v predpovediach, čo sa týka konca krízy. Na horizonte síce svieti záblesk nádeje, keď si napríklad Lufthansa po dohode so zamestnancami o úspornom balíku bez výpovedí objedná 15 veľkopriestorových lietadiel typu Airbus A380. Neistota v brandži však bude trvať minimálne do konca roku 2002, očakávajú experti HypoVereinsbank. Stále je nejasné, za akú cenu budú v budúcnosti poistené lietadlá proti škodám spôsobeným vojnou a terorom. Letiská a poisťovne požadujú vyššie poplatky. Pasažieri sa budú aj naďalej stretávať s bezpečnostnými príplatkami v cenách leteniek.

Lacné ponuky nie sú liekom, ktorý by navrátil stratenú dôveru zákazníkov. Letecká doprava je hodnotný, bezpečný produkt, ktorý má svoju cenu. Ale ani ťažko ozbrojené patroly na letiskách nie sú z psychologického hľadiska upokojujúce, skôr vyvolávajú strach. Samotná kríza vznikla v hlavách ľudí a tam musí byť aj vyriešená - dôveryhodnou kampaňou, zakladajúcou sa na istote, bezpečnosti a sympatiách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 811
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 997
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 423
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 267
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 254
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 680
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 393
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 868
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 168
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 3 982

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

EKONOMIKA

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.