HROMADNÉ PREPÚŠŤANIE VŠAK NIE JE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVEJ DOPRAVY DEFINITÍVNE ZAŽEHNANÉ, KEĎŽE SUMA PRIDELENÁ VÚC V BUDÚCOM ROKU VO VÝŠKE 1,3 MLD. SK NIE JE POSTAČUJÚCA

Podniky SAD nebudú vo februári hromadne prepúšťať

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej ...

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). "Vyčlenením financií pre vyššie územné celky sa čiastočne zlepší situácia v podnikoch SAD, ktoré nebudú v budúcom roku krachovať," povedal splnomocnený zástupca ZAD pre dopravnú reformu George Trabelssie. Nevylučuje však čiastočné prepúšťanie, keďže to je už záležitosť individuálnych rokovaní jednotlivých podnikov s predstaviteľmi vyšších územných celkov (VÚC).

Hromadné prepúšťanie nie je podľa Trabelssieho definitívne zažehnané, keďže suma pridelená VÚC v budúcom roku vo výške 1,3 mld. Sk nie je postačujúca. "Preto sme sa rozhodli, že vyššie územné celky a im prislúchajúce podniky SAD budú podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme len na obdobie troch až šiestich mesiacov," skonštatoval Trabelssie. Podľa neho budú jednotlivé podniky SAD požadovať plné krytie nákladov, preto sa po vyčerpaní pridelených prostriedkov, ktoré by však nemalo byť skôr ako o šesť mesiacov, môže situácia opäť zhoršiť. Trabelssie však zdôraznil, že do 31. mája by mala byť vypracovaná koncepcia riešenia autobusovej a železničnej dopravy, ktorá by mala predostrieť definitívny model riešenia týchto druhov dopravy na Slovensku.

Podľa vyjadrenia ministra financií Ivana Mikloša, od začiatku roka by všetky kompetencie v oblasti prímestskej autobusovej dopravy mali prejsť z rezortu financií na VÚC. "Z nášho pohľadu to nie je systémové riešenie, je to len presun kompetencií na inú inštitúciu, pričom nevieme ako túto situáciu budú riešiť," uviedol Trabelssie. V rámci cenovej deregulácie budú môcť potom jednotlivé VÚC rozhodovať o tom, aké zľavy a v akom rozsahu budú poskytovať. "Reálne sa teda môže stať, že jednotlivé podniky SAD z rôznych vyšších územných celkov budú mať iné tarify a inú sociálnu politiku," podčiarkol Trabelssie. Podľa prezidenta ZAD Jána Vrbu je viac logické, aby mal každý rovnaké zľavy a v rovnakej výške, teda aby sa sociálny systém riadil z jedného centra. "Nepredpokladám však, že by jednotlivé vyššie územné celky zvýšili od 1. januára ceny, resp. by obmedzili zľavy," zdôraznil Vrba. Nevylúčil ale, že tak urobia neskôr, keď sa lepšie zorientujú v novej situácii.

Podniky SAD by podľa Trabelssieho mali začať budúci rok podľa momentálne platného grafikonu. Predstavitelia ZAD však navrhujú, aby každý VÚC spolu so svojimi dopravcami uzavreli dohodu s nezávislou inštitúciou, ktorá by overila nákladovosť jednotlivých podnikov SAD. "Cieľom by malo byť zistenie, či podniky hospodária efektívne a zároveň podať návrh na optimalizáciu dopravnej oblužnosti", povedal Trabelssie. Kým nebude takáto analýza ukončená, mali by podľa neho jazdiť autobusy podľa terajšieho grafikonu a po vyhodnotení výsledkov by sa mala vypracovať nová metodika zabezpečenie dopravnej obslužnosti.

Na tohtoročné vykrytie straty spôsobené zvýšenými cenami pohonných hmôt vyčlenilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny z ušetrených financií pre VÚC 200 mil. Sk. Táto suma nie je podľa Trabelssieho dostatočná, vychádza z možností štátu a nie z ich požiadaviek. "Pre nás je to len čiastočné riešenie problému, pretože relevantné číslo je na úrovni 370 mil. Sk", skonštatoval Trabelssie. Zvyšok budú musieť jednotliví dopravcovia previesť do budúceho roka v rámci svojich záväzkov, preto tento problém nie je definitívne uzavretý.


Agentúr SITA vydá k správe aj zvukovú správu


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 129
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 704
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 044
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 942
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 225
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 090
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 963
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 782
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 292
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 272

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Keď ľudia idú so Saganom do úniku, vedia, že je silnejší. Čo s tým môžu urobiť

Dva roky za sebou priviedol Valach ako tréner mužskej reprezentácie Sagana k titulu majstra sveta.

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.