HROMADNÉ PREPÚŠŤANIE VŠAK NIE JE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVEJ DOPRAVY DEFINITÍVNE ZAŽEHNANÉ, KEĎŽE SUMA PRIDELENÁ VÚC V BUDÚCOM ROKU VO VÝŠKE 1,3 MLD. SK NIE JE POSTAČUJÚCA

Podniky SAD nebudú vo februári hromadne prepúšťať

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej ...

BRATISLAVA 16. decembra (SITA) - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). "Vyčlenením financií pre vyššie územné celky sa čiastočne zlepší situácia v podnikoch SAD, ktoré nebudú v budúcom roku krachovať," povedal splnomocnený zástupca ZAD pre dopravnú reformu George Trabelssie. Nevylučuje však čiastočné prepúšťanie, keďže to je už záležitosť individuálnych rokovaní jednotlivých podnikov s predstaviteľmi vyšších územných celkov (VÚC).

Hromadné prepúšťanie nie je podľa Trabelssieho definitívne zažehnané, keďže suma pridelená VÚC v budúcom roku vo výške 1,3 mld. Sk nie je postačujúca. "Preto sme sa rozhodli, že vyššie územné celky a im prislúchajúce podniky SAD budú podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme len na obdobie troch až šiestich mesiacov," skonštatoval Trabelssie. Podľa neho budú jednotlivé podniky SAD požadovať plné krytie nákladov, preto sa po vyčerpaní pridelených prostriedkov, ktoré by však nemalo byť skôr ako o šesť mesiacov, môže situácia opäť zhoršiť. Trabelssie však zdôraznil, že do 31. mája by mala byť vypracovaná koncepcia riešenia autobusovej a železničnej dopravy, ktorá by mala predostrieť definitívny model riešenia týchto druhov dopravy na Slovensku.

Podľa vyjadrenia ministra financií Ivana Mikloša, od začiatku roka by všetky kompetencie v oblasti prímestskej autobusovej dopravy mali prejsť z rezortu financií na VÚC. "Z nášho pohľadu to nie je systémové riešenie, je to len presun kompetencií na inú inštitúciu, pričom nevieme ako túto situáciu budú riešiť," uviedol Trabelssie. V rámci cenovej deregulácie budú môcť potom jednotlivé VÚC rozhodovať o tom, aké zľavy a v akom rozsahu budú poskytovať. "Reálne sa teda môže stať, že jednotlivé podniky SAD z rôznych vyšších územných celkov budú mať iné tarify a inú sociálnu politiku," podčiarkol Trabelssie. Podľa prezidenta ZAD Jána Vrbu je viac logické, aby mal každý rovnaké zľavy a v rovnakej výške, teda aby sa sociálny systém riadil z jedného centra. "Nepredpokladám však, že by jednotlivé vyššie územné celky zvýšili od 1. januára ceny, resp. by obmedzili zľavy," zdôraznil Vrba. Nevylúčil ale, že tak urobia neskôr, keď sa lepšie zorientujú v novej situácii.

Podniky SAD by podľa Trabelssieho mali začať budúci rok podľa momentálne platného grafikonu. Predstavitelia ZAD však navrhujú, aby každý VÚC spolu so svojimi dopravcami uzavreli dohodu s nezávislou inštitúciou, ktorá by overila nákladovosť jednotlivých podnikov SAD. "Cieľom by malo byť zistenie, či podniky hospodária efektívne a zároveň podať návrh na optimalizáciu dopravnej oblužnosti", povedal Trabelssie. Kým nebude takáto analýza ukončená, mali by podľa neho jazdiť autobusy podľa terajšieho grafikonu a po vyhodnotení výsledkov by sa mala vypracovať nová metodika zabezpečenie dopravnej obslužnosti.

Na tohtoročné vykrytie straty spôsobené zvýšenými cenami pohonných hmôt vyčlenilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny z ušetrených financií pre VÚC 200 mil. Sk. Táto suma nie je podľa Trabelssieho dostatočná, vychádza z možností štátu a nie z ich požiadaviek. "Pre nás je to len čiastočné riešenie problému, pretože relevantné číslo je na úrovni 370 mil. Sk", skonštatoval Trabelssie. Zvyšok budú musieť jednotliví dopravcovia previesť do budúceho roka v rámci svojich záväzkov, preto tento problém nie je definitívne uzavretý.


Agentúr SITA vydá k správe aj zvukovú správu


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 396
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 965
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 780
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 817
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 629
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 287
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 218
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 790
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 530
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 350

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

DOMOV

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.