Svetový letecký priemysel čaká po čiernom roku 2001 obdobie pravdy

Frankfurt nad Mohanom 16. decembra (TASR) - Medzinárodný letecký priemysel čelí po čiernom roku 2001 obdobiu pravdy. Dvojitá kríza, spôsobená svetovým ...

Frankfurt nad Mohanom 16. decembra (TASR) - Medzinárodný letecký priemysel čelí po čiernom roku 2001 obdobiu pravdy. Dvojitá kríza, spôsobená svetovým útlmom konjunktúry ako aj strachom z terorizmu po septembrových útokoch na USA, poznačila aj tých najsilnejších z brandže. Mnohé letecké spoločnosti sledujú za asistencie masívnych obmedzení a masového prepúšťania striktný kurz úspory nákladov. Po krachu švajčiarskeho Swissairu a belgickej Sabeny by mohlo mnoho ďalších stredne veľkých spoločností "zostať na zemi" alebo sa zmeniť na posluhovačov mocných leteckých aliancií. A či opäť vzrastie počet rezervácií, je zatiaľ "vo hviezdach".

Končiaci sa rok za sebou zanechal trvalé následky na leteckej doprave. Viac ako 100 000 ľudí prišlo o prácu. Odvetvie prišlo podľa odhadu medzinárodného združenia leteckej dopravy až o 10 miliárd USD. Aerolínie, letiská, leteckí konštruktéri - kríza postihla všetkých a tvrdšie ako vojna v Perzskom zálive pred 10 rokmi. Šéf nemeckej Lufthansy Jürgen Weber konštatuje, že 11. september zmenil svetovú leteckú dopravu tak extrémne ako žiadna iná kríza predtým.

Nečakané už boli aj citeľné problémy v dôsledku rastúcich cien pohonných látok a ochladenie ekonomiky v USA, Európe a Japonsku. Podľa štúdie Dresdner Bank teroristické útoky negatívny vývoj nespôsobili, len ho prudko urýchlili. Boli tvrdým podnetom pre neodkladné zmeny v leteckom priemysle. Vzhľadom na dramatický pokles rezervácií leteniek mnoho leteckých spoločností skrátilo svoj letový plán a znížilo neziskové nadbytočné kapacity predovšetkým na severoatlantických tratiach.

Experti očakávajú, že kríza len urýchli meškajúcu reštrukturalizáciu európskeho letectva. Silné aerolínie si svoju pozíciu ešte viac upevnia a tie slabšie zmiznú z trhu, uvádza Ralph Lau, expert frankfurtskej spoločnosti Helaba Invest. Kapitán Lufthansy Weber otvorene predpovedá, že nevyhnutné je nové usporiadanie európskej leteckej dopravy s nakoniec troma nadnárodnými alianciami okolo Lufthansy, British Airways a Air France. Zvlášť renomované spoločnosti ako Alitalia, španielska Iberia alebo holandská KLM budú môcť prežiť len pod záštitou väčšieho a silnejšieho partnera. Či ich však skutočne postihne hodina pravdy, závisí aj od vlád. Podľa Ralpha Laua sú letecké spoločnosti národnými symbolmi, ktorých sa nevzdáva ľahko.

Experti a spoločnosti sú však veľmi zdržanlivé v predpovediach, čo sa týka konca krízy. Na horizonte síce svieti záblesk nádeje, keď si napríklad Lufthansa po dohode so zamestnancami o úspornom balíku bez výpovedí objedná 15 veľkopriestorových lietadiel typu Airbus A380. Neistota v brandži však bude trvať minimálne do konca roku 2002, očakávajú experti HypoVereinsbank. Stále je nejasné, za akú cenu budú v budúcnosti poistené lietadlá proti škodám spôsobeným vojnou a terorom. Letiská a poisťovne požadujú vyššie poplatky. Pasažieri sa budú aj naďalej stretávať s bezpečnostnými príplatkami v cenách leteniek.

Lacné ponuky nie sú liekom, ktorý by navrátil stratenú dôveru zákazníkov. Letecká doprava je hodnotný, bezpečný produkt, ktorý má svoju cenu. Ale ani ťažko ozbrojené patroly na letiskách nie sú z psychologického hľadiska upokojujúce, skôr vyvolávajú strach. Samotná kríza vznikla v hlavách ľudí a tam musí byť aj vyriešená - dôveryhodnou kampaňou, zakladajúcou sa na istote, bezpečnosti a sympatiách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 283
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 071
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 101
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 669
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 379
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 738
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 494
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 448
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 261
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 931

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.