HROMADNÉ PREPÚŠŤANIE VŠAK NIE JE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVEJ DOPRAVY DEFINITÍVNE ZAŽEHNANÉ, KEĎŽE SUMA PRIDELENÁ VÚC V BUDÚCOM ROKU VO VÝŠKE 1,3 MLD. SK NIE JE POSTAČUJÚCA

Podniky SAD nebudú vo februári hromadne prepúšťať

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej ...

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). "Vyčlenením financií pre vyššie územné celky sa čiastočne zlepší situácia v podnikoch SAD, ktoré nebudú v budúcom roku krachovať," povedal splnomocnený zástupca ZAD pre dopravnú reformu George Trabelssie. Nevylučuje však čiastočné prepúšťanie, keďže to je už záležitosť individuálnych rokovaní jednotlivých podnikov s predstaviteľmi vyšších územných celkov (VÚC).

Hromadné prepúšťanie nie je podľa Trabelssieho definitívne zažehnané, keďže suma pridelená VÚC v budúcom roku vo výške 1,3 mld. Sk nie je postačujúca. "Preto sme sa rozhodli, že vyššie územné celky a im prislúchajúce podniky SAD budú podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme len na obdobie troch až šiestich mesiacov," skonštatoval Trabelssie. Podľa neho budú jednotlivé podniky SAD požadovať plné krytie nákladov, preto sa po vyčerpaní pridelených prostriedkov, ktoré by však nemalo byť skôr ako o šesť mesiacov, môže situácia opäť zhoršiť. Trabelssie však zdôraznil, že do 31. mája by mala byť vypracovaná koncepcia riešenia autobusovej a železničnej dopravy, ktorá by mala predostrieť definitívny model riešenia týchto druhov dopravy na Slovensku.

Podľa vyjadrenia ministra financií Ivana Mikloša, od začiatku roka by všetky kompetencie v oblasti prímestskej autobusovej dopravy mali prejsť z rezortu financií na VÚC. "Z nášho pohľadu to nie je systémové riešenie, je to len presun kompetencií na inú inštitúciu, pričom nevieme ako túto situáciu budú riešiť," uviedol Trabelssie. V rámci cenovej deregulácie budú môcť potom jednotlivé VÚC rozhodovať o tom, aké zľavy a v akom rozsahu budú poskytovať. "Reálne sa teda môže stať, že jednotlivé podniky SAD z rôznych vyšších územných celkov budú mať iné tarify a inú sociálnu politiku," podčiarkol Trabelssie. Podľa prezidenta ZAD Jána Vrbu je viac logické, aby mal každý rovnaké zľavy a v rovnakej výške, teda aby sa sociálny systém riadil z jedného centra. "Nepredpokladám však, že by jednotlivé vyššie územné celky zvýšili od 1. januára ceny, resp. by obmedzili zľavy," zdôraznil Vrba. Nevylúčil ale, že tak urobia neskôr, keď sa lepšie zorientujú v novej situácii.

Podniky SAD by podľa Trabelssieho mali začať budúci rok podľa momentálne platného grafikonu. Predstavitelia ZAD však navrhujú, aby každý VÚC spolu so svojimi dopravcami uzavreli dohodu s nezávislou inštitúciou, ktorá by overila nákladovosť jednotlivých podnikov SAD. "Cieľom by malo byť zistenie, či podniky hospodária efektívne a zároveň podať návrh na optimalizáciu dopravnej oblužnosti", povedal Trabelssie. Kým nebude takáto analýza ukončená, mali by podľa neho jazdiť autobusy podľa terajšieho grafikonu a po vyhodnotení výsledkov by sa mala vypracovať nová metodika zabezpečenie dopravnej obslužnosti.

Na tohtoročné vykrytie straty spôsobené zvýšenými cenami pohonných hmôt vyčlenilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny z ušetrených financií pre VÚC 200 mil. Sk. Táto suma nie je podľa Trabelssieho dostatočná, vychádza z možností štátu a nie z ich požiadaviek. "Pre nás je to len čiastočné riešenie problému, pretože relevantné číslo je na úrovni 370 mil. Sk", skonštatoval Trabelssie. Zvyšok budú musieť jednotliví dopravcovia previesť do budúceho roka v rámci svojich záväzkov, preto tento problém nie je definitívne uzavretý.


Agentúr SITA vydá k správe aj zvukovú správu


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 739
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 000
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 239
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 349
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 909
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 617
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 547
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop