Kilometer diaľnice vyjde v Nemecku 2x lacnejšie

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice ...

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice sa pohybuje v priemere okolo 740 miliónov Sk bez DPH. Tunely a mosty tvoria v našich podmienkach asi 30 až 40 % nákladov celej stavby. Pre porovnanie, v Nemecku vynaložia na 1 km takejto diaľnice v prepočte 317 miliónov Sk.

Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorej predloženie si od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vyžiadala vláda SR. V pahorkovitom až horskom území stojí kilometer diaľnice na Slovensku asi 340 miliónov Sk bez DPH. V obdobných podmienkach ho v ČR postavia za 440 miliónov Sk, v Slovinsku za 412 a v Grécku za 206 miliónov Sk. Pri výstavbe diaľnic v rovinatom území oscilujú náklady v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku zhodne okolo 200 miliónov Sk na 1 kilometer.

Porovnanie má podľa MDPT len indikatívny charakter. Nakoľko rozpätie merných nákladov je veľmi široké, ich vzájomné porovnanie je možné, avšak treba mať na zreteli ojedinelosť projektov, respektíve ich technické riešenie.

Jednou z možností, ako znížiť ceny stavebných prác na Slovensku, je podľa rezortu dopravy, premietnutie inštitútu maximálnej ceny do zákona o cenách a zákona o verejnom obstarávaní. Maximálna cena by pritom mala byť určená až na základe dokumentácie pre súťažný návrh a nie na základe stavebného zámeru. Hlbšej expertíze majú byť podrobené aj samotné technické riešenia projektov.

Valorizácia ceny za dielo má podľa MDPT zohľadňovať zmeny nákladov stavebnej produkcie podľa metodiky FIDIC. Princípom metódy je, že jednotlivé nákladové prvky, ako napríklad mzdy a materiál, sa upravia indexom vypočítaným z pomeru skutočných nákladov v hodnotenom období a nákladových ukazovateľov v základnom období. Slovenská správa ciest uplatňuje v súčasnosti metódu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá stojí na kalkulačnom vzorci dohodnutom medzi obstarávateľom a zhotoviteľom. Do roku 2001 využívala metódu regulačného výmeru, ktorá je podobná metóde FIDIC, avšak index vyjadroval pomer vývoja cien stavebných prác za celý odbor podľa Štatistického úradu SR. V roku 2005 by mal index cien stavebných prác v odbore inžinierskych stavieb, kam patria aj diaľnice, dosiahnuť 1,911 oproti jednotkovému základu z roku 1997.

Z celkovej ceny diaľnice predstavujú až 85 % náklady na stavebné práce, 12 % výkup pozemkov a odvody a 3 % projektové práce a prieskumy. V budúcnosti budú podľa MDPT rásť výdavky na projektové práce a v dôsledku liberalizácie cien aj na pozemky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  4. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  5. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  6. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  7. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  8. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  9. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 401
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 603
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 543
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 450
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 280
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 859
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 323
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 700
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 952
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 570

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop